Ik heb gisteravond een stuk achter de eigen ID uit 1963 aan gereden. Eindelijk eens de eigen auto zien rijden, zwevend over het asfalt, prachtig door de bochten. Mooi gezicht! Alleen… die verlichting aan de achterkant. Mijn vader noemde dat vroeger “twee gloeiende spijkers”. Je ziet het wel, maar om nu te zeggen dat het veilig is…. De achterverlichting van de ID valt weg in het geweld van moderne achterlichten!
Is daar met alle moderne LED-mogelijkheden geen oplossing voor? Er kunnen alleen kleine (lage) lampjes in. Een groter bolletje zit al gauw krap tegen het kapje aan.
Wie heeft de oplossing al toegepast?
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Tractionnisten hadden met hetzelfde probleem te maken. Die hebben zelf een LED-unit ontwikkeld, inmiddels verkrijgbaar via het magazijn van de TAN. Maar die zal vast niet in een ID-kapje passen…
Ik heb er 10 watt lampen in zitten, scheelt behoorlijk en het fikt er niet uit.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Wat ook kan schelen is een paar frisse achterlichtkapjes. De originele willen hun helderheid nog wel eens verliezen als gevolg van veroudering / onder invloed van zonlicht e.d. Het helder rode plastic haalt het niet bij een modern groot LED-achterlicht, maar het is een stapje in de goede richting.
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Aad van der Reijken schreef:Ik heb gisteravond een stuk achter de eigen ID uit 1963 aan gereden. Eindelijk eens de eigen auto zien rijden, zwevend over het asfalt, prachtig door de bochten. Mooi gezicht! Alleen… die verlichting aan de achterkant. Mijn vader noemde dat vroeger “twee gloeiende spijkers”. Je ziet het wel, maar om nu te zeggen dat het veilig is…. De achterverlichting van de ID valt weg in het geweld van moderne achterlichten!
Is daar met alle moderne LED-mogelijkheden geen oplossing voor? Er kunnen alleen kleine (lage) lampjes in. Een groter bolletje zit al gauw krap tegen het kapje aan.
Wie heeft de oplossing al toegepast?
Ik ervaar dat probleem eigenlijk echt niet, prima lichtopbrengst achter. Voor vind ik wel tegenvallen, maar 3x glas voor t lampje helpt iig niet in positieve zin mee.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ze in de SM!
http://Www.superbrightleds.com
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Welke type heb jij geplaatst? Moet er rekening gehouden worden met vocht voor de keuze van de LEDjes?
Met Led lampjes heb je minder ampere omdat ze minder vermogen opnemen, werken dan de knipperlichten nog? De knipperlichtautomaat krijgt minder stroom te verwerken waardoor het Bimetaal anders zal reageren. Heeft iemand al ervaring hier mee?
Jan
Je moet dan een moderne clign verklikker nemen, die is niet belasting gevoelig
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
inderdaad.
Maar ze tikken minder nostalgisch…
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
pvanessen schreef:Aad van der Reijken schreef:Ik heb gisteravond een stuk achter de eigen ID uit 1963 aan gereden. Eindelijk eens de eigen auto zien rijden, zwevend over het asfalt, prachtig door de bochten. Mooi gezicht! Alleen… die verlichting aan de achterkant. Mijn vader noemde dat vroeger “twee gloeiende spijkers”. Je ziet het wel, maar om nu te zeggen dat het veilig is…. De achterverlichting van de ID valt weg in het geweld van moderne achterlichten!
Is daar met alle moderne LED-mogelijkheden geen oplossing voor? Er kunnen alleen kleine (lage) lampjes in. Een groter bolletje zit al gauw krap tegen het kapje aan.
Wie heeft de oplossing al toegepast?Ik ervaar dat probleem eigenlijk echt niet, prima lichtopbrengst achter. Voor vind ik wel tegenvallen, maar 3x glas voor t lampje helpt iig niet in positieve zin mee.
Voor een 3de neus waar alles goed functioneel is en schoon is, komt er nog wel voldoende licht vanaf.
Maar ik heb wel vaker eerste neuzen zien rijden, dan valt het toch tegen.
wellicht is de reflector minder, of in slechter staat? Werkt dat nog met een 6 Volt systeem, dat zal ook invloed hebben.
Persoonlijk zou ik eerst goed kijken of alle optimaal is achter. Dus spanning meten, is de reflector nog goed, is het kapje helder en schoon. Als je dan geen veilige verlichting heb aan de achterkant kijken naar een alternatief.
Aad van der Reijken schreef:Ik heb gisteravond een stuk achter de eigen ID uit 1963 aan gereden. Eindelijk eens de eigen auto zien rijden, zwevend over het asfalt, prachtig door de bochten. Mooi gezicht! Alleen… die verlichting aan de achterkant. Mijn vader noemde dat vroeger “twee gloeiende spijkers”. Je ziet het wel, maar om nu te zeggen dat het veilig is…. De achterverlichting van de ID valt weg in het geweld van moderne achterlichten!
Is daar met alle moderne LED-mogelijkheden geen oplossing voor? Er kunnen alleen kleine (lage) lampjes in. Een groter bolletje zit al gauw krap tegen het kapje aan.
Wie heeft de oplossing al toegepast?
Ik heb achter alles (met uitzondering van de clignogteurs) uitgevoerd met LED lampjes. Passen allemaal (rem-, achterrij en kentekenverlichting) in de oorspronkelijke voetjes.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Je kun voor de richtingaanwijzers ook led gebruiken, maar dan moet je wel een belastingsweerstand plaatsen om het relais goed te laten functioneren.
Dank voor alle antwoorden! Het leeft wel blijkbaar!
IJscobar: lampjes van 10 watt. Is zeker een mogelijkheid, zeker als de boel niet uitfikt…. Is het remlicht dan nog goed zichtbaar?
Mark Hidding: frisse (nieuwe?) achterlichtkapjes. Zal ook zeker helpen. Ze zijn op mijn auto inderdaad een beetje dof. Ook de reflector heeft - na ruim 50 jaar - beter tijden gekend. Ik ga eens kijken op Citromobil. Nog tips voor leveranciers en prijzen?
Arjan Verkade: elektrisch is de boel prima in orde. De installatie is 12 volt.
ik ga geen knipperlichten vervangen voor LED. Die zijn prima zichtbaar, ook al door de hoge plaatsing!
Robbedoes: dus jij hebt goede ervaringen met LED in een snoek?! Wil je nog even doorgeven welk type je hebt gemonteerd en waar je ze hebt gekocht? Degene die ik wel eens zie op internet, zijn al gauw te hoog ivm de beperkte ruimte onder het kapje!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
ijcobar schreef:Je kun voor de richtingaanwijzers ook led gebruiken, maar dan moet je wel een belastingsweerstand plaatsen om het relais goed te laten functioneren.
Ja, dat kan maar je moet wel weten wat je doet.
Het gaat erom dat de stroom omhoog gaat, dus je moet die weerstand parallel aansluiten over de LED. Standaard zijn de richtingaanwijzerlampjes 21W dus zo’n 6,8Ohm. Je zou een weerstand van 8.2Ohm of 10Ohm kunnen kiezen. Let wel op dat je zo’n 15W aan vermogen verstookt in die weerstand dus die wordt (erg!) heet.
Moet je dus ergens wegstoppen waar die weerstand niet je bekleding wegsmelt. Bovendien zul je een vermogensweerstand moeten kiezen die het vermogen kan dissiperen en die zijn best groot.
Met een weerstand verlies je de voordelen die de LED brengt, namelijk lagere stroom in het circuit en daarmee aanzienlijk minder verliezen over de kabel. Allemaal niet erg praktisch en eigenlijk moet je gewoon voor een elektronisch relais gaan.
Gr, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb nog even gezocht op SBL.com mag kan de lampjes die ik heb niet meer vinden…
Edit toch wel:
Deze:
https://www.superbrightleds.com/moreinfo/tail-brake-turn/15-led-ba15s-bulb/169/
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>