O-Sterling schreef:Beste Nard, wat een geweldig project (en thread).
Een vraagje: met wat je nu weet, zou het niet eenvoudiger zijn geweest als je was vertrokken van een C35 diesel blok ipv een CX? De C35 heeft het voordeel dat die in de goede richting draait, en de ombouw van de kettingspanner dus niet nodig was geweest (gebruikt de C35 trouwens geen tandwielen ipv een ketting?).
Je D gaat trouwens lekker vooruit!
Volgens mij was het de bedoeling een DS op gas te bouwen en niet een diesel. Daarbij was het aangaan van de uitdaging nu juist een doel op zich. Van de C35 is enkel een bakonderdeel gebruikt om de vijfde versnelling langer te maken.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin, mijn inziens kun je van een C35 blok op een meer eenvoudige manier een 2,5 benzinemotor maken dan met een omgekeerd draaiende CX blok te beginnen. Enkel het gewicht van de dieselblok is misschien een probleem. Ik ben benieuwd naar de ervaring van Nard.
Kijk ik heb er zelfs eentje gevonden die het zo gedaan heeft (maar niet goed, zo te lezen) http://www.citrothello.net/ds-21-confort-1967-blanc-carrare-restauration-integrale-6/
Nard, gebruik je Peak & hold drivers voor de gasinjectoren en heb je een vacuumslang naar de verdamper lopen?
Het ombouwen van de distributie was achteraf gezien het simpelste klusje.
Past een DS benzine kop op een C35 diesel?
Ik vind de tandwiel overbrenging op de distributie maar niks, zeker bij hogere toeren.
Ook is het een zwaar en lomp blok.
Nee, ik zou het zeker weer doen met een CX 25 onderblok.Zeker nu ik weet hoe het moet natuurlijk
Wij hebben dit weekend, in Duitsland natuurlijk, heel even 195 op de iphone gereden!!!!
De DS ligt dan goed op de weg, maar de windruis is dan oorverdovend.
Wel vette kick. Vooral de andere weggebruikers zullen grote ogen hebben opgezet.
Ik denk dat de 200 wel haalbaar is met een beetje geduld.
Na 500 km is ook het verbruik op LPG duidelijk. 1 op 8.3
Dat is met snelweg, stad en ook effe scheuren. Wij rijden veel harder als vroeger met de 2 liter en trekken sneller op maar de DY3 motor liep 1 op 7 lpg.
De electrofan doet het prima en is meestal uit of heel even aan.
Ik gebruik wel de vacuumslang op de verdamper omdat anders de injectitijden uit de hand lopen.
Dank u, Dank U
Zelf ben ik hier ook wel trots op. Een SM motor bouwen is best een kunst, maar dit project was een veel grotere uitdaging.
Bij de volgende toch maar ook een turbo er op…...,.,...
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
echt een mooi project Nard !
Chapeau !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
En nou nog mijn PB van 26 maart beantwoorden…......
Heb net gedaan
Ik geloof dat het weer eens tijd wordt voor een kop koffie bij Nard.
Wil de auto weleens in zijn geheel zien, de laatste keer stond dit moois nog in de proefopstelling.
Klinkt allemaal erg mooi SuperNard! (en Willem zal er ook wel tevreden over zijn )
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
Dank je voor je reactie Nard. Ik heb een DS 23 en een CX GTI blok liggen, maar geen C35. Komt goed uit…
Update Nard?
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Even iets heel anders… wat voor klokje heb jij in de DS ingebouwd. Mijn klokje in de CX is maar matig en ik vind dit wel een aardig alternatief.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Denk niet dat SuperNard nog updates gaat plaatsen.
Het is niet zijn DS die hier besproken wordt, hij heeft enkel de motor gebouwd en verzonnen.
De auto is in gebruik bij een niet-forumlid.
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
Jammer jammer, ik vond het een leuk project!
We moeten de beste eigenaar maar eens overhalen om zich bij CF aan te melden