4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Instrumentenpaneel CX serie 1
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 25 oktober 2016 08:46 PM
  [ # 46 ]

Bij het terugmonteren van het tellerblok (een crime!) kwam ik deze losse jongen tegen. Ik heb geen idee waar hij aan vast gezeten kan hebben en weet zeker dat ik het demonteren voorzichtig heb gedaan. Omdat de accu bijna leeg was, lukte starten vandaag niet, dus ik heb niet kunnen controleren wat er nu niet meer werkt. Dankzij een druppellader gaat starten morgen hopelijk wel. Ik houd u op de hoogte.

PS: Omdat Citroën de stroken met de printbanen gehandhaafd heeft maar er in de loop der jaren wel wijzigingen in de aan te duiden functies in het dashboard zijn verschenen, is mijn tellerblok aan de buitenkant een wirwar van draadjes. Wat een amateurisme! (Met dank aan maartens voor de info.)

Afbeelding Bijlagen
los_draadje_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 26 oktober 2016 01:04 PM
  [ # 47 ]

Als aanvulling bij het bericht hierboven: vandaag gestart en alles lijkt te werken, behalve de contactslotverlichting. (Of bijv. het lampje voor te weinig benzine of te weinig LHM wél werkt, weet ik niet.) Omdat ik dacht dat een zwarte draad misschien wel de massadraad is heb ik het uiteinde iets verlengd en toen op de carrosserie geplakt, maar het contactslot blijft onverlicht. Of is de zwarte draad de nul en moet hij toch ergens anders hebben vastgezeten? Ik voel er echter weinig voor het tellerblok weer los te halen en gisteren kon ik trouwens ook niet zien waar de draad vastgezeten zou kunnen hebben. Iemand een idee?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 26 oktober 2016 06:16 PM
  [ # 48 ]

1. Het probleem dat ik hierboven beschrijf, is nog niet opgelost, dus een tip is welkom.

2. Pas nadat ik het tellerblok had teruggezet, zag ik bij het aansluiten van de tellerkabel dat de (blauwe) kunststof aansluiting een scheur heeft. Weliswaar klikt hij nog wel vast en ga ik ervan uit dat de kilometers en de snelheid nog steeds worden aangegeven -ik heb er vandaag niet mee gereden- maar nu ik toch bezig ben, zou ik het kabeltje (nog geen 30 cm lang) graag vervangen. CX-Basis biedt er een aan voor weinig geld (ruim 20 euro, “Nachbau”, maar dat geeft niet, want het ding gaat mij zeker overleven): 

http://cx-basis.de/eshop/popup_image.php?pID=5616

Mijn vragen voor de kenners:

a) Kan ik de kabel gemakkelijk vervangen met het tellerblok erin? Ik demonteer het blok liever niet opnieuw, al was het alleen maar omdat je de “glaasjes” snel bekrast.

b) Kun je de nieuwe kabel alleen aanbrengen van binnen naar buiten, i.v.m. de diameter van het gat in het schutbord? Vanuit het interieur kun je namelijk niets zien, en in de motorruimte zit bekleding.

Dank voor eventuele tips!

Afbeelding Bijlagen
Tellerkabel_CX_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 oktober 2016 11:57 AM
  [ # 49 ]

De losse jongen ziet eruit als de aansluitdraad naar de verlichting van het contactslot.
Dat betekent het tellerblok er weer uit halen en het draadje weer aansluiten op de fitting van het betreffende lampje. Het lampje is lastig te zien en zit onder te temperatuurmeter in het huis (dus niet aan het tellerblok).

De kabel kun je vervangen zonder het tellerblok uit te nemen MITS je de kabel door het schutbord naar de motorruimte kunt trekken. Wel moet je de schotel/kap verwijderen. Wat ik me kan herinneren lukt dit. Lukt dit niet omdat het gat door het schutbord te klein is, dan zul je de kabel naar binnen toe moeten verwijderen.

Gezien het feit dat het tellerblok er toch uit moet, kun je dit uitproberen wat het beste werkt.

Het tellerblok uit- en inbouwen is en blijft een gepruts met risico van allerlei beschadigingen. Je kunt het huis waar het blok inzit iets uitbuigen zodat de tellerglaasjes niet langs het plastic schuren.

Succes!

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 27 oktober 2016 12:18 PM
  [ # 50 ]

Dank, Maarten! Juist vanmorgen heb ik een nieuw kabeltje besteld. Ik denk dat als ik de oude kabel de motorruimte kan intrekken (en dus de nieuwe kabel vanuit de motorruimte het interieur kan induwen) ik het maar zo laat, met andere woorden, dat ik het blok niet nog eens verwijder. Zo belangrijk is die contactslotverlichting nu ook weer niet. Lukt dit niet, dan moet de boel nog een keer los. Ik houd je op de hoogte!

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 oktober 2016 12:27 PM
  [ # 51 ]

Gaat die kabel passen? Ik zie dat aan de ene kan er een schroefdraad zit. Dat beketent dat jij in de motorruimte ook een metalen ‘blokje’ moet hebben zitten waar je deze opschroeft.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 27 oktober 2016 01:26 PM
  [ # 52 ]

Zo ziet hij er afgekoppeld uit. Volgens mij klopt het wel.

Afbeelding Bijlagen
aansluiting_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 november 2016 04:18 PM
  [ # 53 ]

Vandaag het nieuwe kabeltje binnengekregen en meteen maar gemonteerd. Gelukkig kun je, als je aan de schutbordzijde een rond isolatierubbertje verwijdert, de oude kabel de motorruimte in trekken en ook, met een beetje pielen, de nieuwe kabel naar binnen duwen. Het tellerblok kan dus blijven zitten. Nu nog de schotel etc. terugzetten en we hebben weer een karweitje afgerond!

Maar… wat een prijzen bij CX-Basis! Behalve 15 euro verzendkosten moest ik ook nog eens bijna 6 euro “Mindermengenzuschlag” betalen omdat ik te weinig besteld had. De ruim 20 euro zoals die op de site vermeld staan werden er ruim 41…

Afbeelding Bijlagen
Nieuwe_tellerkabel_615.jpgIsolatierubber_tellerkabel_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 01 november 2016 06:17 PM
  [ # 54 ]

Auw, dat van die Mindermengenzuschlag is wel suf zeg. Gezien de verzendkosten van CX-basis bestel ik meestal meteen wat ‘extra’ bij.
Anderzijds: relax dat het weer werkt en nieuw spul is wel erg fijn werken!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 november 2016 08:09 PM
  [ # 55 ]

Off-topic: donderdag APK. Hopelijk geen extra uitgaven.

Off-off-topic: succes met je vloer!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 november 2016 03:42 PM
  [ # 56 ]

Hier begrijp ik dus helemaal niets van: met het nieuwe tellerkabeltje werkt de boel niet! De vierkante aansluiting van de binnenkabel op het tellerblok is even lang en dik als de oude en de plastic aansluiting klikt netjes vast op de achterkant. In de motorruimte gaat de koppeling aan de lange kabel die vanaf de bak komt ook prima.

Ik heb de oude en de nieuwe kabel nog een keertje omgewisseld en het resultaat blijft hetzelfde: met de oude kabel werken de snelheidsmeter en kilometerteller wél, met de nieuwe niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat het afgeplatte gedeelte aan de kant van de motor te smal is, waardoor de aandrijvende kabel hem niet meeneemt. (Dit is iets wat ik niet kan vergelijken, want bij de oude, die trouwens meer “sophisticated” is, zit de binnenkabel opgesloten; bij de nieuwe kun hem er gewoon uittrekken.)

Ik heb het maar “opgelost” door de oude aansluiting op het tellerblok te versterken met een tie-wrap, maar dat is natuurlijk wel een beunoplossing én het lijkt erop dat ik weer eens ruim 41 euro heb weggegooid.

Iemand een idee?

Afbeelding Bijlagen
Gerep._aansl_._tellerkabel_.jpgNwe_tellerkabel_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 november 2016 04:06 PM
  [ # 57 ]

Hier een iets duidelijkere foto van de “reparatie”.

Afbeelding Bijlagen
Rep._II_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 november 2016 07:02 AM
  [ # 58 ]

Ik heb nog eens nagedacht; wellicht is het volgende aan de hand.

In tegenstelling tot het oude exemplaar, waarbij mantel en kabel één geheel vormen, zit bij de versimpelde nieuwe (imitatie) versie de kabel los; als je het ding op z’n kop houdt, met de plastic aansluiting naar beneden, valt de binnenkabel er gewoon uit. Wat zou kunnen gebeuren, is dat als je eerst het korte kabeltje op het tellerblok aansluit en daarna kort aan lang koppelt, het korte binnenkabeltje niet echt aangesloten wordt, maar naar binnen wordt gedrukt (waar dan in het tellerblok kennelijk ruimte voor is).

Vandaag ga ik het daarom anders proberen: eerst kort en lang verbinden en daarbij de korte binnenkabel goed in de koppeling drukken; vervolgens pas aansluiten op het tellerblok. Ik houd u op de hoogte.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 november 2016 08:39 AM
  [ # 59 ]

Dat is natuurlijk wel kut, 40 euri uitgeven en dan werkt het niet.
Heb je al even contact opgenomen met Basis? Mogelijk kunnen ze je vertellen hoe het werkend te krijgen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 november 2016 10:16 AM
  [ # 60 ]

Wel, die vlieger van mijn vorige bericht gaat niet op: ook als je eerst de twee kabels verbindt en dan pas verbinding maakt met het tellerblok blijft het mechanisme zo dood als een pier. Daarom maar weer de verstevigde oude teruggezet, die het wél doet. Ik denk nog na over contact opnemen met CX-Basis. (Het ding is niet kapot en ik zou niet weten hoe de montage anders zou kunnen, maar wie weet.) Iemand nog belangstelling voor een gloednieuwe kabel? cheese

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook