waterman schreef:Zo kan ‘t ook:
CX radiateur, ook een mooie oplossing, wie weet












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo zijn er diverse oplossingen. Ik heb ze ook gezien dat de radiateur gewoon horizontaal lag met fans erop.
Zoals bij deze UK DS met SM blok.
We weten allemaal hoe geniaal Engelsen met auto’s zijn.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. De originele Halfautomaat 4bak ligt erin.. Je gebruikt alleen de 2 en de 4…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Horizontale radiateur ligt wel precies boven de luchtinlaat, dus voor de luchtstroom door de radiateur is deze plek eigenlijk heel logisch.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op 1 of andere manier heb ik het idee dat de fans naar beneden blazen…
Ja, goed gezien ! kijk naar de bladen, zijn gemaakt om te “zuigen” dus montage voor de radiator. Zal de stroom wel omgekeerd hebben, maar dan is de capaciteit van de Fan’s meteen om zeep. Past goed bij een 4bak (al dan niet halfautomaat) op een SM motor, de verkeerde puzzelstukken bij elkaar gezet !
To err is human, not to err is divine.


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik vind dat toch al een draak van een auto met die cabriokap die als een tent opgezet moet worden en de dwarsbalk tussen de deurstijlen waardoor de voorstoelen niet naar achteren kunnen. Eigenlijk jammer, want het ding is wel met oog voor uiterlijke details opgebouwd. Met de kap in de kofferruimte en de motorkap open is het best een showstopper.














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Ja, goed gezien ! kijk naar de bladen, zijn gemaakt om te “zuigen” dus montage voor de radiator.
zuigen -> fans achter de radiateur, immers er wordt koele lucht door de radiateur aangezogen.
Blazen -> koelfans voor de radiateur, immers er wordt koele lucht door de radiateur heen geblazen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb het idee dat deze fans naar beneden blazen, en dus “koele” lucht uit de sleuf onderaan de motorkap vandaan halen.
Daar zal ook wel wat warme motorlucht bij zitten lijkt me.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Deze fans zuigen verse lucht van onder de auto door de radiator de motorruimte in.
(Mogelijk zijn ze omgepoold, dat weet ik niet meer. Heb deze door Adri Pease in Engeland gebouwde auto namelijk al in 2004 op CitroMobile gezien…)
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OFF TOPIC!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je zou op de CX oliefiltersteun ook een olie/koelwater warmte wisselaar kunnen monteren. Dan warmt het koelwatercircuit in de winter de olie wat op en indien in de zomer en bij veel vermogen vragen het temperatuurverschil tussen olie en koelvloeistof groter wordt, wordt er netjes meer warmte afgevoerd naar de koeling.
Werkt in ieder geval erg goed op mijn 2,5l diesel (in de C32) en is meen ik ook vaak zo toegepast op de verschillende CX turbo versies.
waar rook is, is…
LHM only!
waterman schreef:Citroensmgz schreef:Ja, goed gezien ! kijk naar de bladen, zijn gemaakt om te “zuigen” dus montage voor de radiator.
zuigen -> fans achter de radiateur, immers er wordt koele lucht door de radiateur aangezogen.
Blazen -> koelfans voor de radiateur, immers er wordt koele lucht door de radiateur heen geblazen.
To err, dus, even te snel getypt, bedankt voor de corretie !
Maar blijft dat de fans in de foto bladen hebben die gemaakt zijn om te blazen en ze dus niet op de ideale plek zitten, tenzij de lucht van boven naar beneden moet.
Overigens: Een fan van 30 cm doorsnede met een debiet van 3000 m3/uur maakt een windsnelheid van +/- 42 km/uur. Bij hoge snelheden moet je het dus niet van de fan’s hebben.
To err is human, not to err is divine.
Een overweging is om onder de DS bij dat gat met kippengaas een soort van spoiler te monteren. Het zou kunnen dat de wind die onder de auto door gaat juist lucht uit de motorruimte trekt, dit werkt dan tegengesteld aan de fan. De CX-en van het eerste type hadden een soort van rubberen spoiler onder de auto.
Zouden ze een DS ooit in de windtunnel gezet hebben om te zien of er wel lucht naar binnen gaat bij hogere snelheid?