Dat valt wel mee denk ik, maar de olie loopt niet omhoog dus je zou denken dat de afvoer aan de onderkant logischer is.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hij zit boven omdat dan de veercylinder lekker gesmeerd blijft.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een paar originele lekzakken zijn onderweg en dat origineel moet je een beetje ruim zien. Ik heb verschillende bedrijven gebeld waarvan ik de naam niet noem en ik heb om advies gevraagd. De discussie over lekzakken is op zich wel interessant.
De auto wordt al een jaar of 35 niet meer gemaakt en de echte originele lekzakken zullen er waarschijnlijk niet meer zijn, maar Citroen (PSA) zou nog wel leveren, maar ook dat is namaak. Uit de adviezen die ik kreeg begrijp ik dat ook de originele rubbersoorten ivm het milieu niet meer worden gemaakt.
De montage speelt ook een zeer grote rol, ook de originele zakken zijn bij verkeerde montage binnen no time kapot en een gewone slangklem aan de binnenkant helpt daarbij zeer goed mee.
Uiteindelijk gaf Jansen uit Bennebroek mij een heel eerlijk advies, kon beide types leveren voor een zeer redelijke prijs, de ‘namaak’ zelfs voor maar €12.95 ex BTW en de ‘originele’ voor rond €38.- ex.
Bovendien gaf de man mij een in mijn beleving heel eerlijk advies, als je het zelf goed kunt uitvoeren kun je ook de imitatie lang heelhouden en het is dus voornamelijk een kwestie van op de juiste manier monteren. Daarbij stuurt hij ze ook op en dat gaf voor mij de doorslag, want als je bij Enkhuizen woont is het wel een stukkie rijden en een postzegel is goedkoper.
Als er meningen zijn, gaarne want het is een veel gebruikt onderdeel die lekzak, die als hij zijn naam echt eer aan doet per direct vervangen moet worden. Maar ook in dit draadje zie je al meningen die nogal verschillen en de waarheid zal boven tafel komen!












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gebruik altijd lekzakken van chyparse. ook wegens de prijs. Als ze lek gaan binnen een jaar krijg ik een nieuwe.
De kwaliteit is een tijdje enorm slecht geweest maar nu lijkt het ok. Ze zijn nu iets stugger. Zitten al jaren onder de DS en SM.
En ach.. het vervangen is best een leuk klusje voor op zondag tussen de middag!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij Chyparse staat in de prijslijst de achterste lekzak voor € 17.10, maar een versterkte versie voor € 22.20. Ik heb goede ervaringen met Chyparse, laat dat duidelijk zijn, maar ik zou die eerste versie dan per direct uit het assortiment halen en voor zo sterk mogelijk gaan.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op advies van Jansen kan je met een gerust hart vertrouwen.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De goedkopere zijn voor de Ds garages! hahaha lekker vaak vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Ik heb verschillende bedrijven gebeld waarvan ik de naam niet noem en ik heb om advies gevraagd…
Uiteindelijk gaf Jansen uit Bennebroek mij een heel eerlijk advies..
Noem die andere namen dan ook maar Han….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoeft niet, ik heb geen negatieve dingen gehoord. DS Keizer gaf ook een heel goed advies, maar verstuurt niet. Als iemand van een bepaald bedrijf negatief zou zijn ga ik dat niet aan de grote klok hangen maar vertel hem dat recht in zijn porum.
Nu lijkt het alsof veel lieden het vervangen een enormo .u. klus vinden, maar het valt toch eigenlijk best wel mee, zeker als we zo af en toe de zaak toch even losmaken om het kogeltje een lik vet te geven is de zaak aardig gangbaar en de klus zo geklaard.Zeker met een ligarex setje.
Han,
Ik heb het ook gedaan met Ligarex…hieronder zelfs nog eens stukje tape voor het (mogelijk) insnijden van de scherpe randen.
Meer dan duidelijk SPAM, wanneer komt je boek uit?














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, effe een tipje. Origineel zit er onder de ligarex een stukje katoen. Ik gebruik daar hansaplast pleister (leukoplast) voor. Dus: lekzak om de veerstang, pleister er om heen en dan pas de ligarex band.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat was ik reeds van plan reeds, maar niettemin bedankt voor het advies, wordt zeer op prijs gesteld!
@ waterman;
Doe je dat bij alle ligarex toepassingen?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen