













































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, niet overal kan je goed bijkomen met leukoplast en ligarex. Maar voor de lekzakken achter doe ik het dus altijd, net zoals bij montage van de ashoezen bij de ds met het oude model tripoidehuis (aluminium huis).
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik heb nu als experiment al een paar keer een lekzak gemonteerd zonder enige vorm van ligarex, tie-wrap of slangklem. Gewoon, “los” om de stang. Gaat prima, zweet af en toe een enkel druppie maar dat stelt eigenlijk niks voor.
Natuurlijk had ik dan weer één of andere K-kwaliteit zak, die na een jaar alsnog op de vouw scheurde, dus die heb ik afgelopen weekeinde vervangen. Montage weer zonder klembandje.
Op CitroMobil stond een Duitser die bezig was lekzakken van PolyUrethaan te ontwikkelen. Voor ca 40 euro vond ik ze nogal aan de prijs, maar in principe zou dat levenslang mee moeten gaan. Jammer dat hij er geen 10 jaar garantie op durfde geven, dan had ik ze wel gekocht.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
De ‘originele’ lekzakken kosten meer dan 40 euro.
Han S schreef:Meer dan duidelijk SPAM, wanneer komt je boek uit?
Eerst onze godin klaar zien te krijgen
Jawel hoor, dat vervangen van een lekzak is gewooonlijk een eitje. Leukoplast kost bij de drogist € 3.45 voor een rolletje, bij de supermarkt er naast 80 cent.
Weet je wat een probleem is met een DS die zoveel jaren heeft stil gestaan? De borgpen welke door de veercylinderstang en de ophanging zit en de boel bij elkaar houdt als je de auto optilt, zit dan wel eens vastgeroest en als je dan die auto na al die jaren weer eens laat stijgen dan breekt die borgpen en zitten die stukjes er nog lekker vast in.
Zowel in de cylinderstang als in de draagarm zit een eind van die borgpen en bij de cylinderstang heb ik hem er uit kunnen boren zonder verdere schade. Maar dat stukje in de draagarm heb ik er nog ff niet uit.
Leuk wel, die oude auto’s, we gaan vanavond stug verder.














































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, zit de veerkogelhouder nog in de draagarm? Of heb je die er wel uit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die zit er nog in.














































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed. Dan pak je een hamer. Modelletje groot. Een een doorslag. Die zet je in het gat van de draagarm, dus aan de achterkant, daar waar je de veerkogelhouder kan zien zitten. Snapje?
Dan hengst je vanaf de achterkant de veerkogelhouder uit de draagarm. Je slaat em dus door de veerstangborgveer ,die er nog in zit, heen.
Nu heb je als het goed is binnen 5 minuten de achtergebleven, gebroken, stukjes borgveer uit de draagarm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik snap hem, gaat gebeuren, morgen maar want aan beide kanten zitten de buren lekker buiten en die wil ik niet naar binnen jagen met mijn lawaai. Ik kan nogal gruwelijk hard slaan en dat spul gaat er uit, zeker en vast!.
Bedankt voor je expertise, het wordt weer zeer gewaardeerd.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Mijn Break heeft polyurethaan harmonica zakken, ontwikkeld door een DS specialist in de buurt van Stellenbosch. (ik heb mijn “Safari” ook bij hem gekocht) Toen ik de achterspatborden loshaalde zag ik dat de boel toch behoorlijk nat gezweet is in de wielkasten, Ik verdenk de lekzakken nu ik jullie bericht lees. Klopt het dat LHM behoorlijk loopt? er is een flink oppervlak nat, terwijl het LHM niveau nauwelijks is gedaald in de 2500 km dat ik er nu mee heb gereden.
Nog 2 weken en dan is tie klaar bij de plaatwerker / spuiter, dan ga ik op de schone ds kijken waar en waarom het lekt…












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lHM is melkdun bij kamertemperatuur…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ale een lekzak het heeft begeven vind je natte plekken onder de auto bij de wielen in de buurt.
lekzakken… een half jaar geleden 2 nieuwe imitatiezakken voor LHS met slangenklem gemonteerd zonder leukoplast. zal ik dan alvast ook maar nieuwe bestellen?
om die veerstangen er trouwens uit te krijgen helpt het om ze eerst een 90 graden te draaien, dan griptang erop vast en met een paar subtiele tikjes is ie eruit. (wel eerst borgklem etc weghalen).
Alexander, klopt het dat mijn vader en ik een tijdje geleden een blauw helanca interieur bij jou hebben gekocht?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
hen123drik schreef:
Alexander, klopt het dat mijn vader en ik een tijdje geleden een blauw helanca interieur bij jou hebben gekocht?
Klopt! Heb je het al gemonteerd? sorry offtopic












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hen123drik schreef:lekzakken… een half jaar geleden 2 nieuwe imitatiezakken voor LHS met slangenklem gemonteerd zonder leukoplast. zal ik dan alvast ook maar nieuwe bestellen?
Het gaat om de montage aan de binnenkant. Buiten kan je prima met een slangenklem! Lelijk, dat wel, maar het zit prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>