Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Nielsje schreef:Hoe zat het nou ook alweer met de koppeling voor een 2400? Je kan deze niet meer nieuw (regulier) krijgen.
Heb vernomen dat je van de ene CX set de koppelingsplaat en druklager kan gebruiken en een drukplaat van een DS.
Iemand die weet hoe het precies zit?
Koppelingsdelen van een ds zijn niet bruikbaar op een cx omdat de DS motor een andere draairichting heeft en de koppeling hier op aangepast is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 1325
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Nielsje schreef:Hoe zat het nou ook alweer met de koppeling voor een 2400? Je kan deze niet meer nieuw (regulier) krijgen.
Heb vernomen dat je van de ene CX set de koppelingsplaat en druklager kan gebruiken en een drukplaat van een DS.
Iemand die weet hoe het precies zit?
Drukplaat en druklager zijn geen probleem die passen van een 2500.
Het is de koppelingsplaat die niet meer leverbaar is en die van een 2500 past niet.
Het prise as gat in de plaat van een 2400 en ook van de 2200 is juist iets anders dan van een 2500, op het oog merk je geen verschil.
Het verschil zit in de prise as van de versnellingsbak, algemeen kan je stellen dat een bak van voor ‘83 die iets andere prise as heeft (de Douvrin heeft dit probleem dan weer niet)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan is de vraag wat zit er nu in, want we weten al dat de bak niet origineel is, mogelijk van een serie 2 toch?
Een nieuw jaar, een nieuwe reeks berichten
In begin maart heb ik de cx maar weer eens tot leven gewekt. Iedere keer als die kar lang heeft stilgestaan, zakt de benzine weg en heeft de mechanische pomp moeite met een beginnetje maken. Lekker aan de slang lurken lost tot nu toe het probleem op.
Na het aansluiten van de slang op pomp, en na een tijdje doorstarten, verschijnt er dan eindelijk peut in het doorzichtige filter en even later slaat het ding dan zonder probleem aan.
Onder de cx verscheen een aardige plens met benzine, en een vlugge blik onder de kap leerde dat de benzine rondom de de pomp langs het membraan naar buiten spoot. Snel de motor uit gezet, en maar eens een kopje koffie gedronken of ik me nog zoiets van voorgaande jaren kon herinneren. Half uurtje later de motor weer aan gezet, en het spuiten was verdwenen. De benzine druppelde nu van de pomp. Motor uit, half uurtje wachten, nog eens proberen: dicht, geen lekkage meer! Van vorig kon ik me heugen dat er de eerste keer ook een klein plasje benzine onder de auto lag.
Blijkbaar droogt het membraan / pakking uit na lang stil staan en dicht daarmee meteen niet meer goed af.
Wat ik me nu afvraag: is dit normaal gedrag van de benzine pomp na lange stilstand? Nu doet ‘ie het zonder problemen of lekken. Ik heb een ander exemplaar liggen, maar die heeft nog nooit gedraaid, dus de kans is groot dat die ook meteen lekt
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat lijkt me niet normaal nee, ik heb ook geen lekkende benzinepomp na de winterstalling (6 maanden stilstand)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1325
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik zou die nieuwe pomp maar snel monteren,want dit is niet normaal.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nieuwe monteren ( de kunstfonds versie) en je terug loop probleem is ook opgelost.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Art schreef:Dat lijkt me niet normaal nee, ik heb ook geen lekkende benzinepomp na de winterstalling (6 maanden stilstand)
Zitten in de Douvrin’s ook dezelfde mechanische pomp, achterop het blok?
F.SvM schreef:Nieuwe monteren ( de kunstfonds versie) en je terug loop probleem is ook opgelost.
VgF
Hmm, ik heb een vervangende stalen liggen.
Deze doel je op? CX basis pomp
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Yep,maar ze zijn er volgens mij ook van rond 40 euro.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Een douvrin heeft een pomp met een ander voetje. Stalen pompjes gaan idd vaak lek, er zijn door die pompen heel wat auto’s afgefikt. Met name de bx 16 uit de eerste jaren waren er voor gekend. Gauw wegsmijten en een moderne pomp halen, zoals die van cx basis.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Zo, de nieuwe benzinepomp is onderweg.
Onlangs kreeg ik ook de nieuwe rubbers binnen voor de bovenste fuseekogels. Forumlid zwrtw had in dit topic een mooi alternatief geplaatst. Een hoesje, van een BMW motorfiets.
Twee stuks besteld bij ‘polyboots’ (ebay) en na een mislukte bezorgpoging (zeer handig weer retour gestuurd naar land van herkomst..) kreeg ik ze nogmaals gratis, ditmaal op goede adres.
Ik was in de veronderstelling dat het huidige exemplaar op m’n auto gescheurd vanwege de vette boel, maar na schoonmaken bleek dat alles nog heel was. De bovenste veerring was simpelweg niet strak genoeg om de (iets te grote hoeveelheid vet) binnen te houden.
Onderzoek van het rubber leerde alsnog dat in de ‘vouw’ haarscheurtjes zaten, dus het nieuwe exemplaar erop gezet.
Het onderste gat van waar de stalen ring in moest zat meteen goed, en veerring een maatje kleiner werd boven geplaatst. Zonder de veerring blijft ‘ie al goed zitten. En voor 15 euro per twee stuks een fijne oplossing.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Netjes! Waarschijnlijk ben je de eerste die gaat ervaren wat de levensduur van de alternatieve BMW hoesjes is in CX toepassing! Ik ben erg benieuwd.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Inmiddels heb ik ook even de klepjes weer gesteld en eens het benzinefilter vervangen.
Bij het stellen van de kleppen kwamen de bougies er wel wat ‘verkoold’ uitzetten, wat duidt op een te rijke afstelling. Binnenkort maar eens mee aan de gang, maar zonder meet apparatuur is dat best lastig..
De eerste grote rit van het jaar komt eraan: van Rijswijk naar Rijswijk.
Mocht een van jullie op deze ‘algemene’ route stukjes weten die ik beter kan rijden of zou moeten zien, dan hou ik me aanbevolen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lijkt me wel een beetje een omweg Niels!
Met deze route kan je heel wat benzine besparen!
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Fraaie rit. Als ik mocht kiezen, dan zou ik nog iets naar het noorden gaan en de “Flamsbana’ meepakken die door een even fraai natuurgebied loopt
http://www.reisbijbel.nl/reportages/de-flamsbana-een-uniek-spoor-in-noorwegen
Of met de boot naar Bergen en genieten van het ochtend uitzicht over de fjorden en dan via deze Flamsbana naar Oslo.
Dat staat nog op mijn bucketlist
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI