Vandaag weer eens verder gegaan aan het project.
Ik had al een sensor boven het vliegwiel hangen, maar om sequentieel te onsteken en te injecteren is er ook een sensor nodig op de nokkeas. Immers alleen de nokkenas gaat 1 keer rond als alle 4 de cilinders aan de beurt zijn geweest. Het vliegwiel is dan twee keer rond geweest. Een sensor op het poeliewiel is niet handig dus:
Ik heb een uitgebrandde 123 ignition gebruikt. Electronica er uit en aan de onderkant een hall sensor. Het aluminium schijfje ontdaan van de magneetjes en er een m6 bout in gestoken. Nu zwaait die bout over de sensor en die geeft dan een mooie puls aan de ecu.
Kap en rotor heb ik niet nodig, dus zit er nu een zwarte dop op.
Kapotte 123
Hall sensor
schijf met m6 bout
Vandaag ook de benzine slang en pomp er op gezet. In de auto kan dit natuurlijk gewoon naar de tank. Ik zal alleen een retour moeten maken naar de benzinetank, want dat heeft een carburateur DS niet.
Ook zijn er nu aandrijfassen onder gezet, want ik ben van plan deze stellage op de vermogensbank af te stellen. De 4 bak is daarom ook aangesloten.
De testbank van DP enginering zit direct op de wielnaaf geschroeft en ik heb dus geen wielen en ook geen achterkant van de auto nodig. De chauffeur moet dan op een barkruk achter het stuur kruipen. Dat wordt een mooi filmpje!
Filmpje van een vermogensbank (testbank) run
http://www.youtube.com/watch?v=nTgra8mt4ag
Omdat de motor nog nieuw is zullen wij wel iets rustiger zijn als in het filmpje
Knap van aanpak, Supernard.
Ik ben wel benieuwd van je koeling, wat het gaat worden door je hogere compressie.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
De hele ombouw is zeer interessant. Mooi werk! Ben benieuwd wat er uiteindelijk aan PK’s uit komt. Over de schijf met de M6 bout vraag ik me wel af of deze niet moet worden gebalanceerd op een of andere manier.
Op de testbank zullen wij in ieder geval een idee krijgen of de koeling voldoende is. Ook dan weet ik of ik qua PK’s iets heb gewonnen. Het zou zomaar kunnen dat alle moeite tevergeefs is, maar ik denk het niet. Het is in ieder geval leuk om te doen.
De schijf hoef je echt niet te balanceren. Het boutje is erg licht, zit dicht bij de as en de verdeler draait de helft van het motor toerental. In de automotive industrie vinden ze 4 gram onbalans in een vliegwiel al acceptabel, dus…...no problem
Wij wachten in spanning af!
Nard ?
Wat is er met je geweldige project gebeurd ?
Heb ik iets gemist ? Wellicht is je thread ergens anders verder gegaan ?
Zou graag willen weten hoe het proefdraaien verliep !
Door drukte en vakantie staat het project even in de koelkast. Ben van plan om in September weer verder te gaan.
De motor heeft nog niet gelopen eerst moet de injectie kabelboom nog gemaakt worden en dus ook voor lpg. Dat is best veel werk.
Het plan is om in de winterstop de motor in de DS te bouwen, dus ik moet iid opschieten.
Wordt vervolgd.
Gr Nard
H@ns schreef:Wij wachten in spanning af!
Dat onderschrijf ik. Filmpje van het proefdraaien !
https://www.youtube.com/watch?v=HdyBu49-7Rw&feature=youtu.be
Het zijn echt de allereerste slagen van de motor. Afstelling is nu nog prut. Hij loopt al op LPG. Het klinkt op t filmpje erger dan het was….
Bij gasgeven verslikte de motor zich, logisch de mapping is nog blanco,
Heb de enorme backfires in het begin helaas niet gefilmt. Draait wel vol sequentieel zowel injectie als ontsteking.
Nu hij warm is geweest ga ik de kop natrekken en de kleppen weer stellen.
Dan moet het benzine systeem tot leven worden gewekt.
Daarna gaan we afstellen. Als de boel dan nog niet is ontploft kan hij op de Dyno.
Ik ben helemaal niet ontevreden.
Dank weer aan Jeroen…....wordt vervolgd.
Gefeliciteerd
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Totaal aantal Berichten: 758
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Uitermate goed bezig, Nard. Keep the YouTube’s coming!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé