



















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Dat is zeker goed nieuws
Van het CDA wist ik dat er twijfels waren over de maatregel.
Van de PvdA leden wist ik dat niet. Zeer positief.
JW

























Totaal aantal Berichten: 6517
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hmm. PvdA (14 zetels), CDA (11) plus SP (8) en PVV (10) is 43 van de 75 zetels…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
























Totaal aantal Berichten: 5524
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellicht goed nieuws, als ik het begrijp uit deze nieuwe bericht? :
http://www.amklassiek.nl/staatssecretaris-weekers-zet-schaakmat-oldtimerdossier/2013/12/13/
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?












































Totaal aantal Berichten: 27978
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo stond het er al voor, Weekers blijft bij zijn stelling.
Het was en is nog steeds aan de 1ste kamer om de beslissing te nemen, volgende week moet die beslissing genomen worden.

























Totaal aantal Berichten: 6517
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
En gezond verstand heeft daarbij nog geen al te grote rol gespeeld…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)












































Totaal aantal Berichten: 27978
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee maar gezond verstand ligt waarschijnlijk in conflict met de doelen die behaald moeten worden, en met doelen behalen worden je eigen centjes verdient…





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
De Motorrijders Actie Groep (MAG) steunt het verzet tegen de regeringsplannen om de oldtimervrijstelling voor motoren en auto’s per 1 januari a.s. te wijzigen.
2. Oldtimers en motorrijtuigenbelasting
De leden van de fractie van de PvdA vragen naar een reactie op het voorstel om de
aanscherping van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers met
één jaar uit te stellen, om beter onderzoek te kunnen doen naar de haalbaarheid van
de maatregel met het oog op de door het kabinet gestelde milieu- en financiële
doelstellingen, en de inkomstenderving te dekken door de oldtimermaatregel “Van
Vliet” (die is ingegaan op 1 januari 2012 en waarvan de overgangsregeling zou
aflopen op 1 januari 2021) versneld in te voeren door direct per 1 januari 2014 de
grens voor vrijstelling van de MRB op 30 jaar te zetten (in plaats van 40 jaar zoals nu
in het wetsvoorstel Belastingplan 2014 is voorzien). Deze suggestie van de Stichting
Autobelangen is budgettair geen haalbaar alternatief. De versnelde invoering van
oldtimermaatregel overeenkomstig het amendement Van Vliet per 1 januari 2014
zou volgens de stichting leiden tot een opbrengst van € 97 miljoen. Dat is nog steeds
een tekort van € 24 miljoen ten opzichte van de beoogde € 121 miljoen uit het
wetsvoorstel Belastingplan 2014. Maar, nog los van het feit dat de door de Stichting
aangereikte dekking ontoereikend is, klopt de gehanteerde berekening niet,
waardoor de derving groter zal zijn dan genoemde € 24 miljoen. Zo heeft de stichting
bij de berekeningen de door het Ministerie van Financiën gepresenteerde
gemiddelde MRB-tarieven inclusief provinciale opcenten gebruikt, in plaats van de
(eveneens gepresenteerde) tarieven exclusief opcenten. Voorts hebben de door het
Ministerie van Financiën gepresenteerde cijfers betrekking op de gemiddelde MRB-
tarieven voor de groep auto’s van 30 jaar en ouder. De gemiddelde tarieven voor de
groep auto’s van 25-30 jaar liggen echter veelal lager vanwege een lager gewicht. Dit
geldt vooral voor dieselauto’s. In plaats van € 550 (benzine), € 2.396 (diesel) en €
1.900 (LPG) had de stichting uit moeten gaan van respectievelijk € 276, € 1.202 en €
1.340. Dit leidt tot een aanzienlijk lagere opbrengst van het voorstel van de stichting
van ongeveer € 53 miljoen in plaats van de beoogde € 97 miljoen. Daarmee is dederving ten opzichte van de in het wetsvoorstel Belastingplan 2014 beoogde € 121
miljoen minimaal € 68 miljoen (€ 121 miljoen minus € 53 miljoen) in plaats van de
door de stichting voorziene derving van € 24 miljoen (€ 121 miljoen. minus € 97
miljoen).Overigens heeft op 1 oktober 2013 de heer van Vliet tijdens het vragenuur zijn
amendement en de argumenten van de stichting Autobelangen uitgebreid aan de
orde gesteld in relatie tot de oldtimervoorstellen zoals uitgewerkt in het wetsvoorstel
Belastingplan 2014. Ik heb de heer van Vliet in dit kader toegezegd om de cijfers door
TNO te laten actualiseren. 21 De uitkomsten van dit TNO-rapport bevestigen mijn
verwachtingen met betrekking tot de oldtimermaatregel en ik zie dan ook geen
reden voor uitstel met één jaar zoals de stichting Autobelangen voorstelt.
De leden van de fractie van het CDA vragen waarom niet is gekozen voor een
vrijstelling voor LPG- en dieselrijders die aantoonbaar een bepaald aantal kilometers
per jaar niet overschrijden. In mijn brief van 15 april 2013 22 heb ik een aantal
alternatieven geschetst die in het overleg met de oldtimerbranche zijn verkend. Zo is
ook gekeken naar een heffing op basis van gereden kilometers voor personenauto’s
van 30 jaar en ouder. Deze variant bleek geen reële optie. Enerzijds is het vrij
eenvoudig om de kilometertellers terug te draaien, hetgeen dit systeem
fraudegevoelig maakt. Anderzijds kon de installatie van “kastjes” om de
kilometerstand te registreren niet rekenen op instemming van de oldtimeralliantie
(kostenaspect en aantasting authenticiteit). Daarnaast zorgt dit ook voor hoge
administratieve lasten voor de oldtimerbezitter en hoge substantiële
uitvoeringskosten voor de Belastingdienst.Andere alternatieven die ook in genoemde brief zijn besproken, zoals de 30-
dagenkaart, konden ook niet op draagvlak van de oldtimerbranche rekenen of
hadden budgettaire consequenties die in deze tijden financieel onverantwoord zijn.
De conclusie na overleg met de Tweede Kamer was destijds dat de rekening voor
deze alternatieven eenvoudigweg niet kan worden neergelegd bij de overige
weggebruikers of de samenleving als geheel. Gelet op het verzoek van de Tweede
Kamer om het rijdend cultureel erfgoed te ontzien en de (budgettaire) kaders die de
Tweede Kamer mij bij bespreking van voornoemde brief heeft meegegeven, heb ik
toentertijd toegezegd een ultieme poging te doen om met de oldtimerbranche tot
overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van rijdend cultureel
erfgoed te ontzien. In mijn brief van 24 april 2013 23 heb ik de Tweede Kamer
geïnformeerd over de uitkomsten van het intensief overleg dat in de tussenliggende
periode is gevoerd met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de
FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG.

























Totaal aantal Berichten: 6517
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zie bovenaan deze pagina.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Even tekenen!
http://petities.nl/petitie/oldtimerbelasting-niet-omhoog-naar-40-jaar
Het was een cx of niks
Wij
eigenaars en bestuurders van oldtimers, en iedereen die de oldtimer een warm hart toedraagt
constaterendat onze oldtimers vanaf 1 januari 2014 ineens niets meer waard zijn en voor velen onbetaalbaar worden en niet meer verkoopbaar zijn, doordat de regeling motorrijtuigenbelasting, mits goedgekeurd door de Eerste Kamer, gewijzigd zal gaan worden.
en verzoekendat de oldtimerregeling blijft zoals hij op dit moment is (situatie voor 1 januari 2014), qua motorrijtuigenbelasting en de vrijheid ermee te mogen rijden.
Zwakke argumentatie, ga ik niet voor tekenen en dat lijkt me bovendien kansloos als je niet met een beter verhaal komt.
Een glas is half leeg of half vol…
Het was een cx of niks
Ja Ray, wiskundig is dat juist en ik vind het verder een prima initiatief, maar het maakt op de politiek geen enkele indruk. Dan moet je met betere argumenten komen. Dat er wat moet gebeuren met de huidige regeling lijkt me duidelijk want het kan niet zo zijn dat iedereen in een belastingvrije oude stinkende auto kilometers gaat vreten.
Dat met de huidige plannen een aantal mensen worden genaaid die dat beslist niet verdienen is ook duidelijk, maar je moet wel met een goed verhaal aankomen bij de politiek.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gewoon tekenen (naast de andere acties en initiatieven die er lopen),
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Er hebben overigens al zo’n 7000 mensen ondertekend.
JW












































Totaal aantal Berichten: 27978
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive