15 van de 27
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
DS 25 ie LPG
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 30 november 2014 08:08 PM
  [ # 211 ]

Wat in de eerste grafiek goed is te zien is dat het vermogen van de 25 en 23 bij hogere toeren niet veel uitmaakt. Ze hebben beide dezelfde kop, kleppen en nokkenas en de ademhaling is hier dus de beperkende factor.
De meeste winst zit in de koppel kromme, die is duidelijk hoger als van het origineel.
Dit is het gevolg van meer cc en hoger compressie. Dus dit komt uit het onderblok.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 30 november 2014 08:11 PM
  [ # 212 ]

MAAR ik heb iets te weinig oliedruk.
Is de pomp van de DS23 met oliekoeler anders als van de DS 20 zonder oliekoeler

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 30 november 2014 08:15 PM
  [ # 213 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 november 2014 08:53 PM
  [ # 214 ]
SuperNard schreef:

De DS23 inj zou 125 Din PK moeten maken. 130 SAE pk volgens het boekje
De Vems DS23 inj deed 108 PK
De D-jet DS23 inj deed 99 PK (deze motor was echter niet nieuw)
De CX/DS deed 126 PK
Dit zijn dus krukas pks !!

Dat klopt volgens mij niet helemaal
Een DS 23 IE levert volgens de boeken 141 SAE PK en 130 Din.
Daarom vind ik het verschil naar 99 wel heel erg groot. Goed zoals je zal zegt, de motor was niet nieuw, en de staat van onderhoud zal ook wel niet precies bekend zijn.

Je heb het over krukas PK’s toch? Hoe meten ze die? Want de meting wordt aan het wiel gedaan. Het lijkt me dat ze dat berekenen.
Zou het zo kunnen zijn dat doordat een DS veel ouder is die berekening niet helemaal op gaat?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7849
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 november 2014 09:23 PM
  [ # 215 ]

Door de dyno na de meting uit te laten lopen kan de interne weerstand van de aandrijflijn bepaald worden. Op basis van deze factor wordt het krukasvermogen gecalculeerd.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 30 november 2014 09:55 PM
  [ # 216 ]

Een frisse DS 23 doet dus 108 PK zoals je in het grafiekje ziet.
Of het kan of niet doet niet zoveel terzake, duidelijk voor mij is dat het verschil aanzienlijk is.
Gemeten op dezelfde bank, maakt mijn motor meer PKs en koppel.
De DS 2300 die op die bank 108 PK deed was niet versleten en in goede staat.
Ook had die motor een modern injectie systeem, dus kun je ze vergelijken.
Ik dacht wel dat dit voor de meeste DS rijders moeilijk te verteren zou zijn, maar een 2300 ie
lijkt heel wat maar doet niet echt veel. De SM op dezelfde bank komt wel in de buurt van de fabrieks opgave,
178 PK voor een standaard injectie. Maar als iemand een DS 2300 ie heeft die wel 130 din PK maakt, stel ik voor dat we hem eens op de bank zetten om dat te controleren.
Ik had ook gehoopt op 140 PK, maar volgens Pieter is dat voor zo n ouderwetse motor zonder turbo een illusie. Hij kan het weten, hij heeft al honderden autoos op de bank gehad.
Zonder turbo kom ik dus ook niet verder dan 130 PK

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 30 november 2014 10:12 PM
  [ # 217 ]

De “versleten” motor is de rally DS van Harry Martens. Daar komt nu een splinternieuw blok in.
Om te zien wat het verschil zou zijn hebben we zijn motor gemeten voordat hij er uit ging.
Zeer teleurgesteld was dat maar 99 PK. Ben benieuwd wat de nieuwe motor maakt.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 30 november 2014 10:17 PM
  [ # 218 ]
Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 december 2014 08:28 AM
  [ # 219 ]

Mooi project man!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 december 2014 09:30 AM
  [ # 220 ]
SuperNard schreef:

Weet iemand of er verschil is tussen de oliepomp van een
DS23 of 21 met oliekoeler en een DS zonder.
Kom wat oliedruk te kort en het moet aan de pomp liggen. Het CX blok is hetzelfde als de DS met oliekoeler ipv de oliekoeler heeft de cx daar een aluminium huis voor het oliefilter.
het kan dus zijn dat de pomp anders is. De DS zonder koeler heeft maar 1 oliegallerij en de DS met koeler 2…......

Supernard,
Gebaseerd op een eerder geval bij een motorrevisie uit betrouwbare bron, is het antwoord ja.
Hopelijk ben je hier iets mee. Al ga ik kijken voor meer concrete feiten voor je.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 december 2014 09:45 AM
  [ # 221 ]

Welke oliepomp heb je nu gebruikt van een ds ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 december 2014 09:49 AM
  [ # 222 ]
SuperNard schreef:

een 2300 ie
lijkt heel wat maar doet niet echt veel.

Snel zijn ze niet, dat is gewoon zo.

Maar als ik vergelijk met mijn Xsara die 110 PK zou moeten hebben dan trekt die 23 IE er best nog aan gezien die toch zo’n 200 Kg meer mee moet sleuren. Met name het overschakelen gaat veel trager.

Als een 23 IE zo’n 30 PK mist volgens de specs, hoeveel houd je dan over bij een DS blok met 65 PK? Confused
Ben overigens ook wel benieuwd wat een 2300 carb dan doet.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 december 2014 11:29 AM
  [ # 223 ]

Heb me ooit laten vertellen dat een goed gebruikt 2 liter blok rond de 80 pk heeft en dat je daar verder niets aan moet doen.
Met 60 pk kom je overigens ook heel eind bij normaal gebruik, alleen geen ‘top’-snelheden meer.

knuffel

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 december 2014 12:22 PM
  [ # 224 ]

Ik heb toevallig donderdag Pierre (2 liter, 100 pk) eens tot de rode streep doorgetrokken tijdens invoegen. maakte veel kabaal, maar er gebeurde verder weinig extra’s, voelde een beetje als een diesel; lijkt inderdaad of hij ademnood krijgt bij de hogere toerentallen. De auto van mijn vrouw; Honda Jazz; ongeveer zelfde gewicht, ongeveer zelfde vermogen (op papier dan) is echt veel en veel vlotter.

Heb 2 jaar rondgereden met een 12 pk eendje en het is toch verbazend hoe weinig vermogen (eend was ca.20 pk per ton) je nodig hebt om toch redelijk mee te komen met het verkeer.
https://www.youtube.com/watch?v=FnSz43_NZw8

Het enorme verschil tussen opgegeven vermogen en werkelijke vermogen bij de DS verbaast me toch wel moet ik zeggen. Zomaar een derde erbij liegen! maar inderdaad; mijn 100 PK voelt niet als 100 pk van de auto van mijn vrouw.

Groeten,

Stef

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 01 december 2014 01:54 PM
  [ # 225 ]

Wij moeten ons niet helemaal blind staren op de pks.
Een DS motor heeft lekker veel koppel en het komt al bij lage toerentallen, dat geeft comfort.
Dat koppel geeft ook het gevoel van vermogen in de DS.
Verder is de motor oer degelijk en overbemeten, dus goed voor minimaal 500dkm en meer.

Ik heb nu een oliepomp van een DY3 motor er in zitten. Heb net Herman Jansen gebeld en weet nu zeker dat ik het fout heb gedaan.
De injectiemodellen met oliekoeler hebben idd een andere pomp. Die gaat er dus in en dan weer druk meten.

Profiel  
 
 
15 van de 27
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook