1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ABS inbouwen
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 04 maart 2013 12:26 AM

Een wild idee en misschien is het voor sommigen vloeken in de kerk, maar is het technisch mogelijk om een…..

ABS (anti blokkeer systeem) veilig werkend, in te bouwen in een DS uit 1974?  think

Bijvoorbeeld een ABS uit een CX?

Het lijkt me een hele toer, maar misschien is er al ooit iemand mee bezig geweest…overigens niet terug te vinden in binnen het ID/DS forum Smile

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
Gepost: 04 maart 2013 12:42 AM
  [ # 1 ]

Je zou wel een grote held zijn als het lukte. Want zelfs in de meeste CX’en waar het origineel af-fabriek zit ingbouwd geeft dit systeem voortdurend storingen en werkt het meestal niet. Laughing


Je moet de aandrijfassen aanpassen en je achterste draagarmen en wielnaven en ergens sensoren zien in te bouwen die de kransen af kunnen lezen. Dan een aantal HD-leidingen aftakken/verleggen, een ABS-pomp inbouwen en een computer + draadbundel aansluiten op de bestaande draadbundel.


Als ik eerlijk ben zou ik adviseren: besteed je tijd en energie aan iets nuttigers, hetzij aan je DS hetzij aan een andere auto.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 04 maart 2013 09:06 AM
  [ # 2 ]

De DS heeft al een lading afhankelijke remdrukregeling voor de achterwielen. Dit is om te voorkomen dat de achterwielen gaan blokkeren bij geen lading. Schitterend mechanisch systeem.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2013 11:44 AM
  [ # 3 ]
DS technique schreef:

Een wild idee en misschien is het voor sommigen vloeken in de kerk, maar is het technisch mogelijk om een…..

ABS (anti blokkeer systeem) veilig werkend, in te bouwen in een DS uit 1974?  think

Bijvoorbeeld een ABS uit een CX?

Het lijkt me een hele toer, maar misschien is er al ooit iemand mee bezig geweest…overigens niet terug te vinden in binnen het ID/DS forum Smile

Dat kan heel goed. Is wel werk, maar het kan. Ik kan je ook wel uitleggen hoe.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 maart 2013 12:03 PM
  [ # 4 ]

Een beetje vent kan toch ook wel zonder ABS tot stilstand komen?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 04 maart 2013 01:29 PM
  [ # 5 ]
fluidphreak schreef:

Een beetje vent kan toch ook wel zonder ABS tot stilstand komen?

Gewoon de heg insturen Laughing
ben zeer benieuwd,dus ik zeg doen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 maart 2013 06:03 PM
  [ # 6 ]
Stef Sep schreef:

De DS heeft al een lading afhankelijke remdrukregeling voor de achterwielen. Dit is om te voorkomen dat de achterwielen gaan blokkeren bij geen lading. Schitterend mechanisch systeem.

Niet helemaal. De remkrachtverdeling wordt aangestuurd door de hydraulische druk in de achtervering.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 maart 2013 06:47 PM
  [ # 7 ]

Nou , er zijn wel mensen die een hydractieve vering op hun SM knutselen .

Denk dat dit komt door die lange winters daar in het hoge noorden ,

dat je van verveling aan zulke projecten begint cheese

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 maart 2013 07:36 PM
  [ # 8 ]
Stef Sep schreef:

De DS heeft al een lading afhankelijke remdrukregeling voor de achterwielen. Dit is om te voorkomen dat de achterwielen gaan blokkeren bij geen lading. Schitterend mechanisch systeem.

Dat is natuurlijk niet hetzelfde als ABS, als je bovenop je rem gaat staan blokkeren gewoon alle 4 de wielen…
Er zijn ook DSen waar ook de remdruk op de voorwielen gewichtsafhankelijk zijn.

Ik neem aan dat ALS je echt ABS gaat inbouwen je een CX systeem nodig heb gezien dit al voor een LHM systeem beschikbaar is. Het enige nadeel is dat sommige van deze onderdelen inmiddels nogal schaars beginnen te worden, met name de sensoren.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 04 maart 2013 07:59 PM
  [ # 9 ]

En daarna de airbags, esp, gordelspanners, deursloten en veiligheidskooi?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 maart 2013 09:16 PM
  [ # 10 ]

Gordelspanners is makkelijk, stuureenheid en de gordels.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 maart 2013 09:21 PM
  [ # 11 ]

Voor de ABS sensoren ga je toch een andere opstelling moeten maken dan bij de CX ,

dus kan je wel sensors nemen die nog makkelijk verkrijgbaar zijn ,

zo speciaal is het signaal zeker niet , alleen de montage is verschillend ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 22 maart 2013 12:17 AM
  [ # 12 ]

Goed te zien dat er toch wat reacties loskomen.

Heb het idee dat met niet al te grote aanpassingen er een mogelijkheid moet zijn om nieuwe ABS ringen op de aandrijfas te plaatsen.
Met de trommels achter heb ik zo nog niet een beeld, hoe dat te versieren.

Kan wel wel voorstellen dat er een bepaalde minimale basis moet zijn.
En dat alle componenten op elkaar moeten zijn afgestemd.
Zoals een verdeler welke toe gevoegd zal moeten worden aan het remcircuit.

In ieder geval is het hopelijk mogelijk, zonder de hele voor- en achterwielophanging van bijv. een CX over te nemen.
Zijn vast creatieve oplossingen voor te bedenken.
Ben dan ook benieuwd wat o.a. Waterman voor informatie heeft.


Gordelspanners heb ik eerst nog achterwege gelaten, maar wie er tips heeft, ze zijn welkom.
Wil er zeker eens naar kijken .
Misschien iets voor een nieuw draadje bravo


De reden waarom ik hier op kom, is omdat tijdens het dagelijkse verkeer je niet altijd voor kan zijn, om een noodstop te maken. De vele jaren hebben dit wel bewezen Smile

Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat de wielen van de auto snel “vast"slaan/blokkeren bij krachtig remmen met de “paddo” bediening.
Dit is al helemaal het geval bij een nat wegdek.
Mijn gevoel zegt dat een ABS systeem kan helpen de remweg veilig te verkorten.
En het daarmee een uitdaging is of het toe te passen is op de prachtige DS, ofwel zie hier wel een uitdaging in.
(Ter info: het hele remsysteem is afgelopen jaren rondom gereviseerd)

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 maart 2013 12:19 AM
  [ # 13 ]

Je zal hoe dan ook een complete sloop-cx met abs moeten hebben. Aandrijfassen hoef je niet aan te doen, de opname-ringen voor het abs komen in de uitgaande assen van de versnellingsbak.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 22 maart 2013 10:08 AM
  [ # 14 ]

Wanneer het hele ABS systeem werkt op een DS, hoe zit het dan met RDW ?. 

Moet het hele remsysteem dan opnieuw gekeurd worden ?

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 22 maart 2013 11:04 AM
  [ # 15 ]
DS technique schreef:

Mijn gevoel zegt dat een ABS systeem kan helpen de remweg veilig te verkorten.

Hi DS-Technique,

Helaas verkort een klassiek ABS verkort de remweg niet, het zorgt er alleen maar voor dat je auto bestuurbaar blijft.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook