Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Foto’s graag! Geeft niet dat het een XM is. Is ook een citroen Mijn velgen zijn ook XM en CX, volgt ook nog, maar die moeten echt mooi. XM gewoon een beetje toonbaar. Jammer alleen dat het erg koud is vandaag.
Inderdaad een beetje gepruts om die dingen vast te krijgen.
Maar het gekke is dat als ze eenmaal zitten gaan ze eigenlijk ook niet los.
Vastkitten kan natuurlijk, maar volgens mij zijn ze nog wel voldoende te krijgen.
Soms zien ze er behoorlijk slecht uit, maar krijg je ze toch weer als nieuw gepoetst
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
zijn die velgen gepoedercoat ?
Nee, ze zijn gelakt.
PM even als je liever niet wilt kitten
Je hebt een PM.
Vandaag kan alles me gestolen worden: snipverkouden, hoofdpijn, koud, nat. Ik heb nergens zin in…. Ga even lekker de laatste LCER lezen.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012
- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Mooi hoor. Al zijn die blokjesvelgen van de CX iets bewerkelijker dan de XM velgen…
Niet te min een mooi resultaat
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s inderdaad de pest met CX wielen. Zilver spuiten is echt geen optie (vind ik).
Laat ik dit draadje maar eens verlengen voor degene die met hetzelfde gaan stoeien als ik…
Ik heb voor mijn 2400IE twee sets blokjesvelgen op de kop getikt. De vorige eigenaar van mijn Pallas vond namelijk chromen wieldoppen mooier en kon destijds zijn 14” blokjesvelgen makkelijk kwijt voor een mooie prijs.
Op de door mij verworven Engelse GKN-velgen zat een beetje oxidatie onder de coating van de blanke delen maar waren de grijze delen nog in prima staat. De Franse SMR-velgen hadden wat meer oxidatie op de blanke delen, dus die gaan waarschijnlijk door naar de metaalboer. Of zijn hier nog liefhebbers voor?
Mijn eerste stap was natuurlijk laten glasparelen, RAL7042 poedercoaten, rand en hoge delen (blokjes) cnc-afdraaien en daarna blank coaten. Echter… dan ben je tussen de zeven- en negenhonderd euro verder voor vier velgen. Daarbij willen sommige bedrijven de velgen niet eens in behandeling nemen vanwege het kleine hoogteverschil van de blokjes (1,2 - 1,4 mm). Men vreest dat bij het wegnemen van alle oxidatie het hoogteverschil nauwelijks meer zichtbaar is.
Mijn tweede stap was de keuze voor het laten poedercoaten in twee kleuren (na het glasparelen). Dit kost de helft maar is wel minder mooi. Ik waag het erop bij de firma Gerritsen in Nijkerk (sinds kort de firma Borgers vanwege een eigenaarswissel).
Op advies heb ik gekozen voor RAL7042 (grijs) en RAL9006 (licht aluminium) en het geheel wordt standaard glanzend afgewerkt. Ook heb ik aangegeven dat het naafgat vrijgehouden moet worden. Ik zal over een paar weken even een foto uploaden.
Borgers (Gerritsen) gaf aan dat in de zomer ‘18 ook al iemand blokjesvelgen had gebracht. Toevallig een actief forumlid?
Mijn vraag is namelijk of men (de matte) RAL9006 neemt of beter (het spiegelende) chroom moet kiezen zoals Borgers in eerste instantie aan mij had voorgesteld.
Heeft iemand nog een goed adres in Zuid-Holland om de velgen t.z.t. blind te laten balanceren met platte loodjes?
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bedenk bij poedercoating wel even goed na of dat is wat je wil.
Indien je kleine schade heb aan de velg kan het niet repareert worden. Dus kleine steenslag of schade door slaglood heeft als gevolg dat vocht onder de laag kan komen waardoor het langzaam achteruit gaat.
Oftewel dan kan je helemaal opnieuw beginnen. Als de velgen gespoten zijn kan je ze wel plaatselijk laten herstellen.
Bij mij velgen merk ik dat door de dikte van de poedercoating de velgen ook lastiger op de naaf te zetten zijn.
Dank voor je waarschuwing Arjan. Ik verwacht echter dat kleine steenslag niet makkelijk door deze coating heen komt en slaglood komt zeker niet op deze velgen. Borgers gaf daarnaast aan dat ze het naafgat minimaal zullen coaten. Ze krijgen er blijkbaar ervaring in.