




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Met die stekker lukt me nog niet, er is heel weinig ruimte om een beweging te maken. Ik snap het haakje maar het lukt niet om ‘m los te haken omdat je geen ruimte lijkt te hebben daarvoor.
Ik heb de watertemp sensor doorgemeten: 5 k ohm, dus dat is prima bij deze temperatuur. Als ik ‘m lostrek bij draaiende motor slaat de motor ook bijna af, dus hij is correct verbonden. De TPS doet het ook goed, ik heb ‘m even uit elkaar gehaald en het ziet er gewoon prima uit. De werking is ook zo simpel dat het bijna niet stuk kan. Voor de zekerheid heb ik de contacten even opgeschuurd.
Samenvattend, bij koude motor houdt de motor vaak een paar seconden in bij het wegrijden. Dan ineens doet hij het wel en rijd ik normaal, tot ik weer probeer weg te rijden bij het volgende stoplicht. Zodra de normale watertemperatuur bereikt is, is er geen probleem meer. Zelfde symptomen op benzine als op LPG.
Ik zie trouwens geen aftakking van de watertemp sensor naar de LPG computer. Het zou nou wel nuttig zijn eigenlijk om een laptop aan de LPG-computer te hangen en te kijken wat hij nou precies doet op het moment van hakkelen. Het enige dat ik nu kan bedenken is dat de watertemp sensor intern stuk is, op zo’n manier dat hij het af en toe goed doet, en af en toe een te lage weerstand doorgeeft als de motor koud is…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
fluidphreak schreef:Samenvattend, bij koude motor houdt de motor vaak een paar seconden in bij het wegrijden. Dan ineens doet hij het wel en rijd ik normaal, tot ik weer probeer weg te rijden bij het volgende stoplicht. Zodra de normale watertemperatuur bereikt is, is er geen probleem meer. Zelfde symptomen op benzine als op LPG.
Oké duidelijk.
Dit is 100% zeker een probleem dat te maken heeft met de luchtmassameter of de aansluiting ervan (stekker). Check die stekker dus even heel goed!!! Ook of er per ongeluk geen pinnetjes worden weggedrukt in de behuizing van de stekker.
In de LMM zelf zit ook een temperatuurvoeler, die zou ook kunnen haperen. Maar in die hoek moet je het dus wel zoeken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zal ik doen, bedankt voor je reactie. Maar, als ik het goed begrijp gebruikt de LPG-computer de LMM niet, en zou dit daarop dus geen effect moeten hebben. En ik heb het probleem ook op LPG…
(Wil niet zeuren hoor maar ik probeer te doorgronden wat de oorzaak zou kunnen zijn en waarom)














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmm…. toch moet je nog eens goed naar de ontsteking kijken in dat geval… en dan niet alleen naar de verdeelkap, rotor, kabels en bougies, maar ook naar de stekkers bij de bobine, de draad tussen verdeler en bobine en naar de stekkers op de module die onder de bobine in dat blok zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh dat wist ik niet….
Maar wel vreemd dat het dan over is als de auto warm is. Als het aan de ontsteking ligt, beginnen meestal dán pas de problemen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zou de extra lucht klep niet kunnen ‘hangen’?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De extra-luchtklep doet net alsof je het gaspedaal een beetje ingedrukt houdt, dat kan echt niet dit probleem geven volgens mij.
Ik zal inderdaad nog maar eens de ontsteking helemaal checken, al begrijp ik dan nog niet hoe dit geen problemen kan geven bij warme motor, zoals La Leo al zei.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja.. Dat ding is ook temperatuur afhankelijk. Ik kan me zo voorstellen dat ie niet helemaal opent en de gevraagde lucht niet kan leveren bij optrekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jullie moeten wel effe weten wat die luchtklep doet hé..
Dat ding doet niets anders dan het stationair toerental verhogen bij een koude motor zodat hij niet verzuipt door de extra brandstof die ingespoten wordt. Tevens zorgt ie er voor dat ie wat vlotter opwarmt. Verder niets. Het ding is ook zuiver een gasklep omloop, no more, no less. Ergo: veroorzaakt dit probleem NIET.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Inderdaad.
Is er een manier om vast te stellen, als de motor inhoudt, of dit een ontstekingsprobleem dan wel een gebrek aan benzine (te arm mengsel) is? Zijn er verschillende kenmerken die je kunt vaststellen of lijkt het gewoon heel erg op elkaar? (Ik kan me voorstellen dat bij een ontstekingprobleem de uitlaat nogal naar benzine gaat ruiken maar ja, je zit op dat moment IN de auto dus is dat moeilijk te bepalen.)














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lastig. Ik kan het meestal wel voelen eigenlijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Niet om door te zagen, maar weet je 100% zeker dat het LPG-systeem geen enkel gebruik maakt van de info van de luchtmassameter?
Ik heb eerlijk gezegd weinig verstand van geavanceerde LPG-systemen, maar kan me gevallen herinneren waarbij het signaal voor de LPG-computer wel degelijk werd aangestuurd door (info verkregen via) de LMM.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoals altjd: Eerst goed op benzine laten lopen. Dan LPG.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik hou wel van doorzagen, dat doe ik tenslotte zelf ook. Ik weet het niet 100% zeker van de LMM: je krijgt nou eenmaal geen volledig electronisch schema van alle aansluitingen van de LPG-boer. Ik zou eens contact op kunnen nemen met Luccio als hij tenminste terug is van zijn Thailand-retraite.
De enige aftakking die ik zie lopen vanaf het benzinesysteem naar het LPG-systeem is van de TPS (stationairswitch die volgens mij vooral gebruikt wordt voor het omschakelen van benzine -> LPG). Voor zover ik kan zien is er niet geknutseld in de kabelboom van de LMM en die temperatuursensor. Maar wellicht zit dat op een voor mij onzichtbare plek ergens.
@Bogaard: Je hebt gelijk. Maar omdat het probleem zowel op LPG als op benzine optreedt, geeft dit de mogelijkheid een aantal onderdelen alvast uit te sluiten, bijvoorbeeld omdat die door tijdens het rijden op LPG helemaal niet gebruikt worden. (Zoals de LMM waarschijnlijk.)












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zou de LMM met een draadje Helemaal open kunnen zetten als ie op LPG staat en dan kijken of ze normaal rijdt. Dat werd vroeger ook gedaan om em heel te houden bij een backfire!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>