Een wild idee en misschien is het voor sommigen vloeken in de kerk, maar is het technisch mogelijk om een…..
ABS (anti blokkeer systeem) veilig werkend, in te bouwen in een DS uit 1974?
Bijvoorbeeld een ABS uit een CX?
Het lijkt me een hele toer, maar misschien is er al ooit iemand mee bezig geweest…overigens niet terug te vinden in binnen het ID/DS forum
Er gaat niets boven…...






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Je zou wel een grote held zijn als het lukte. Want zelfs in de meeste CX’en waar het origineel af-fabriek zit ingbouwd geeft dit systeem voortdurend storingen en werkt het meestal niet.
Je moet de aandrijfassen aanpassen en je achterste draagarmen en wielnaven en ergens sensoren zien in te bouwen die de kransen af kunnen lezen. Dan een aantal HD-leidingen aftakken/verleggen, een ABS-pomp inbouwen en een computer + draadbundel aansluiten op de bestaande draadbundel.
Als ik eerlijk ben zou ik adviseren: besteed je tijd en energie aan iets nuttigers, hetzij aan je DS hetzij aan een andere auto.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De DS heeft al een lading afhankelijke remdrukregeling voor de achterwielen. Dit is om te voorkomen dat de achterwielen gaan blokkeren bij geen lading. Schitterend mechanisch systeem.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DS technique schreef:Een wild idee en misschien is het voor sommigen vloeken in de kerk, maar is het technisch mogelijk om een…..
ABS (anti blokkeer systeem) veilig werkend, in te bouwen in een DS uit 1974?
![]()
Bijvoorbeeld een ABS uit een CX?
Het lijkt me een hele toer, maar misschien is er al ooit iemand mee bezig geweest…overigens niet terug te vinden in binnen het ID/DS forum
Dat kan heel goed. Is wel werk, maar het kan. Ik kan je ook wel uitleggen hoe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Een beetje vent kan toch ook wel zonder ABS tot stilstand komen?




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
fluidphreak schreef:Een beetje vent kan toch ook wel zonder ABS tot stilstand komen?
Gewoon de heg insturen
ben zeer benieuwd,dus ik zeg doen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stef Sep schreef:De DS heeft al een lading afhankelijke remdrukregeling voor de achterwielen. Dit is om te voorkomen dat de achterwielen gaan blokkeren bij geen lading. Schitterend mechanisch systeem.
Niet helemaal. De remkrachtverdeling wordt aangestuurd door de hydraulische druk in de achtervering.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Nou , er zijn wel mensen die een hydractieve vering op hun SM knutselen .
Denk dat dit komt door die lange winters daar in het hoge noorden ,
dat je van verveling aan zulke projecten begint
Walter
Meten is weten , gissen is missen












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Stef Sep schreef:De DS heeft al een lading afhankelijke remdrukregeling voor de achterwielen. Dit is om te voorkomen dat de achterwielen gaan blokkeren bij geen lading. Schitterend mechanisch systeem.
Dat is natuurlijk niet hetzelfde als ABS, als je bovenop je rem gaat staan blokkeren gewoon alle 4 de wielen…
Er zijn ook DSen waar ook de remdruk op de voorwielen gewichtsafhankelijk zijn.
Ik neem aan dat ALS je echt ABS gaat inbouwen je een CX systeem nodig heb gezien dit al voor een LHM systeem beschikbaar is. Het enige nadeel is dat sommige van deze onderdelen inmiddels nogal schaars beginnen te worden, met name de sensoren.

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
En daarna de airbags, esp, gordelspanners, deursloten en veiligheidskooi?
Gordelspanners is makkelijk, stuureenheid en de gordels.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor de ABS sensoren ga je toch een andere opstelling moeten maken dan bij de CX ,
dus kan je wel sensors nemen die nog makkelijk verkrijgbaar zijn ,
zo speciaal is het signaal zeker niet , alleen de montage is verschillend ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Goed te zien dat er toch wat reacties loskomen.
Heb het idee dat met niet al te grote aanpassingen er een mogelijkheid moet zijn om nieuwe ABS ringen op de aandrijfas te plaatsen.
Met de trommels achter heb ik zo nog niet een beeld, hoe dat te versieren.
Kan wel wel voorstellen dat er een bepaalde minimale basis moet zijn.
En dat alle componenten op elkaar moeten zijn afgestemd.
Zoals een verdeler welke toe gevoegd zal moeten worden aan het remcircuit.
In ieder geval is het hopelijk mogelijk, zonder de hele voor- en achterwielophanging van bijv. een CX over te nemen.
Zijn vast creatieve oplossingen voor te bedenken.
Ben dan ook benieuwd wat o.a. Waterman voor informatie heeft.
Gordelspanners heb ik eerst nog achterwege gelaten, maar wie er tips heeft, ze zijn welkom.
Wil er zeker eens naar kijken .
Misschien iets voor een nieuw draadje
De reden waarom ik hier op kom, is omdat tijdens het dagelijkse verkeer je niet altijd voor kan zijn, om een noodstop te maken. De vele jaren hebben dit wel bewezen
Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat de wielen van de auto snel “vast"slaan/blokkeren bij krachtig remmen met de “paddo” bediening.
Dit is al helemaal het geval bij een nat wegdek.
Mijn gevoel zegt dat een ABS systeem kan helpen de remweg veilig te verkorten.
En het daarmee een uitdaging is of het toe te passen is op de prachtige DS, ofwel zie hier wel een uitdaging in.
(Ter info: het hele remsysteem is afgelopen jaren rondom gereviseerd)
Er gaat niets boven…...














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je zal hoe dan ook een complete sloop-cx met abs moeten hebben. Aandrijfassen hoef je niet aan te doen, de opname-ringen voor het abs komen in de uitgaande assen van de versnellingsbak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wanneer het hele ABS systeem werkt op een DS, hoe zit het dan met RDW ?.
Moet het hele remsysteem dan opnieuw gekeurd worden ?




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
DS technique schreef:Mijn gevoel zegt dat een ABS systeem kan helpen de remweg veilig te verkorten.
Hi DS-Technique,
Helaas verkort een klassiek ABS verkort de remweg niet, het zorgt er alleen maar voor dat je auto bestuurbaar blijft.