6 van de 13
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
De Athena van ZWRTW
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 08 december 2016 10:10 PM
  [ # 76 ]

is dat een lager of een bronzen bus?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 december 2016 10:11 PM
  [ # 77 ]

Het laatste.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 17 december 2016 08:17 PM
  [ # 78 ]

Een beetje een domme vraag: moet de koppelingskabel onder de stabilisatorstang (anti roll bar) door, of er overheen (maar dan wel onder het stuurhuis door)?

Ik zat wat te worstelen met de demontage en ineens “floep” was ‘ie los. Daarbij niet goed genoeg gekeken waar ‘ie langs liep. Bij montage van de nieuwe kabel begon ik te twijfelen… Het blok is er nog uit, anders wijst het wel vanzelf denk ik. Nu het blok eruit is kom je er wat makkelijker bij, dus de koppelingskabel maar vervangen. Ik denk dat de kabel onder de stabi door moet en zo heb ik de kabel nu ook gemonteerd. Wat een geklooi om de binnenkabel aan het pedaal te hangen! Dat brengt me bij de volgende vraag:

Is er een tip/ handigheidje om de binnenkabel aan het koppelingspedaal te hangen? Het is inmiddels wel gelukt, maar je zal maar onderweg staan met een gebroken kabel. Al heb je een reserve exemplaar bij je, dan is het nog een hele operatie…

Ik heb de handremkabels ook maar vervangen. Daar kom je makkelijk bij als het blok eruit is. Die zijn heel makkelijk in het interieur aan het handremmechanisme vast te maken. Het interieurpaneeltje laat ik er nog even af totdat ik bij de opbouw de handremkabels ga stellen, zodat ik de stand van het evenaartje kan zien.


Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 december 2016 06:44 PM
  [ # 79 ]

aan de motorkant van het schutbord zit een plaatje als je die losmaakt zit de koppelingskabel er zo in.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 18 december 2016 07:25 PM
  [ # 80 ]

Bedankt voor de tip! Ik neem aan dat dit het metalen plaatje is die ook de buitenkabel op z’n plek houdt?

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 december 2016 08:08 PM
  [ # 81 ]

ja

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 28 december 2016 08:49 PM
  [ # 82 ]

Zo, even weer een “update”.
De motorruimte is schoon gemaakt:

Het subframe is nog erg mooi zonder noemenswaardige roest.

Rechter zijde, gebied rond het luchtfilter:

De rubber brandstofleidingen tussen de plastic en stalen leidingen heb ik vernieuwd. De stalen leidingen zijn in nette staat. De rubberen leidingen te zien op de foto waren al vrij recent eens vernieuwd.

De hydrauliekleidingen die aan de linkerkant onder de versnellingsbak door gaan waren ook nog erg netjes. Onder de klemmetjes zelfs als nieuw. Ik zag geen enkele aanleiding om die preventief te vervangen.

De linkerzijde, de plek van de accu, stemde ook tot tevredenheid. Er is wat oppervlakkige roest op het plaatwerk, maar de accubak is nog helemaal hard:

De roest moet ik nog aanpakken.

De bovenste fuseekogel van de rechter draagarm was niet helemaal lekker meer (geconstateerd op een technische dag van de cx club). Bij nadere inspectie bleek dat ook de hoes ervan gescheurd was. Omdat zonder blok de bout/moer van het scharnierpunt van de bovenste draagarm veel beter te bereiken is heb ik de draagarm er maar even uit gehaald om er een nieuwe kogel in te laten persen. De kegellagers in de draagarm waren helemaal perfect, dus dat is met nieuw vet weer in elkaar gegaan.
De linker draagarm heb ik er ook maar even uit gepakt om de kegellagers van nieuw vet te voorzien. De hoes en kogel daarvan zijn nog goed en aangezien de linker kant makkelijker is te bereiken vind ik het geen probleem om daar later nog eens bij te moeten als die kogel aan de beurt is. 

Inmiddels heb ik samen met m’n broer op 3e kerstdag het blok met de 5bak weer ingebouwd:

De onderste helft van de carburateur is nog vuil aan de buitenkant, net als het inlaatspruitstuk. Dat komt nog wel een keer…
Ik heb ‘m gestart want ik wilde weten of alles correct functioneert nog voordat ik de aandrijfassen had ingebouwd. Op die manier kon ik door de versnellingen schakelen, vast stellen of de koppeling goed vrij komt, of de telleraandrijving werkt, of er ernstige lekkages zijn e.d. Stel dat er iets niet goed zou zijn en het blok er weer uit zou moeten, zou dat het gepruts met aandrijfassen besparen. Komt bij dat ik niet met een opgebokte auto met de aandrijfassen erin “130 km/h wil rijden”. Het bijbehorende toerental i.c.m. met de grote hoeken van de tripoïde en homokineet met de wielophangingen onbelast lijkt me niet gezond.
Maar tot dusver lijkt alles goed te werken en lekvrij. Dus nu kunnen ook de afschermkappen over de distributie en snaren er weer op (die waren er nog af om eventuele lekkages bij keerringen te kunnen zien).

Wat betreft een paar posts geleden: de koppelingskabel moet inderdaad onder de stabilisatorstang door.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 december 2016 02:24 PM
  [ # 83 ]

De lege motorruimte ziet er prachtig uit. Maar met motor is het oogt het allemaal ook weer heel netjes. Goed bezig, hoor.very good

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 03 januari 2017 03:06 PM
  [ # 84 ]

Mooi werk! Ik moet binnenkort ook maar eens aan de mijne beginnen…

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 03 januari 2017 10:53 PM
  [ # 85 ]

Bedankt voor de complimenten. Qua lekdichtheid had ik iets te vroeg gejuicht. Bij de nokkenaskeerring aan de distributiezijde lekte olie (minimaal) nadat ik motor afzet. Tijdens het draaien lekte er vreemd genoeg niets. Ik heb al best veel gesleuteld aan diverse voertuigen, maar ik had dit nog nooit meegemaakt.

Dus tandriem eraf, poulie eraf, keerring eruit peuteren. Afgezien van het beschadigen door het eruit peuteren niets te zien aan de afdichtlip van de keerring. Of toch wel? Het was een keerring mét “spiraal” om eventueel gelekte olie weer naar binnen te “schroeven”. Dat werkte, want met draaiende motor lekte niets. De constructie van de motor achter deze keerring is zodanig dat er wat olie achter de keerring blijft staan (De keerring blijft bijna voor de helft ondergedompeld). De spiraalvorm in de keerring was zo grof dat bij stilstand de olie tussen de afdichtlip en nokkenas door kon lekken.

Mogelijk dat met iets langer de motor laten draaien de hoge punten van de spiraal weg waren gesleten waardoor de boel wel zou afdichten. Het was een wat (voor mij) onbeduidend merk keerring. Ik heb dus maar een andere keerring opgeduikeld van een bekend merk ( Elring, net als de krukaskeerringen die ik heb gebruikt). Deze keerring heeft ook een “schroef spiraal”, maar veel subtieler én een stoflip. Ingebouwd en nu is het wel dicht.

Wel ironisch: die keerring lekte oorspronkelijk niet, vervolgens ga ik die keerring preventief vervangen, gaat ‘ie lekken! Ondertussen zitten de aandrijfassen met nieuwe ashoezen er weer in. Die ashoezen heb ik ook preventief vervangen. Ik heb daar geen foto’s van omdat het zo’n ontzettend vies vet geklieder is om ze te vervangen… Ik hoop dat ik daar niet hetzelfde geintje mee krijg als met die keerring, want dé- en montage van m.n. de rechter aandrijfas vind ik nogal eh… onhandig. De ashoezen die ik heb gebruikt zijn van SKF. Ik hoop dat dit qua levensduur fatsoenlijke hoezen zijn.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 03 februari 2017 11:00 PM
  [ # 86 ]

Niet zo heel veel progressie, maar er is ook niet meer zoveel te doen. De carburateur is zowel uit- als inwendig schoon gemaakt en er zitten nieuwe pakkingen, vlotternaald, acceleratiepomp-menbraam e.d. in. Het inlaatspruitstuk is van buiten nu ook schoon. Opvallend was dat de nullastsproeier van de eerste en tweede trap verwisseld waren. Ik heb het wel een paar maal nagekeken: werkplaatshandboek (origineel citroën), een nieuwer wphb, onderdelenbestand en een reserve carb die ik had liggen. De wagen reed wel netjes op de verwisselde sproeiers. Ze verschillen in mijn model ook niet zoveel van elkaar qua grootte.
Ik had een andere deukvrije voorbumper en hoekjes liggen, dus dat er ook maar op. Gelijk maar achter de bumper, her en der bij de voorspatborden e.d. met Mike Sanders vet tekeer gegaan. Zonder accu en zonder luchtfilterhuis kan je mooi wat holle delen bereiken.
Hieronder een foto in de buurt van de linker koplamp en richtingaanwijzer:

De rest van de auto behandel ik komende lente/zomer op de oprit. Dat geeft meer ruimte en meer ventilatie! Trouwens: voor het grootste gedeelte zijn alle holle delen al lekker vet van een vorige behandeling. Haast heeft dat dus niet.


Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 01 maart 2017 10:49 PM
  [ # 87 ]

Vandaag “mocht” ik weer rijden (overgangsregeling). Het eerste ritje na de versnellingsbakrevisie. Zoals eerder geschreven zit er nu een 5 bak in i.p.v. een 4 bak. In de 5 bak heb ik het originele 5e tandwielpaar vervangen door een paartje van een TRD2. Dat maakt de 5e versnelling 10% langer. De hoogste versnelling is nu in totaal 20% langer dan voorheen met de 4 bak.

Het rijdt uitstekend! 120 km/h bij 3000 tpm. Ik was wat bezorgd over een grote “sprong” tussen de 4e en 5e versnelling. Ik heb dat helemaal niet storend ervaren en het valt me ook niet op. Mogelijk ben ik er ook wel wat aan gewend want onze 4x4 Panda heeft daartussen ook een vrij grote sprong.
Trekkracht in de 5 is m.i. voldoende. Ik heb nog geen neiging gehad om te moeten terug schakelen naar de 4 als ik op de linker baan van de snelweg wil versnellen. Wel merk ik dat ik onder die omstandig heden de tweede trap van de carburateur vaker gebruik (te voelen aan het gaspedaal) terwijl dat met de 4 bak niet vaak nodig was (ik ben niet zo’n hardrijder).

Voor m’n gevoel loopt het blok bij 3000 tpm en hoger wat mooier dan vlak daaronder. Gevolg was dat ik als kruissnelheid bijna “automatisch” 120~130 km/h aanhield op de snelweg. Heel fijn dus, en ik ben er erg blij mee! Ik ben benieuwd wat het benzineverbruik in de praktijk zal zijn met deze overbrenging.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 maart 2017 08:28 AM
  [ # 88 ]

Wat goed! Gefeliciteerd met deze geslaagde operatie!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 04 maart 2017 10:31 PM
  [ # 89 ]

Dank!
Gisteren een retourtje Apeldoorn-Den Haag. Wat een heerlijke wagen is het nu op de snelweg. Het geknoei in een stad met een auto (willekeurig welke auto) heb ik een hekel aan, maar nu de 2 weer synchroniseert is dat nu ook een stuk lekkerder rijden met de cx. Afgelopen tankvulling ongeveer voor de helft met de “nieuwe” 5 bak gereden. Inclusief snelweg 120~130 rijdend waar het mocht(GPS snelheid), stad gepruts in Den Haag, file geknoei rond Utrecht e.d. bijna 1 op 12 gereden. Een gezonde waarde dunkt me.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 05 maart 2017 08:21 AM
  [ # 90 ]
zwrtw schreef:

Afgelopen tankvulling ongeveer voor de helft met de “nieuwe” 5 bak gereden. Inclusief snelweg 120~130 rijdend waar het mocht(GPS snelheid), stad gepruts in Den Haag, file geknoei rond Utrecht e.d. bijna 1 op 12 gereden. Een gezonde waarde dunkt me.

Dat is zeker een gezonde waarde! very good

Profiel  
 
 
6 van de 13
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook