1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
61-BL-16 retour sur la route
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 01 april 2012 02:58 PM

Eindelijk een plek gevonden waar we ongestoord kunnen werken aan de dame, in dit topic zal ik af en toe een fotootje plaatsen en natuurlijk een beroep doen op jullie kennis.



Om maar meteen met de deur in huis te vallen, er zat een geschroefd polyester dak op (staat er nu naast) en de stalen rand die om het dak heen zit is niet meer te redden. Kan ik deze straffeloos vervangen door de dakrandklemmen die op de diverse onderdelensites staan of is de doorlopende stalen rand van wezenlijk belang voor de stevigheid ???

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 01 april 2012 03:12 PM
  [ # 1 ]

Daar ben ik ook nog mee bezig, bij mij is de rand zelf nog wel te redden.
Maar die klemmen zijn volgens mij voor op de metalen rand.
Zonder die rand is het een slappe constructie.
Zou die rand ook nog te koop zijn?
Ik heb hem nog nooit gezien.

Succes Peter.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 april 2012 05:02 PM
  [ # 2 ]

Die rand is inderdaad essentieel voor de stijfheid van de carosserie. Volgens mij heeft chyparse al die delen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 april 2012 09:05 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij is er sprake van een misverstand: Topicstarter heeft het over het dunne metalen randje dat Citroën aan het kunststof dak zelf bevestigde, nietwaar?
Dat dunne randje kan je missen, en de klemmen ook. Gewoon een goede lijmende kit op de carrosserie (de dakrand waar het dak normaal op ligt), dak op de carrosserie en dan een paar spanbanden om auto en dak, gedurende de droogtijd van de kit.

Citroen!

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 01 april 2012 11:02 PM
  [ # 4 ]

Die dunne rand aan het dak bedoel ik ook.
Die kan je dus evt missen?
Ik heb hem nog nooit nieuw gezien.
Die klemmen die de ts bedoeld zijn wel om aan die metalen rand te bevestigen toch?

Peter.

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 02 april 2012 12:18 AM
  [ # 5 ]

Pavang,

er waren 2 soorten bevestiging van het dank. Tot ca 71 of 72? een gehele metalen strip rond het polyester dak met ca 11 bouten rondom die men in de dikke stalen dakrand van het chassis vast schroefde. Dit werd in een rubber gelegd en afgekit.

Daarna is het veranderd naar 5 metalen beugeltjes. 3 er van zitten om de dakrand geklemd en de 2 achterste bij de c-stijlen zitten op het dak geschroefd. Dit werd dan geheel in kit gelegd. De kit is ook voor het grootste deel de sterkte lijkt mij.

De losse beugeltjes zijn nieuw verkrijgbaar. Ik heb vorig jaar mijn dak eraf gehad en één beugeltje vervangen (bij mijn 23 ie van 73). Ik vond de passing matig, maar met een vijl het gat bijwerken was de oplossing.

De gehele rand is niet verkrijgbaar zover ik weet. Maar ik heb al vaak bij een dak, de rand verwijderd die nog goed was en overgezet(oa bij mijn dspecial van 71, die ik niet meer heb). Met belijd en een schroevendraaier is dit goed los te krijgen. Vaak gedaan.

groeten.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 02 april 2012 11:25 AM
  [ # 6 ]
DriverD schreef:

Volgens mij is er sprake van een misverstand: Topicstarter heeft het over het dunne metalen randje dat Citroën aan het kunststof dak zelf bevestigde, nietwaar?
Dat dunne randje kan je missen, en de klemmen ook. Gewoon een goede lijmende kit op de carrosserie (de dakrand waar het dak normaal op ligt), dak op de carrosserie en dan een paar spanbanden om auto en dak, gedurende de droogtijd van de kit.

Ik bedoel inderdaad het dunne metalen randje dan aan het polyester dak zit, voor mijn gevoel voegt dat niet heel veel toe aan de stevigheid van de bevestiging van het dak. Kit is inderdaad nog een optie, maar ook dat roept vragen op, welke kit ? rubbers wel of niet gebruiken ? Heb je ervaring met het kitten van een dak DriverD ??

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 02 april 2012 11:43 AM
  [ # 7 ]

Mijn dak is 2 jaar geleden ook gekit in plaats van in de rubbers gezet. Het is gedaan met Sikaflex kit, en ziet er nog zeer goed uit.

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 april 2012 12:15 PM
  [ # 8 ]

Zelf heb ik vaker daken afgedicht met zwarte siliconenkit van Bison. Werkt prima. Als het dak er helemaal af is, zou ik geen rubber meer gebruiken, maar een goede lijmende kit van een goed merk (3M of Sikaflex bijvoorbeeld). Welk type? Even hier zoeken op het forum of bij een leverancier vragen.
Succes!

Citroen!

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 23 april 2012 12:43 AM
  [ # 9 ]

Ondertussen een aantal werkdagen verder, tijd voor een update:

Na verwijderen van het dak bleek de dakrand toch wel erg krokant te zijn:

Voorruit er uit, slijpen, zagen en boren om zoveel mogelijk van de goede constructie te sparen, ondertussen vervangende delen gescoord. Voorruit er weer in om de rubberhouder precies pas te kunnen maken… Voorruit er weer uit om de rubberhouder vast te kunnen lassen….

Voorruit er weer in om de dakrand pas te maken en stripjes er op lassen om de rubberhouder vast te kunnen zetten (voorruit zetten doe ik ondertussen in 10 minuten met 1 hand op de rug ...Wink

Constructie staat geklemd en passend, voorruit wordt weer verwijderd voor het laswerk en de rand staat nu lekker lekker ingesopt met RX 5, vrijdag het boeltje weer aan elkaar lassen.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 23 april 2012 10:43 PM
  [ # 10 ]

Dat ziet er bekend uit.
Jullie zijn goed bezig!
Succes met lassen
Peter.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 30 april 2012 11:52 PM
  [ # 11 ]

En uiteindelijk succes, het boeltje zit weer in elkaar en (wonder boven wonder) de voorruit paste er ook nog weer in. Ondertussen vorderen de werkzaamheden aan het dak ook aardig, het is dat de citromobile er aan komt anders was er een goede kans dat het dak er volgend weekend in zou komen.

Leuke anecdote: mieter ik vrijdagochtend mijn vuile overal in de was, pak een schone en ga naar de werkplaats, daar aangekomen…...geen sleutels…..in de zak van de vuile overall…....in de wasmachine, dus 2 uur zitten kijken naar een ronddraaiende overall tot het deurtje weer openging.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 01 mei 2012 09:14 AM
  [ # 12 ]

Wat dachtje van. Wasmachine stoppen, programma pompen kiezen en dan de sleutels pakken? Had toch weer 2 uur gescheeld en had het dak er voor de citromobile in kunnen zitten Smile

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 01 mei 2012 12:47 PM
  [ # 13 ]

Hey, ik ben een man, ik ben allang blij dat ik weet hoe dat ding aangaat en waar de zeep in moet

Wink

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 06 mei 2012 06:28 PM
  [ # 14 ]

Zo, weer een weekend van roest opsporen en verwijderen achter de rug, de hoedenplank is behalve wat roestig (zie foto) ook behoorlijk mishandeld in het verleden, waarschijnlijk om een paar luidsprekertjes kwijt te kunnen. Heeft iemand nog een donor hoedenplank in de aanbieding ? Dat zou me maar zo een dag of 3 werk schelen.

Verder vanmiddag lekker wezen shoppen in 5 huizen, weer veel mooie onderdeeltjes weten te scoren Wink)

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 25 mei 2012 07:49 PM
  [ # 15 ]

Even een korte update, hoedenplank uit een sloper gescoord en de rechterzijde opgelapt, links is de originele beter dus die gaat in tweeen:

Vervolgens de rotte stukken rechts er uit geslepen:

En de ontbrekende stukken worden weer langzaam uit nieuw staal geboetseerd en op de plaats gebraden:

Groeten uit Arnhem

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
 
1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook