




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb nog even in het onderdelenboek gekeken: De 2-liters zouden startmotoren moeten hebben met diameter 92mm, de anderen een startmotor met diameter 100mm. Dat bemoeilijkt het eruit sleutelen zonder demontage van spruitstuk en/of motorsteun wel.
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er bestaan nog vettere… die zijn volgens mij zelfs 110 of 120 mm.. die krijg je er écht niet uit zonder dat spruitstuk te slopen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Han S schreef:waterman schreef:Zowel de motorsteun als het uitlaatspruitstuk kunnen in 99% van alle gevallen blijven zitten.
Ik zou dat wel eens willen meemaken, ik kreeg hem er met geen mogelijkheid uit, groot barrel van een startmotor en met de motorsteun weg en het contragewicht is het nog een heel gejodel met bijbehorende krachttermen.
Hoe doe jij dat?
In 3 uurtjes. Maximaal. Er is één uitzondering: een originele, af-fabriek gemonteerde startmotor op een Ds23 injection. Dat is een hele vette, en dat is een gevecht op leven en dood.
Het is kennelijk een geheim want je geeft geen antwoord. Ik heb een D Special van 1972 en dat barrel kwam nauwelijks rond, ook niet met een tweede nieuwe accu er bij en dikke startkabels. Dus ik besloot dat hufter er uit te halen. Balansgewicht weg, motorsteun helemaal weg, hitteschild van de startmotor afgehaald en met wat moeilijk draaien en flink vloeken kwam hij er uit, maar niet zonder schade aan de coating van de binnenkant van de motorruimte, pokkending.
De Valeo schoof ik er zonder moeite zo voor in de plaats.
Dit is wat ik er van kan zien, het relais tenminste denk ik..en dan nog een dikke buis zelf eronder natuurlijk, als je vanaf de zijkant tussen de kieren door loert. Aan de roest te zien is ie heeeel erg origineel
Die snelstarter waar Boogaard ook al over begon had ik nog ff opgezocht, maar die is gewoon nog te koop hoor Han: b.v. bij CTA, maar auw dat is wel meteen 250 euri. DriverD bedoelt dezelfde neem ik aan, maar magazijnprijzen (voor gereviseerde of evt. die Valeo) staan niet (meer) op de clubsite.
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dusss… Geen hitte schild!! dan fikt ie uit!! Het IS je startmotor die stuk is.
OOOW enkele pijp! simpel!!! Anti trilgewicht weg. bol weg. drie bouten (soms 5) en de stroomdragen eraf halen en klaar!
Ik heb nog een snelstarter in de aanbieding:
is een gereviseerde. 130 euro?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik dacht dat die schuine plaat bovenin een hitteschild was..maar dan moet ik er ergens onderin dus ook nog een hebben om een volgende wel goed te beschermen.Kun je ook later nog op de kop tikken en monteren neem ik aan. Mooi aanbod Boogaard, ik wacht nog wel even bericht af van clubmagazijn, had net mailtje met prijs/leverinfo gestuurd. Ik zit in Utrecht dus magazijn is vlakbij en als ik het daar morgen kan halen is dat wel lekker snel geregeld. Wil er dit weekend wel klaar mee zijn.
Net even als laatste redmiddel een aanslingertopic gelezen…die gebroken duimen spreken wel tot de verbeelding . Alleen nummerbord loshalen en dan kun je er al bij lijkt het. Ben nu niet thuis, even een uit-het-hoofd-vraag voor ik me later vandaag weer tegen mijn kop sla voor de auto: zitten op je nummerbord om diefstal-redenen niet van die ongewone schroefjes ofzo ? Ik heb alleen maar crappy gereedschap zoals ik al eerder verklapte
[Break 20 Familiale ‘71]














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat Boog die andere startmotor er vast wel voor je in kan klussen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deze startmotor ligt in bussum. Ik rijdt zometeen langs utrecht… Nummerbord zit geparkerd of gepopnageld.. Ga eens goed gereedschap kopen!
Een hitteschild moet je en kan je achteraf plaatsen. Wel moet je een standaard schild aanpassen zodat het op de valeo past…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Haha ja dan kan ik objectief de stopwatch erbij houden, is de onduidelijkheid over die uurtjes ook meteen opgelost
Hmmz over inklussen gesproken..ik lees in dat slingertopic ‘toevallig’ net ook over zo’n vervanger inbouwen..met zelf extra steuntjes fabrieken enzo..het betere beunwerk huuu!
Is er trouwens nog een kans dat dat absurd stroom trekken door een kortsluiting komt en/of iets in de bedrading wat je ziet als hij los is, dus toch nog iets in relais of net buiten de sm? Kortom: dat hij niet eens echt van binnen kapot is? Omdat hij wel klikt en bij extra accu ook wel een beetje zwengelt.
[Break 20 Familiale ‘71]
thx tot zover alvast Boogaard..maar ik bedoelde met ‘zit in Utrecht’ dat ik daar woon, ben daar later vanmiddag/vanavond pas weer bij de auto.
haha sorry voor crappy gereedschap! tot nu toe redde ik het ermee en wat ik niet kon/durfde was sowieso boven mijn pet, en dus garagewerk. Maar Bussum is voor mij nauwelijks verder dan magazijn idd..ik pb je nog als dit hem wordt!
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik kan desnoods wel een hitteschildje leveren (maar het magazijn ook) en dat aanpassen voor deze starter.
Ik hoor het wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Er bestaan nog vettere… die zijn volgens mij zelfs 110 of 120 mm.. die krijg je er écht niet uit zonder dat spruitstuk te slopen…
Yep. De Paris rohne was altijd dikker dan de ducellier en de femsa..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zit ff op een maatje te wachten die einde middag komt assisteren bij de slingerij (in de hoop het heftiger sleutelwerk aan de garage te kunnen overlaten). Intussen nieuw Benson-setje gekocht want nummerplaat zat niet geparkert maar met een torx vast die ik niet had. Verder wat te shopsurfen en te dubben over vervanging. Snelstarten klinkt mooi maar op zich heb ik geen klachten over het normale starten, en in principe rijd ik DS ook voor de onthaasting ..en het is best een uitgave natuurlijk.
Heeft driverD een globaal idee voor me wat een gereviseerde kost bij het magazijn? Krijg daar (logisch!) zo snel geen mail-antwoord. CTA heeft ze niet, boefje Sassen vraagt er 186 euro voor.
[Break 20 Familiale ‘71]
Ik heb bij verschillende bedrijven geïnformeerd voordat ik de Valeo kocht en de prijzen lopen nogal uiteen, van een kleine 200 euro tot zo’n 270 euro. Maar het gaat wel heel rap in het rond en de snoek start als een jongedame die naar een eerste date moet.
Ik had het nu eigenlijk vooral over een gewone/gereviseerde he, voor die Valeo kom ik overal op 250. Wanneer kocht jij die Han, was dat recent dan?
[Break 20 Familiale ‘71]