4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Ontsteking afstellen
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2014 03:44 PM
  [ # 46 ]

Ja van 11 nokkenas = 22 graden naar 17 = 34 graden is een enorme stap…Ik vind 14 ook te vroeg.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 mei 2014 05:10 PM
  [ # 47 ]

Op LPG kun je tot wel 5 graden vroeger gaan dan op benzine…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2014 05:20 PM
  [ # 48 ]

ja maar nodig is het niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 23 mei 2014 09:15 PM
  [ # 49 ]

Nu staat de ontsteking bij 2000rpm op 13.5 a 14 graden (krap 14). Geen gepingel meer op benzine en ietsjes krachtiger op gas lijkt het. Dank voor de tips.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 mei 2014 12:35 AM
  [ # 50 ]

Zou het kunnen dat WPHB 10° graden voorschrijft op gradenboog ? Curve C9 ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 mei 2014 01:06 AM
  [ # 51 ]

ik heb nog een vraagje, zonder dit topic te willen kapen
als je enkele graden meer vooronsteking geeft, trekt ie dan beter in de lage of hogere toerentallen ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 mei 2014 09:34 AM
  [ # 52 ]

Niet wanneer je vervroegingsmechanisme netjes op orde is.
Het is niet zo dat hoe vroeger de ontsteking hoe efficienter je motor is. Het gaat er alleen maar om dat bijna al het mengsel is verbrand op het moment dat de zuiger in het bovenste dode punt staat, zodat hij met de grootst mogelijke kracht naar beneden wordt geduwd. Je vervroeging is daarom ook toerental afhankelijk (hogere toeren = zuiger sneller boven = meer voor ontsteking) Wanneer je ontsteking te vroeg staat is al het mengsel al verbrand voordat je zuiger boven is. Dan verlies je juist vermogen en koppel want de zuiger moet eerst tegen die enorme druk nog verder naar boven.

Wanneer je vervroegingsmechanisme niet meer goed werkt zal dit wel een effect hebben, maar dan altijd ten koste van vermogen en Koppel bij andere toerentallen.

Ik heb eindelijk een stroboskoop met instelbare vervroeging en toerenteller gekocht. Ontsteking afstellen was nog nooit zo makkelijk; gewoon in het table in wph kijken, vervroeging op stroboskoop instellen, motor op juiste toeren jagen (let op; DS toerenteller wijst vaak flink af!!! Dan kun je dus ook niet de ontsteking juist afstellen) en zorgen dat streepje bij puntje komt.

Wel eerst kijken of je motor op bovenste dode punt staat of op statisch ontstekingstijdstip bij 6 mm pin in vliegwiel!!! (Bougie uit voorste cylinder en een lange schroevendraaier in het gat werkt het beste)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 mei 2014 10:30 AM
  [ # 53 ]

De 6 mm pin in vliegwiel is bij de oudere typen het statisch ontsteek tijd stip. Bij latere motoren is het het BDP. Erg verwarrend..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 mei 2014 10:38 AM
  [ # 54 ]

Inderdaad, dat hebben de fransen weer mooi op zn frans gedaan. Mijn DS is van na deze omschakeling (1971?), maar er zit een motor in van voor de omschakeling. Das helemaal lekker. Met een lange schroevendraaier door voorste bougiegat terwijl je de motor ronddraait aan linkervoorwiel in zn 5 weet je het zeker. Ik heb inmiddels ook geleerd dat je nooit bestaande merktekens moet vertrouwen, doe het gewoon zelf dan weet je het zeker. Nu we toch bezig zijn; bj inbouwen van 123-ontsteking de curve nooit instellen op basis van welke ontsteking er op zat, maar kijk in het wph welke ontsteking erop HOORT. Er is een kans dat iemand in de afgelopen 40-50 jaar een andere ontsteking op je DS motor heeft geschroefd. In een DS merk je dat niet zo snel, want 120 rijdt hij toch wel, maar het kan behoorlijk schelen in warmteontwikkeling en verbruik wanneer je ontsteking niet goed staat/niet bij de motor hoort/niet in orde is.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 mei 2014 07:18 PM
  [ # 55 ]

Maw, als onsteking op tijd staat en vervroegins werkt zoals het moet, trekt ie door alle toerentallen goed door ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 mei 2014 07:33 PM
  [ # 56 ]

Ja, dat wil zeggen dat je het bij de DS niet beter krijgt.
Modernere motoren hebben een soort “bitmap” van alle optimale toeren-koppel en gasklepstand combinaties. Niet alleen het ontstekingstijdstip maar ook het mengsel wordt volgens die bitmap geregeld.

Bij auto’s uit het DS tijdperk was dat nog erg primitief dus verre van optimaal.
Twee volledig naast elkaar staande systemen voor ontstekingstijdstip en een ander systeem voor het mengsel (de carburateur).
De enige link tussen die twee was de vacuum-vervroeging, maar erg veel beter dan alleen toeren-vervroeging bleek dat niet te zijn.

De injectie types waren al een sprong voorwaarts maar niet te vergelijken met de hedendaagse systemen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 mei 2014 10:23 PM
  [ # 57 ]

Dat is eigenlijk best interessant…
Met een vacuümvervroeging zou het rendement wel iets kunnen verbeteren.
Maar het is nooit toegepast op de carburateur-versies voor zover ik weet.
Bij de injecties zat die vervroeging er volgens mij wel op, maar was niet aangesloten.
Ik heb altijd gedacht dat hiervoor gekozen is omdat de kwaliteit van de benzine niet altijd even constant was in die tijd.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 mei 2014 09:40 AM
  [ # 58 ]

Klopt als een zwerende vinger

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook