Hallo,
het wil maar niet vlotten. Het scenario is inmiddels bekend: de auto rijdt even vrij goed ... en dan begint weer het ploffen, inhouden enz ...
Nu heb ik net de klemmen van het luchtfilter wat dichter geknepen. Ik had al een paar keer gemerkt dat door die ploffen het rubber ervan tussenuit geblazen was.
Nu klemt het weer harder, en is het ploffen weer gedaan. Is het logisch dat wanneer het luchtfilter niet goed afsluit de auto gaat lastig doen tijdens optrekken enz ?
Verder heb ik gemerkt dat het LPG-stuk niet 100% luchtdicht afsluit op de carburateur: wat kan dat tot gevolg hebben ?
Ik heb het geheel terug gemonteerd met hittebestendige vloeibare pakking maar geen zekerheid dat het nu ECHT dicht is.
Kortom, zijn die beide problemen , plus een gescheurde pakking aan het uitlaatspruitstuk bij cilinder 4, redenen om de hele afstelling keer op keer in de war te sturen ?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Probeer je nu op benzine of LPG de boel goed te krijgen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kijk: het liefst van al rijd ik op benzine. Dat is stiller, sneller, eenvoudiger verkrijgbaar enz…
Maar de prijs van de lpg doet wonderen ...
Ik probeer om een zéér betrouwbare wagen te hebben op LPG, die in geval van nood zonder problemen tot thuis of aan de volgende pomp geraakt op benzine.
Maar het blijft zoeken; met name dat “ontploft” luchtfilter was weer eens iets nieuws !
Zijn die dingen oorzaak, of eerder gevolg van ... ?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat lijkt op backfire. Is de ontsteking goed? Nieuwe puntjes, condensator? Op tijd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De ontsteking is op tijd gezet voor ik naar het zuiden vertrok. Toen zijn ook de kleppen gesteld.
Bij thuiskomst zijn de kleppen opnieuw gesteld (na ong 3000km). Bleek nodig.
Aan de ontsteking is nog niets gebeurd sindsdien.
Ik ben zeker dat ik erge backfires heb gehad, dat ik er lelijk van schrok !
Nu is het weer iets minder.
Is het de bobijn , is het het filter ... is het een vogel is het een vliegtuig ... ??
Bovendien bestaat die ontsteking (dik tegen mijn zin) uit een SEV contactcassete of hoe heet dat.
Ik zou ze liever door een Ducellier vervangen maar die heb ik nog niet op de kop kunnen tikken.
Zou ik de verdamper eens onder handen nemen ?
Is die er veilig af te halen en kan ik die zelf helemaal proper maken vanbinnen ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat heeft helemaal geen zin. Begin met een GOEDE ontsteking: een 123, tijdstip: 14 graden ( gemeten op de nokkenas-pouly) bij 2000 toeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn alle “123’s” hetzelfde ? Vb die van Sassen kost € 269. Of is dit namaak ...












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee dat zijn ze niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je geen verbrande klep? Dat kan ook backfire geven. Ik vind het nogal vreemd dat de kleppen na 3000km weer gesteld moesten worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
‘t is erg lastig om een diagnose te stellen wanneer je geen tijd hebt.
Zonet van Antwerpen naar huis nog eens een oude bekende: bevroren verdamper. Natuurlijk midden op een kruispunt stilgevallen.
Mooie oldtimer ! Dat had ik al 2000km niet meer gezien, zo’n frigo onder de kap.
Voor de rest reed hij weer twee dagen goed tot heel goed. En zuinig.
Bevriest de verdamper ook als je de gaskraan te dicht zet ? Koelvloeistof ok, waterpomp ok ...
In verband met die kleppen: de auto had daarvoor bijna 7 jaar stilgestaan. Dus een tweede kleppenronde leek ons wel logisch, gezien het geheel toch een beetje moest “inlopen”.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Verdamper kan alleen bevriezen als de kvs niet erg anti-vries is of als de circulatie vrijwel nihil is. Heb je een kvs-tester? Kijk ook eens of de kvs wel door de verdamper kan stromen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goeiemiddag,
ik moet het toch nog een keer voorleggen:
mijn dsuper5 start altijd, rijdt dan ook heel goed, voor een 10tal km.
Als de motor dan eenmaal warm is, begint de miserie. En dit IEDERE keer.
Ik heb net de bobine vervangen door de perfect werkende uit de GS (compatibel ?).
Start perfect, rijdt perfect ... maar eenmaal warm, niets meer. Geen vermogen, niks trekkracht meer, opvallend “holler” motorgeluid.
Dan heb ik ook de condesator maar uit de GS gehaald en op de SEV geplaatst.
Start perfect, rijdt mooi, ... warm geen vermogen meer. + veel meer lawaai “hol” van de motor.
Wat gebeurt er toch wanneer de motor opwarmt ??
Ik heb ergens iets gelezen over verbrande contactpunten na het rijden met een kapotte condensator ...
Maar maakt het in dat verband uit of de motor warm of koud is ?
Bovendien merk ik op dat na een rood licht, wanneer de auto een minuutje stil staat, hij helemaal niet meer kan herpakken, alsof die zich verslikt en zich er heftig moet uithoesten.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doet hij dat ook op benzine?
Als dit optreedt, Loopt je motor dan nog wel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sorry Bogaard, ik had net nog wat gewijzigd aan m’n tekst. Wat extra informatie. Bedankt trouwens voor het koppelen van de items .
Maar ik heb het al langere tijd niet meer getest op benzine.
De motor loopt als een zonnetje wanneer dit alles optreedt. Dat maakt het juist zo bizar.