Heb je het ventilatorhuis moeten demonteren? Zo ja, hoe kom je aan de onderste 2 bouten zonder hefbrug?
Citroen CX Prestige Millésime 1976




























Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Om een busje erin te zetten moet volgens mij het mechanisme er uit.
Bij een gewrichtje lassen ook.
Busje kost iets van twee tientjes.
Gewrichtje 3 euro.
VgF
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Weet je zo welk gewricht er in moet?
Ik had eigenlijk gehoopt dat het busje er gewoon in gefloept kan worden..
Jij had het toch ook gedaan? Heb je daar nog een foto van?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Stefan Willems schreef:Heb je het ventilatorhuis moeten demonteren? Zo ja, hoe kom je aan de onderste 2 bouten zonder hefbrug?
Ventilatorhuis laat je zitten, je maakt de luchttunnel los.
Drie boutjes, en de klem waarmee de slangen naar de kachelradiator gaan.
Dan schuif je dat ding zo naar links.
En met een goede krik, assteunen en een goede rug kom je een eind zonder brug
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nielsje schreef:Weet je zo welk gewricht er in moet?
Jij had het toch ook gedaan? Heb je daar nog een foto van?
Zal vandaag effe een foto maken.
En het gewrichtje is ongeveer twee keer zo groot als die van de andere twee schakelstangetjes.
Het” bolletje ” van het gewrichtje kun je zo monteren en de gebogen hevel wie vanaf de pook komt moet je effe losdraaien.
Zit met twee boutjes vast.
Hier las je je kommetje in dan je bolletje erin en monteren maar.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het busje moet je in een pers of bankschroef in de arm persen. Daarna met wat geweld weer in de auto ‘clicken’.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Rondje bellen levert dat Tres Beau ze inderdaad heeft liggen, dus daar gaan we aan het eind van de middag maar eens heen.
‘t vrouwtje is vanavond niet thuis, dus alle tijd om die bus erin te frommelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
OK Niels, hartelijk dank.
Ja, met assteunen kom je al een heel eind. Heb bij mijn CX Prestige (uit 1976) afgelopen dagen de nog steeds harde onderkant, helemaakl ingesmeerd met een teercoating.
Ik constateerde ook dat er twee silentblock ontbreken tussen de “skis” en de carosserie. Nu, ik las elders op dit forum dat er gedurende de produktie van CX er regelematig rubbers weggelaten warden.
Ik kan me niet voorstellen dat die rubbers “Weggerot” zijn?. Of zijn ze eenvoudig weggelaten tijdens de produktie. (Ergens in November 1976) Het betreft de silentblocks ter hoogte van de bestuurder en passagierszetel.
Iemand ?
Voorts rijdt de auto probleemloos, bijna niet te geloven voor haast 40 jaar oud. Volgende week ermee naar de schouwing (zo heet dat in Belgie) om ingeschreven te worden als oldtimer. Morgen lichten regelen en CO/CO2 regelen bij Citroen dealer, want die apparatuur heb ik niet.
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Ik zie het al, total loss
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Stefan Willems schreef:
Ik constateerde ook dat er twee silentblock ontbreken tussen de “skis” en de carosserie. Nu, ik las elders op dit forum dat er gedurende de produktie van CX er regelematig rubbers weggelaten warden.
Ik kan me niet voorstellen dat die rubbers “Weggerot” zijn?. Of zijn ze eenvoudig weggelaten tijdens de produktie. (Ergens in November 1976) Het betreft de silentblocks ter hoogte van de bestuurder en passagierszetel.
Ja, ik had die vraag ook.
Ze zijn inderdaad gaandeweg de productie weggelaten, omdat ze anders last hadden van vreemde trillingen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
@Stefan
Ik plaast de steunen altijd iets meer naar achter, zeg maar ter hoogte van de vooras.
En dan met behulp van een houten balk van ca. 1 m.
Die komt dan onder de dwarsbalk van het subframe.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986














































Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als die gebruikte assteunen van de Lidl of Aldi o.i.d. komen zou ik ze uberhaupt niet gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helemaal eens met waterman.
Dit is echt troep, levensgevaarlijk om daar onder te gaan liggen.
verder moet je het hoesje van je stuurkogel vervangen.
@nielsje: ik hoop dat je erg relaxt aan het busje vervangen begint.
want je gaat gegarandeerd vloeken
uiteindelijk lukt het wel.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Eerst wat moed indrinken?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986