13 van de 15
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende > 
   
De geschiedenis van Citroën
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 januari 2016 06:55 PM
  [ # 181 ]

Van de voorpagina

2001: Een Odyssee op veerbollen

2001. Het jaar waarin een nauw verholen IBM-computer gehakt maakt van de Turing-test. Als je Stanley Kubrick mag geloven. In 1968… Het werkelijke 2001 ziet er aanmerkelijk minder futuristisch uit. De Turing-test is nog steeds een probleem voor computers. Citroën brengt wel een vorm van gewichtloosheid: nieuwe bollen onder de nieuwe C5. In 1968 was LSD een ding, in 2001 is het LDS.

2001 begint schokkend. 7,6 op de schaal van Richter, op 13 januari in El Salvador. Er vallen 800 doden, zo vermeldt het twee dagen later opgerichte Wikipedia, dat in de loop van de tijd zou uitgroeien tot een variant op het thema The Hitch-Hiker’s Guide to the Galaxy. Stel Wikipedia een vraag, en er komt een antwoord, met name door de inbreng van vele vrijwilligers wereldwijd. Dat de bedenker van The Hitch-Hiker’s Guide, Douglas Adams, in mei van 2001 overleed geeft maar weer aan hoe merkwaardig de verbindingen in de geschiedenis kunnen liggen.

A Space Odyssee, kan dat dan wél echt? Ja, dat kan. In april van 2001 stijgt een Soyuz TM-32 op vanaf Baikonur Cosmodrome. Aan boord bevindt zich Dennis Tito, die de geschiedenis in gaat als de eerste ruimtetoerist. Computers zijn dus nog niet zover als HAL-9000. Eerst krijgen we nog, in augustus, Windows XP. Maar als er één item het nieuws van 2001 maakt, zijn het de beruchte aanvallen op 9/11, wanneer kapers vliegtuigen door de Twin Towers boren. Ook het Pentagon krijgt een jet-liner voor z’n kiezen. Duizenden levens zijn er te betreuren en de gevolgen van deze aanslagen zijn nog altijd niet uit het nieuws.

Waarmee vermaken we ons in 2001? Op TV verdwijnt een icoon: Koffietijd! wordt vervangen door Lijn 4. Nederland had in 2001 50 jaar televisie, wat gevierd werd met een reeks speciale TV-uitzendingen. Daarin werden bekende Nederlanders gevraagd naar hun herinneringen aan de periode 1956 – 1994. In de muziek gaan we nog één keer buiten onze aarde kijken: Train brengt Drops of Jupiter uit. Herman Brood, overleden in juli, heeft postuum een hit met zijn versie van My Way. Manu Chao brengt het zomerse geluid van Me Gustas Tu. De Vliegende Panters scoren met hun Kassameisjes.

2001 dus, een tumultueus jaar. Bij Citroën wordt de Xantia afgelost. Eindelijk verschijnt er een nieuwe wagen in de hogere middenklasse. Het is de Citroën C5. De belangrijkste mijlpaal van deze wagen is het afscheid van het groene bloed dat Citroën zo lang heeft gehad. Het wat roodachtige LDS neemt de plaats in van LHM en de bollen kleuren voortaan grijs in plaats van groen. Veel later zal de C5 de laatste Citroën met (optioneel) hydropneumatische vering blijken te zijn. Hoewel de auto in de loop van de tijd als vrij weinig spectaculair is ervaren, is het mogelijk dan toch de laatste échte Citroën. Of…??

Over het ontwerp van de C5 was de pers in 2001 beter te spreken dan in retrospect. Destijds werd de C5 erom geroemd minder saai te zijn dan de Xantia, maar wel minder elegant: over de verhoudingen in het lijnenspel werd niet altijd even vriendelijk geschreven. Het ontwerp van het interieur, met slimme kruisende gebogen lijnen om de vlakverdeling van het dashboard te bepalen en de smalle, hoge achterlichten van de Break werden wel als goed design onthaald. Technisch is de C5 een breuk met het verleden. Niet alleen doordat LDS het gifgroene LHM vervangt, maar ook omdat het hydraulische systeem van de auto niet langer de remmen en besturing omvat. Alleen de vering is nog hydraulisch gestuurd, met op de duurdere versies het computergestuurde Hydractive 3+ systeem zoals dat op de Xantia en XM al werd geleverd. In 2004 volgt voor de C5 een facelift, die het ontwerp het nieuwe familiegezicht (bepaald door de C4) meegeeft. In 2008 is het over voor de C5 Phase I: in dat jaar volgt een geheel nieuwe C5. De laatste der hydropneumaten. Meer over de ontwikkeling van de C5 I.1 via I.2 en II naar III staat in het overzicht C5 - geschiedenis.

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 januari 2016 10:23 PM
  [ # 182 ]

De stuurbekrachtiging zit nog wel op hetzelfde circuit, maar met een elektrische pomp.


Met als leuke bijkomstigheid dat bij maximale stuuruitslag de neus de lucht in gaat…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 januari 2016 10:26 PM
  [ # 183 ]

Nietes.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 januari 2016 10:30 PM
  [ # 184 ]

Gaan we morgen even kijken.
Circuits zijn niet helemaal identiek, maar in ieder geval het vat is hetzelfde. En aangezien dat normaal gesproken onder druk staat…

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 09 januari 2016 07:42 PM
  [ # 185 ]

Wat een goed verhaal over 2001 en de C5, Derk! Gelukkig is er in de jaren nul van alles gebeurd, zodat we deze artikelserie kunnen voortzetten. Hierna zijn 2002 en de C3 aan de beurt. Er is onder de forumers toch vast wel een liefhebber van de C3 of iemand die goede herinneringen aan het jaar 2002 heeft? Wie de uitdaging wil aangaan, kan zich bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) melden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 09 januari 2016 10:52 PM
  [ # 186 ]

Leuk artikel over 2001. Ik rijd al zes jaar in zo’n C5 break, een phase 2. Eigenlijk een foeilelijke auto, ik heb de lelijkerd regelmatig bijna verkocht. Maar wat dan? En oulalala, wat rijdt deze auto lekker. Ik besluit haar steeds toch nog maar te houden. Ondertussen blijkt dit de Citroen die ik het langste gereden heb.

JW

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 10 januari 2016 12:16 PM
  [ # 187 ]

Ik rij nu 2 1/2 jaar in een type 1 BJ 2003 HDi, een geweldige auto. ik hoop er nog heeeeeeeeel lang plezier van te hebben. En mijn 4e zweefmobiel. hiervoor 3x Xantia’s diesels versleten

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 13 januari 2016 12:56 AM
  [ # 188 ]

Vijf jaar heb ik mijn C5 (Break) en het is mijn fijnste wagen ooit!  Ik hoop dat het oude beest nog lang voor mijn deur mag staan. En rijden!!!


Leuk stuk!

 

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juli 2016 08:02 PM
  [ # 189 ]

2002: Het C-Programma krijgt vorm!

2002 was het jaar waarin een populaire oudgediende het veld zou ruimen om plaats te maken voor twee nieuwe kleine Citroëns. Allereerst kwam er vervanging voor de vijfdeurs Saxo in de vorm van de C3. De driedeurs Saxo werd een jaartje later pas vervangen. Inmiddels kan de C3 bij het publiek wel een veer laten…

Wat gebeurde er eigenlijk allemaal in 2002? Om te beginnen gingen we eindelijk echt met euro’s betalen, althans: in 12 van de (op dat moment) vijftien EU-landen. Dat betekende dat we na afloop van de bruiloft van Willem-Alexander en Máxima op 02-02-’02 mooi konden gaan terugrekenen wat dat feestje nou eigenlijk in klinkende guldens had gekost. Hoe dan ook was de nog immer legendarische traan dat bedrag als televisiemoment meer dan waard.

In mei beleven we een nu nog legendarisch radiomoment, hoewel legendarisch hier allerminst positief uitvalt: praktisch binnen bereik van de microfoons van de studio’s van Radio 3 wordt Pim Fortuyn, op dat moment kandidaat voor de post van minister-president, doodgeschoten. Het zal de LPF niet tegenhouden om deel te nemen in het eerste kabinet-Balkenende. Cue eindeloze grappen over Balkenende en Lego-mannetjes.

Citroën komt in 2002 met een nieuwe kleine middenklasser ter vervanging van de Saxo. Die Saxo, nog ontworpen op een opgetuigd AX-platfrom, raakt onderhand wel op leeftijd. De opvolger ervan is na de C5 het volgende model in het C-programma: de C3. De C3 was een auto die uitgebreid gebruik maakte van platform sharing: binnen de PSA-groep zijn de 206 en 207 sterke verwanten van de C3. De C3 zelf zou nog een vrolijk en een chique zusje op hetzelfde platform krijgen: de C3 Pluriel is een op en top feestnummer, terwijl de (toen nog) Citroën DS3 een chique en ambitieus model blijkt te zijn. Dat gedeelde platform levert betrouwbare techniek op in de vorm van de bekende TU-motoren en een reeks prachtige HDi-dieselmotoren.

De Citroën C3 zou, ondanks zo’n degelijk doortimmerd platform, niet helemaal een smetvrij blazoen houden: brekende voorveren leiden tot terugroepacties, vervangingen onder coulance en items in programma’s zoals Kassa en Tros Radar. Gelukkig zijn die problemen in de loop van de tijd goed verholpen, zodat de eerste generatie van de C3 inmiddels als een plezierige occasion te boek staat.

Hebben we behalve de drukte van de nieuwsberichten nog iets ter vermaak op de autoradio van de nieuwe C3 en C3 Pluriel? Zeker wel: Las Ketchup verblijdt ons met de Ketchup Song. Een oorwurm van dergelijk monumentale proporties dat je ‘m nu waarschijnlijk alweer onuitroeibaar in je hoofd hebt. BLØF brengt de plaat Blauwe Ruis uit. Alanis Morissette heeft een hit met Hands Clean van het album Under Rug Swept. Het album A Rush of Blood to the Head van Coldplay levert zelfs drie hits op: The Scientist, Clocks en In My Place. Ook op TV gaan we voor het eerst helemaal op in de popmuziek: we kijken massaal naar Idols en zien daar Jamai Loman gelanceerd worden in de Nederlandse showbizzwereld.

De eerste generatie Citroën C3 zou het volhouden tot 2009. Dan volgt de tweede generatie, die in 2013 een facelift krijgt. Kort geleden werd de derde generatie van de C3 gepresenteerd. In de loop van de tijd is de C3 daarmee uitgegroeid van een tamelijk degelijk ontworpen compacte middenklasser tot een auto die dichter bij de merkwaarden van Citroën lijkt te komen: eigenzinnigheid is de nieuwste C3 niet te ontzeggen. De complete modelontwikkeling is samengevat in het topic C3 - geschiedenis.

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 juli 2016 08:43 PM
  [ # 190 ]

Persoonlijk heb ik de C3 nooit als opvolger van de Saxo gezien…
Het instapmodel van een C3 1.1 ligt qua prijs al hoger dan van een Saxo 1.4i Exclusive

Ook qua maten en gewicht is een C3 niet echt te vergelijken met een Saxo.

Ik denk dat je de C2 eerder als opvolger van de Saxo kan zien. Natuurlijk was die niet als 5 deurs verkrijgbaar.
De Saxo was de kleinste in het gamma, de C3 had al snel de C2 onder zich, en later ook nog de C1, die wel weer in 5 deurs uitvoering verkrijgbaar was.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juli 2016 08:49 PM
  [ # 191 ]

Tja. Het werkt een beetje hetzelfde als indertijd bij de BX, die door de ZX en de Xantia werd opgevolgd. De opvolger is iets te groot, of juist te klein en dan is er een groter of kleiner zustermodel nodig om het programma voor iedereen aantrekkelijk te houden.

Dat de C1 misschien wel de echte Saxo-opvolger is, is op basis van maten en gewichten prima verdedigbaar. Maar zoals overal groeien alle nieuwe modellen een eindje ten opzichte van de oude en dan heb je op een gegeven moment een nieuw kleintje nodig…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 juli 2016 09:03 PM
  [ # 192 ]

Ik ben het wel met je eens dat als je een 5 deurs Saxo reed en je daar al net een beetje uit aan het groeien was de C3 een logische stap was.

Maar als je happy in je 3 deurs Saxo was dan zal de C2 een prima keuze geweest zijn. Die is al behoorlijk meer volwassen dan een Saxo Wink

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juli 2016 01:51 AM
  [ # 193 ]

Zeker! Maar de C2 kwam een jaartje later… Even geduld dus nog Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2016 10:38 AM
  [ # 194 ]

he man mooi spannend verhaal weer love

doei

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 juli 2016 10:40 AM
  [ # 195 ]

Ik heb die C3 altijd wel een wat tuttig ding gevonden, maar klaarblijkelijk dacht de massa daar toch anders over, want er zijn er (ook hier) best veel van verkocht. Als je er op gaat letten zie je dat er nog steeds veel rondrijden uit deze generatie!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
13 van de 15
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook