9 van de 35
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
René‘s vieille dame grise: gedoneerd aan het CX-clubmagazijn
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 februari 2014 11:05 AM
  [ # 121 ]

Gewoon bij de diesel service in voorraad.

Ik gebruik een draadeind met een moertje en ringetje dat nèt door de ring past. dat hang je door de ring. Dan de ring met een beitel stuiken op 3 plaatsen en trekken aan het draadeind, of een slaggewichtjer erop. Succes verzekerd.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 februari 2014 05:19 PM
  [ # 122 ]

Boog, bedankt voor de tip!

Het is gelukt, had eerst de gaten naar de verbrandingskamer dicht gemaakt met een propje werkplaatspapier.
Toen de schachten vol gespoten met kruipolie en een tijdje laten weken.
Ondertussen een slagtrekkertje gemaakt.


Was even zoeken naar een M6-ringetje van 13 mm buitendiameter, de meeste zijn 12 of 14.

Toen de koperen ring met een pendrijver op een paar plaatsen naar binnen gestuikt.
Het ringetje achter de stuik proberen te haken en met een paar klapjes kwamen ze los.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 februari 2014 06:04 PM
  [ # 123 ]

ongelovelijk hè, hoe je eerst zat te kloten en nu ze er zo uit trekt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 februari 2014 07:31 PM
  [ # 124 ]

Wist ik dit vorig jaar maar!
Dan had ik mogelijk de kop van de C2 er niet af hoeven trekken.
Had veel werk en kosten gescheeld.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 februari 2014 08:25 PM
  [ # 125 ]

De “valve de suralimentation” gedemonteerd en uit elkaar gehaald.

De membraampjes gecontroleerd, zijn beide nog heel.


Even een vraagje wat de werking betreft.
De klep moet dus extra brandstof doorlaten als de turbo druk gaat leveren.

Via de dikke tuit en het meest rechtse gaatje wordt de turbodruk op de linkerkant van de klep gezet en aan de rechterkant staat de veerdruk.
Dus als je rechts de veerspanning verlaag door de stelbus uit te draaien, dan wordt aan de linkerkant meer brandstof doorgelaten, correct zo?

Ook de verstuivers gecontroleerd, zijn alle 4 gaar.
Halen niet meer de minimale druk van 127 bar en pissen.
Morgen wegbrengen om nieuwe nozzles in de houders te laten plaatsen.
Meteen brandplaatjes, afdichtringen en een setje O-ringen voor de verrijkingsklep begaan.

Gloeispiralen allemaal nog goed en zitten er al weer in.

Het roken na een koude start en tijdens accelereren plus het gebrek aan vermogen zal dan wel aan de gare verstuivers hebben gelegen.
Maar dat gaan we ervaren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2014 02:01 PM
  [ # 126 ]

Dieselspecialist is vandaag dicht, wordt dus maandag.

Even een vraag over de loop van de brandstofleidingen.
De retourleiding begint met een verzamelstuk bij de oliepeilstok.

De aanvoerleiding komt echter achter de bovenste dwarstraverse omhoog, langs het luchtaanzuighuis.

Ter plaatse van het geleideoog van de handremkabel zit er ook een stukje slang over heen geschoven met een slangklem, mogelijk eem slijtageplek eronder?

Naar mijn idee hoort de aanvoerleiding gewoon parallel met de retourleiding te lopen en ook bij de peilstok omhoog te komen?

Wie weet wat origineel is?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 09 februari 2014 02:56 PM
  [ # 127 ]

volgens mij zo

Afbeelding Bijlagen
P1020031.jpgP1020032.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 februari 2014 04:02 PM
  [ # 128 ]

Thx!

Dan zit het toch nog op originele wijze bij mij, al vind ik het tracé van de aanvoerleiding merkwaardig.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 februari 2014 07:58 PM
  [ # 129 ]

Het lijstje even bijgewerkt.

Done:
. kleine octopus vervangen door nieuwe
. grote octopus vervangen door gecontroleerde gebruikte
. LHM-voorraadvat inclusief filters gereinigd
. spoorstangen met nieuwe stofhoezen gemonteerd
. dynamo gecontroleerd en weer geplaatst
. idem startmotor
. alle V-snaren erom gelegd en gespannen, alleen waterpomp-snaren nog niet, spanrol wordt nog nagekeken
. 1 onderste fuseekogel vervangen, hoesje bleek beschadigd, had nog goede kogel liggen, dus die gemonteerd
. nieuwe handremkabels gemonteerd, moeten nog wel afgesteld worden
. brandstoffilter vervangen

Ook nog de krukaskeerring aan distributiezijde gemonteerd.
Had over de astap een kokertje van harde plastic folie gemaakt en de keerring goed ingeolied.
Verbaasde me over het gemak waarmee de keerring erin ging, de nieuwe keerring ligt daarom ook een fractie dieper dan de vorige, kan dat eigenlijk kwaad?

Op het lijstje van morgen staat o.a. de tandriemen plaatsen en spannen.
De distributieriem zou gespannen moeten worden met het speciaal gereedschap OUT 206028-T met het gewicht op de tweede streep.
Die bezit ik echter niet, dus zoek ik welk moment er met dat gereedschap op de spanrol staat.
Weet iemand dat?
Dan knutsel ik namelijk zelf iets met een hefboom en een gewicht o.i.d.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9910
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 februari 2014 08:12 PM
  [ # 130 ]

Ik weet niet of ik hier vloek in de kerk, maar meestal werkt de volgende truc. Als je met de hand de riem net een kwartslag kunt verdraaien in het midden van het langste vrije deel van de riem is het ok.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 09 februari 2014 09:09 PM
  [ # 131 ]
René Jongejan schreef:

Ook nog de krukaskeerring aan distributiezijde gemonteerd.
Had over de astap een kokertje van harde plastic folie gemaakt en de keerring goed ingeolied.
Verbaasde me over het gemak waarmee de keerring erin ging, de nieuwe keerring ligt daarom ook een fractie dieper dan de vorige, kan dat eigenlijk kwaad?

Mooi he? Snap jij nou dat je altijd hoort dat dat zon klote klus is ? Ik niet.

Ietsje dieper is niet erg, is zelfs beter als hij op een andere plek zit.
Zolang het maar recht is.

Wat beterft die riemen: ik vloek net zo hard als jantje.
Beetje met gevoel, gaat prima.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 februari 2014 09:13 PM
  [ # 132 ]

Recht zit ie zeker, op z’n plek gedrukt met een pvc hwa-sok 80 mm, prima stuk speciaal gereedschap! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9910
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2014 12:38 AM
  [ # 133 ]

Dat is altijd het leukste. Je eigen speciaal gereedschap bedenken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 februari 2014 08:39 PM
  [ # 134 ]

Idd, en ik heb er nog 1 bedacht, namelijk een meenemer voor de spanrol van de distributieriem.
Bestaat uit een plaatje met twee pennen van 5 mm en een vierkant gat voor een 3/8”-rateltje.
Even in de oude spanrol gestoken.


Hiermee de distributieriem enige voorspanning gegeven ipv het originele speciaal gereedschap.

De witte strepen op de riem keurig bij de merktekens op kruk- en nokkenas, er tussen zitten 35 tanden.

De stand van de spanrol.

Een poging tot draaien op het langste losse eind na het spannen.

Voor het losnemen van de inspuitpompriem had ik langs een stalen reitje met een kraspen een kras op beide tandwielen gezet.
Na het plaatsen van de nieuwe riem krijg ik die niet meer exact opgelijnd.
De pomp staat nu ietsje vroeger, ook wel logisch, in de oude riem zat rek, die er in de nieuwe riem niet zit.
Dus met het ouder worden van de riem wordt het inspuitmoment later.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 februari 2014 08:59 PM
  [ # 135 ]

En nu nog het relaas over de verstuivers.
Die waren eind vorige week getest met een handpompje, conclusie toen: gaar, halen de minimum druk van 127 bar niet meer en pissen.
Dus gister weggebracht naar de regionale dieselspecialist ter revisie.
Die heeft eerst nogmaals getest en zijn conclusie: niets mee aan de hand, alle 4 nog minstens 130 bar.

Rara, hoe kan dat?
Het testen met het handpompje is met diesel gedaan, de specialist doet het echter met een speciale vloeistof.
Deze vloeistof heeft tevens een reinigende werking.
Voor de werkelijke test wordt de verstuiver eerst gespoeld met ook die vloeistof.
Waarschijnlijk heeft dat spoelen meteen het probleem verholpen.
Dus de verstuivers gaan er ongereviseerd weer in.

Maar ik heb nog geen vier afdichtringen van de juiste dikte.
Had er 4 meegekregen, maar dat bleken achteraf 3 verschillende diktes te zijn en slechts 1 van de juiste, namelijk 1,9 mm.
Dus weer terug, helaas nog maar 1 andere gevonden en ook de andere vestiging had ze niet meer.
Morgen nog even op een ander adresje proberen, mocht deze ze ook niet kunnen leveren, dan kan ik wel 4 ringen van 2,2 mm krijgen.
In hoeverre is dat dikteverschil van 0,3 mm tov origineel bezwaarlijk?

Gister ook nog het complete uitlaatsysteem en dus ook de achterdemper gemonteerd.
Toen ik ‘m oppakte, viel er spontaan wat roet uit.
Een tijdje heen en weer schudden leverde een flinke hoop op.

Die was ik dus gewoon aan het leegblazen!
Mogelijk is de demper ook verstopt geweest met enig vermogensverlies tot gevolg.
Maar dat gaan we zeer binnenkort ervaren, een APK met roetmeting staat namelijk op de planning.
Vantevoren het uitlaatsysteem dus even goed schoonblazen.
En wellicht even kijken wat er gebeurt zonder deze achterdemper.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
9 van de 35
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook