Nee hoor, ik hoef geen radio in mijn auto, ik hoor al meer dan genoeg muziek. In de Jaguar heb ik de originele radio nog zitten van 1969 en ik heb ooit onder het dashboard op zo’n spullenplankje een Blaupunkt Stereo gemonteerd, maar ook die heb ik nooit aan.
En ik heb een prachtige moderne Pioneer radio met CD speler liggen, maar of die ooit in de DS terecht komt is zeer de vraag
Ik plaats wel een autoradio in de oude dame, ik wil wat gejengel aan mijn hoofd hebben tijdens het rijden
Het wordt een moderne radio die ik onder het dasboard aan de passagierszijde zal gaan monteren, achterin op de hoedenplank maak ik een paar gaten voor de luidsprekerboxen.
Misschien niet origineel, maar ik wel wel een leuk stukje muziek aan boord hebben.
Als ik er een installatie in maak is het alleen om CD’s te draaien want dat vaginageluid van de radiozenders heb ik geen behoefte aan en dan maak ik het spul boven mijn hoofd net onder het dak.
Han,
Dat is wel een heel apart geluid ik zal hem eens wat harder zetten, misschien krijg ik er dan wel wat beeld bij
Je kunt dat prima voor elkaar krijgen, er zijn relatief grote en platte luidsprekers en als die boven je hoofd hangen is dat nogal ideaal. En je hoeft niks te slopen, als je het wilt verwijderen haal je het gewoon weer weg.
Edit: je hebt het over vaginageluiden!








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik heb net afgelopen weekend zo’n boven-het-hoofd setje gemaakt voor m’n break, ter voorbereiding op de vakantie (Biarritz). Kunnen we onderweg naar 12 uur cabaret luisteren en het ook nog verstaan. Zo vliegen de kilometers lachend onder je door.
Kastje/plank van 9 mm hardwood multiplex, Speakers zijn Pioneer TS-G131C compo-setje, met tweetertjes in de bovenhoeken en 13cm mids die recht omlaag naar het dashboard stralen. Niet slecht, en voor de prijs mag je niet teveel eisen stellen, maar ik had er toch meer “kick” van verwacht, de low en mid-bass blijft wat dun.
Suggesties voor grotere (17 cm?) en platte speakers (50 mm max) die goed zijn bevallen zijn dus welkom…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Toevallig ben ik ook nog moderator op een hi fi forum en dus goed bekend met de problematiek van luidsprekers. Als je een speaker monteert die voor een autoportier bedoeld is moet je een redelijke basweergave hebben. Veel speakers hebben een berekende behuizing nodig, een gesloten kast heeft meestal geen erg diepe laagweergave, de basreflex geeft meer laag maar vaak wat grillig en in mijn beleving het beste laag komt van de transmissielijn.
Misschien heb je met een andere deurspeaker (boven je hoofd) meer geluk, het is gewoon proberen en anders kun je misschien ergens een sub kwijt.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij is 9mm multiplex niet heel erg “warm” van klank. De meeste audiomannen nemen tegenwoordig dik MDF.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
9 mm is ook veel te dun, dat gaat een geheel eigen leven leiden qua klank.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Weet ik, maar MDF van 18mm wordt al gauw te zwaar voor boven het hoofd.
Ik had een mooi setje afneembare speakers van mijn oude Sony Trinitron TV, die overdwars precies voor de stoelen, “onder de knie” pasten. Die klonken ooit erg goed, maar helaas zijn de afrolrubbers rondom de conussen volledig vergaan en daar zal ik zeker geen vervangende drivers voor kunnen vinden (vanwege achterlijke maat, ca 4 x 8 cm, 30W). Enfin, we klooien nog even verder…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Televisie-speakers zijn heel geschikt: oude TV slopen!
Ik hoorde wat overvloedig geluid van onder de dame vandaan komen, dus ik dacht: laat ik dat eens gaan onderzoeken. Het flexibele uitlaatdeel leek lawaai te maken, maar bij nadere inspectie bleek er net voor dat flexibele deel een gaatje te zitten in de vlampijp en wel onzichtbaar aan de bovenkant, koel wel.
Dan probeer je die vlampijp los te maken, maar die vier M7 moertjes waarmee het aan de spruitstukken zit, dat ging niet lukken. Ik heb 350km terug de kop er af gehad dus ik dacht: ik haal het hele spul gewoon er uit. Spruitstukken los was geen probleem, bol er af geschroefd, maar geen ruimte om het spul er uit te halen naar boven.
Dus de startmotor (Valeo dus een kleintje) los gehaald en toen kon het spruitstuk met vlampijp er naar boven uit. Daar zat toch een behoorlijk gaatje in en dus heb ik een nieuw stukje pijp gemaakt en dat er aan gelast. Zo ben je toch weer ff lekker bezig, ze houden je continu bezig die dames.
Ik zal maandag een nieuw flexibel stuk bestellen en een setje messing moeren voor dat spul, kan het nog een keer los want dat loshalen van die vier M7 moertjes kon ik gewoon vergeten, dat moet je ook niet proberen als je bijna zeker weet dat je een tapeind breekt. Ik heb ze gespleten met zo’n mooi stukkie gereedschap wat om de moer past en waarmee je een hardstalen beitel door de moer drukt door de draadstift aan te draaien, werkt perfect en dat hadden we al in de jaren 50 in de garage, mooi gereedschap.En met dat hele spul op zijn kop in een grote bankschroef gaat toch ff beter dan als je over het voorscherm hangt
Als je de vlampijp los hebt, las er dan gelijk een moer M18x1,5 op. Dan kan je daar ooit een Lambda sensor in monteren. Is handig voor de LPG afstelling ( zie mijn draadje over 123-LPG), maar je kan er ook heel mooi de benzine afstelling mee controleren. Mijn break blijkt bv echt veeeel te rijk op benzine te rijden. Geen probleem omdat ik op LPG rijdt, maar wel een interessant gegeven.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Wellicht ten overvloede….. Zorg dat je de gevlochten uitvoering bestelt, iets duurder dan de originele harde flexibele uitvoering maar gaat vééééél langer mee!
@ Egbert: is dat de goede plek voor een aansluiting?
@ Kees: bedankt voor het advies, ik zie in het prijzenkrantje van Chyparse twee soorten, de goedkope stalen uitvoering en de veel duurdere (€97.-) RVS uitvoering. Ik zal ze maandag of dinsdag even bellen.