











































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die laatste zit toch alleen in een CX met airco?




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoeft niet,
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9567
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Frank bedoelt:
Niet elke CX met airco heeft deze pomp.
Maar dit type pomp, dus met aandrijfas, zit wel altijd in een CX met airco.
Toch?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo bedoelde ik het wel.
Die HD pomp is verplaatst om plaats te maken voor de A/C pomp.
Als zo’n HD pomp ook op andere modellen geplaatst is vraag ik me af waarom, want over het algemeen is er zonder A/C pomp ruimte genoeg.
Of het moet met een automaat of C Matic te maken hebben, die ken ik onder de kap niet.




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hij is naar mijn weten ook geleverd op de automaat versies,zonder airco.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb dezelfde actie ondernomen en er toen dit topic aan geweid. Hoofdzaak is dat de pomp minder goed aanzuigt, doordat er 1 snaar wordt gebruikt een strakke riem-spanning vereist en daardoor waarschijnlijk eerder een versleten lager heeft als een lekkage. Ook voor mijn CX pomp moest ik een andere beugel maken. In eerste instantie van omgezet aluminium maar dit heb ik vrij snel vervangen door 2mm verzinkt staal.
Deze pomp heeft een ander geluid, de auto komt sneller omhoog en blijft dat ook langer na uitzetten van de motor.
Er zijn meer van dit soort topics, gebruik de zoekfunctie!
Groetjes & succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is in iedergeval nog een versie van de CX pomp. Morgen een foto.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
@@ Toch wel fijn dit forum! Je blijft zo van alles bijleren @@














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bartjes schreef:doordat er 1 snaar wordt gebruikt een strakke riem-spanning vereist en daardoor waarschijnlijk eerder een versleten lager heeft als een lekkage.
De pomp wordt afgedicht door dat lager. Lager gaar -> lekkage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Waterman is dus niet zo positief over deze pomp. Via dit forum hoor ik toch vooral andere geluiden, nl. dat deze CX pomp veel langer mee zou gaan. Welke ervaringsdeskundige heeft hierover nog meer een mening?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat lees je verkeerd! Ik ben juist erg positief, zie mijn eerdere posts.
waterman schreef:Omdat die beter is. Hij is stiller, betrouwbaarder en de 5 zuigers geven meer opbrengst dan de 7 zuigers van de ds pomp. Gaat ook bijna nooit lek. Zeg maar gerust nooit lek.
waterman schreef:Zelfs op mijn SM heb ik een (aangepaste) CX pomp. Wat een verschil!
Ik trek alleen de stelling van Bartjes in twijfel: het klopt niet dat de CX pomp door het gebruik van slechts één snaar eerder last van een versleten lager zou hebben dan dat de pomp zou gaan lekken. Als het lager verslijt gaat de pomp juist lekken en laat dat nou juist bij een cx pomp slechts hoogst zelden het geval zijn! Dus, even herlezen aub
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Aha. Tja je kan het 2 kanten oplezen. ops:
Overigens, is die snaarspanning zo hoog dan? Verder zou ik aannemen dat Citroen qua techniek uit is gegaan van een pomp die men eerder toepaste in de DS en vanuit daar een betere pomp heeft ontwikkeld voor de CX.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een CX wordt er ook maar 1 snaar gebruikt om de pomp aan te drijven, dan hoeft die bij een DS toch ook niet super strak te staan…
Bij een originele DS pomp zijn misschien wel 2 snaren nodig, wellicht dat die wat zwaarder loopt?
Ik merk bij de DS ook wel wanneer de pomp inslaat, je voelt dat gewoon wat motorvermogen trekken. Bij de CX hoor je het eigenlijk alleen als je er op let.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gerard DSuper+ schreef:Verder zou ik aannemen dat Citroen qua techniek uit is gegaan van een pomp die men eerder toepaste in de DS en vanuit daar een betere pomp heeft ontwikkeld voor de CX.
Dat klopt. De CX pomp heeft o.a. een verbeterd lager.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zie hier:
Of is die linker een BX pomp?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>