Klopt Nard, dit was mijn eerste test met de PerfExpert Dyno app op een android smartphone. Deze werkt met de ingebouwde G sensor. Zoals je kan zien is mijn tuning nog niet je dat boven de 4000 toeren, beetje lastig hier in Nederland omdat op de openbare weg te doen. Maar omdat de koppelcurves redelijk overeen komen, lijkt Perfexpert redelijk te werken.
Fuel afstellen op de weg gaat prima met een wideband lambda sonde. Zelfs autotune in tunerstudio brengt je heeel dicht bij ideaal. MAAR ontsteking gaat alleen op de bank, waar je realtime ziet wat er gebeurt als je de belasting veranderd.Dat is op de weg niet te doen, ook niet met een app en geloof me wij proberen alles uit.
Ik zal je de tabel van de DS van Harry Martens sturen als die op de bank is geweest, dat is ook een 2300ie.
Als je de offset van je vliegwiel netjes in hebt gesteld kan je die zo overnemen. Ik bedoel dus dat 10 gr in je ecu ook echt 10 graden is….
Klopt, daarom ben ik ook uitgegaan van de laatst bekende curve voor deze motor ( cx2400 VEO). Ben benieuwd hoeveel de curve van Harry zijn motor daar vanaf gaat wijken. Oftewel hebben de heren bij Citroen toen hun werk goed gedaan! Overigens is mijn timing spot on qua computer. Ik wacht af.
Vraagje trouwens, draai je twee verschillende ontstekingscurves bij benzine en gas?
Ja, maar de verschillen bleken minimaal te zijn. Als je met een DS motor op gas rijdt kun je eigenlijk wel volstaan met dezelfde curve als op benzine. Op de bank blijkt de motor helemaal niet zo ontstekingsgevoelig te zijn. Dat heeft te maken met het brave karakter, kleptiming, compressie het is niet erg wild allemaal. Bij de turbos (in de CX) is dat wel anders en onder boost moet je erg oppassen. Ik denk dat jouw fabrieks curve aardig in de buurt komt.
Het is nu eenmaal zo bij deze motor: wil je vermogen dan moet er een turbo op en dat deed Citroen dan ook.
Speel nu met de gedachte toch nog een DS turbo motor te gaan bouwen. Geen nieuw idee, maar met huidige techniek wel mooi te maken.
OF, off topic, een 6 cilinder, 200pk+ diesel in een SM…...........
Het blijft een mooi project. Erg kunstig gedaan allemaal

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat ziet er goed uit, ben benieuwd hoe dat rijdt

Totaal aantal Berichten: 7604
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
SuperNard schreef:
Tegen het schutbord is speciale dreunplaat en hittewering geplakt.
Zomaar als vraag: waarom niet het gebruikelijke aluminium hitteschild uit een Pallas?

Totaal aantal Berichten: 280
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ziet er erg fraai uit.Flink opgeschoten vandaag!
break23m schreef:SuperNard schreef:
Tegen het schutbord is speciale dreunplaat en hittewering geplakt.
Zomaar als vraag: waarom niet het gebruikelijke aluminium hitteschild uit een Pallas?
Eigenlijk vooral omdat ik die niet had. Ik heb wel erg goede ervaringen met deze matten, maar wat t beste is weet ik niet