7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
   
Lekke koppakking /  thermostaat
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 29 december 2014 01:26 AM
  [ # 91 ]

als de kop te warm word..kan het ook zijn dat de koelpijp in de kop gaar is, {heb ik ook gehad}  kan je controleren wanneer je het deksel aan de passagierskant van je kop afschroeft.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 29 december 2014 02:11 AM
  [ # 92 ]

maar de oorzaak is al bekend toch?

de bouten waren niet goed genoeg aangehaald, dit lijkt me duidelijk zat.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 december 2014 02:28 AM
  [ # 93 ]

Dat is een ietwat voorbarige conclusie: We mogen wel aannemen dat de bouten niet vast genoeg zaten, want als ze met 105 nm nagetrokken konden worden lijkt dat niet genoeg.  Er zijn twee primaire redenen waarom ze te los zouden zitten: 1. Niet genoeg aangetrokken, of niet nagetrokken of 2. “kruip” na het aantrekken. Het eerste lijkt me niet logisch als het door iemand gedaan is die weet wat hij moet doen.
Om dat laatste te kunnen controleren moet je eigenlijk precies zo’n zelfde koppakking nemen, in een blok zetten, warmstoken en dan kijken hoe het zich gedraagd. ( Tenzij er een N.O.S. koppakking gebruikt is). Als je dat tenminste echt wilt weten.  Daarom heb ik al gezegd dat je de fabrikant van de koppakking moet vragen hoe de pakking aangetrokken moet worden, want hij kent de constructie, tenzij iemand gewoon oude pakkingen namaakt zonder de details goed te kennen, bijvoorbeeld door een “moderne constructie” van de pakking toe te passen voor een “oud” ontwerp. 

Een thermostaat die 5 graden te laat open gaat geeft globaal wel een 5 graden hetere motor, maar daar gaat een koppakking niet zo snel van lek, en we hebben ok al gehoord dat een veel te vroege inspuiting eenvoudig op te merken is omdat de motor dan slecht loopt, dus dat lijkt ook niet logisch.
Ter info: Als je een koppakking kapot wilt krijgen door te hoge temperatuur moet je plaatselijk te veel gasvorming in het koelmiddel hebben ( koken in gewone mensen taal), dat is een zelf versterkend effect, want door het plaatselijk koken wordt juist op die plaatsen slecht gekoeld want damp heeft een veel lagere warmteoverdracht dan vloeistof, d.w.z. veel minder koelend vermogen per cm3 ( misschien wel evenveel per kg, maar je hebt minder kg). Het gaat dan lekken door en de druk en de vervorming van de constructie.
Thermostaat even in een bak kokend water en je weet of ie bij 100 graden helemaal open is. Als je er dan ook nog een thermometer inhangt kunt je meten wanneer hij begint met openen en wanneer hij helemaal open is.

Ik zou het dus eerst zoeken in de koppakking en daarna pas in de koeling.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 29 december 2014 11:16 AM
  [ # 94 ]

dus?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 december 2014 11:30 AM
  [ # 95 ]

Wil ik graag lezen van de TS waar hij is met z’n werk, zo’n probleem met een koppakking kan vrij complex zijn omdat je ook rekening moet houden met de uitzetting van het blok en de kop (verschillend materiaal lijdt tot meer spanning) en er in zo’n koppakking veel meer “trucs” verborgen zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Bijvoorbeeld de “ruwheid” van de pasvlakken speelt een rol als je kop en blok van verschillend materiaal zijn ( gietijzeren blok en alu kop), en daarnaast “schuift” zo’n pakking bij verschillende uitzettingen van kop en blok. We zijn dus helaas nog niet klaar voor een “dus”.

Om nog even in te gaan op de thermostaat:
Als de thermostaat vol open is bij 95 graden of 5 graden te heet dan slaan de fan’s dan ook bijna aan en blijft de temperatuur wel op niveau, je krijgt alleen een probleem als je bij 40 graden buitentemperatuur gebrek aan koelcapaciteit krijgt omdat je koelsysteem dan net te krap is.
Maar als bijvoorbeeld je thermostaat pas opent bij 105 of 110 graden dan wordt de kop sowieso te heet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 30 december 2014 09:43 PM
  [ # 96 ]

De klus is klaar op het natrekken na. Omdat de auto geschorst is kan ik hem op dit moment niet uitgebreid uitproberen.
De thermostaat is een is geleden vervangen, toch lijkt het me beter om hem voor alle zekerheid weer te vervangen. Ook omdat ik niet zeker weet of hij wel helemaal open gaat.
Voorlopig laatste vraag: Als je een kop nagetrokken hebt op circa 140 NM, kun je er dan van uit gaan dat de bouten deze kracht vasthouden, of zouden ze na een jaar losser kunnen gaan zitten om wat voor reden dan ook. Dat zou de 105 NM verklaren.

Profiel  
 
 
7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook