100 van de 171
« Eerste  < Vorige 98 99 100 101 102 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 april 2017 06:19 PM
  [ # 1486 ]

Je neemt in Noorwegen de zuidelijke route langs de kust, geen idee hoe deze route is.

Ik heb vorig jaar in juni de route van Oslo naar Bergen gedaan.

Oslo - Bergen

Een stukje na het plaatsje Geilo kom je op de hoogvlakte Hardangervidda

Dat vond ik toch wel 1 van de mooiste stukken van mijn rondreis door Noorwegen, zeker aan te bevelen!

Jawel, nog genoeg sneeuw in juni Wink

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 april 2017 04:42 PM
  [ # 1487 ]

Ik zit een beetje te kutten met het afstellen van m’n carburateur en kom daar, uiteraard, niet helemaal uit.
Onlangs bleek bij het kleppen stellen dat m’n auto een tikke rijdt loopt (gezien de bougies). Aangezien er een aardig ritje aankomt, leek afstellen me wel een idee.

Dus heb een gasmeter geleend van m’n broertje, die alleen het CO-percentage meet.
Als ik de mengschroef van de Weber uitdraai (linksom dus), wordt volgens mij het mengsel armer (meer lucht erbij).
Echter, het percentage CO loopt dan juist enorm op. Bij indraaien van de schroef kom ik niet bij de beoogde 2.5%, en op een gegeven moment stikt ‘ie dan.

Contactpunten heb ik niet (zie eerdere ombouw), tijdstip afgesteld op 10 graden bdp bij stationair toerental van +/- 900 rpm.
Iemand die weet wat ik over het hoofd zie?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 april 2017 05:23 PM
  [ # 1488 ]

ik had m gewoon laten staan , beter ietsje te rijk dan te arm is slecht voor de motor
mijn staat op 5%(TRS) loopt heerlijk !

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 april 2017 06:06 PM
  [ # 1489 ]

Volgens de website van de RDW (klik) mag m’n hok 4.5% CO hebben.

​De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:

a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986

Dat is geen probleem om te halen, maar het lukt me dus niet om de beoogde 1.5% tot 2.5% te halen.
Ligt dat aan de kwaliteit van de peut van tegenwoordig, of moet ik een revisiesetje voor m’n carb halen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 april 2017 08:07 PM
  [ # 1490 ]
Nielsje schreef:


Als ik de mengschroef van de Weber uitdraai (linksom dus), wordt volgens mij het mengsel armer (meer lucht erbij).

Volgens mij wordt het mengsel rijker omdat er benzine en lucht bijgemengd wordt.
Tenminste dat is bij DS zo.
Misschien is dat bij CX wel anders.
Heb je het vlotterniveau al gecontroleerd?
Want dat bepaalt het mengsel bij bedrijfstoerentallen.
De mengschroef is alleen voor stationair toerental.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 18 april 2017 09:54 PM
  [ # 1491 ]

Indraaien is inderdaad armer. De stationair-mengselstelschroef regelt een voorgemengde benzine-lucht emulsie. Maar zoals h@ns aangaf bepaalt dit (nagenoeg) alleen stationair draaien. Bij een beetje gas geven heeft die stelschroef nauwelijks/geen invloed meer.
Ik heb toevallig bij mijn CX afgelopen weekend even een breedband lambda sonde achterin de uitlaat gestoken. Ik heb een setje waarmee je de mengselverhouding (Lambda waarde) op een display kan aflezen tijdens het rijden. Als je hier langs komt (omgeving Apeldoorn) kan je het het spul in je auto hangen en een stuk rijden. Dan weet je of de mengselverhouding tijdens rijden arm/rijk is.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 april 2017 11:59 AM
  [ # 1492 ]
Shalom74 schreef:

ik had m gewoon laten staan , beter ietsje te rijk dan te arm is slecht voor de motor
mijn staat op 5%(TRS) loopt heerlijk !

5% is debiel rijk en erg slecht omdat je daarmee vrijwel zeker de boel inwendig enorm aan het vervuilen bent én de smerende werking van je olie negatief beïnvloed. Om van schade aan het milieu nog maar te zwijgen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 april 2017 12:01 PM
  [ # 1493 ]
Nielsje schreef:

Ik zit een beetje te kutten met het afstellen van m’n carburateur en kom daar, uiteraard, niet helemaal uit.

1) klepspeling moet ok zijn
2) carburateur moet écht goed schoon zijn anders lukt afstellen echt niet
3) bougies en kabels moeten goed zijn
4) let op: met alleen indraaien kom je er niet. Ook de gasklepaanslagschroeven moet goed staan. Staan de gaskleppen namelijk dicht dan komt er niet genoeg lucht bij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 april 2017 01:02 PM
  [ # 1494 ]
waterman schreef:
Shalom74 schreef:

ik had m gewoon laten staan , beter ietsje te rijk dan te arm is slecht voor de motor
mijn staat op 5%(TRS) loopt heerlijk !

5% is debiel rijk en erg slecht omdat je daarmee vrijwel zeker de boel inwendig enorm aan het vervuilen bent én de smerende werking van je olie negatief beïnvloed. Om van schade aan het milieu nog maar te zwijgen!

heb dat 10 jaar ook met een 20re gedaan op 5%co . Heb na 10 jaar koppakking moeten vervangen maar de cilinders,kleppen en de zuigers waren gewoon netjes schoon.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 april 2017 03:57 PM
  [ # 1495 ]

Rondrijden met zo’n hoog CO, terwijl alle eisen iets anders voorschrijven en de halve wereld loopt te zeiken over stinkende oldtimers zou gewoon als een milieudelict moeten worden gezien. Stel je auto af volgens de normen, dan vervuil je minder, stinkt je auto niet en zorg je er ook voor dat andere mensen geen last van jouw stinkende auto hebben en dus geen lelijke dingen gaan zeggen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 april 2017 04:21 PM
  [ # 1496 ]

voor t milieu heb je indd een punt

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 april 2017 07:28 PM
  [ # 1497 ]
waterman schreef:
Nielsje schreef:

Ik zit een beetje te kutten met het afstellen van m’n carburateur en kom daar, uiteraard, niet helemaal uit.

1) klepspeling moet ok zijn check
2) carburateur moet écht goed schoon zijn anders lukt afstellen echt niet Dit zal wel niet bij mij..
3) bougies en kabels moeten goed zijn check
4) let op: met alleen indraaien kom je er niet. Ook de gasklepaanslagschroeven moet goed staan. Staan de gaskleppen namelijk dicht dan komt er niet genoeg lucht bij. Ga ik nu controleren

Ja, die gasklepaanslagschroeven. Ik ga eens schroeven en meten.
Hou jullie op de hoogte!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 april 2017 07:36 PM
  [ # 1498 ]

succes!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 april 2017 11:16 PM
  [ # 1499 ]

Nou, die gaskleppen stonden dus helemaal dicht. Volgens het handboek dien je ongeveer 1.25mm speling te meten tussen gasklep en de boring.
Uiteraard had ik niet het benodigde meetgereedschap, dus pakte ik m’n voelermaten erbij om m’n timmermansoog eens te ‘ijken’.
Na afstellen liep het ding prima, alleen ruim 1200 stationair, dus toch de gasklep wat dichter gezet. Met een beetje itereren heb ik uiteindelijk een stationair toerental van +/- 900 rpm gekregen (aldus de super betrouwbare toerenteller, maar gecontroleerd met m’n flitslamp met toerending) én een CO-waarde van 2.4%.

Uiteraard vertrouw ik dat meetapparaat niet echt, dus na de vakantie scoren we maar eens een nieuw setje pakkingen en regelen we een ultrasoonreiniger voor de carb. Het ding was al best goor. Dus een schoonmaakbeur kan geen kwaad.
Achterop het M23 blok rechtsonder zit een ‘pukkel’, zie foto:

Als ik het goed heb, zit hierachter de oliepomp. Is dit dan de ontluchting van dat ding? Want de slang die erop zit, wordt uiteindelijk aangesloten op de luchtinlaat van de carburateur, en dat begrijp ik even niet. Want op deze manier komt er allemaal vettige lucht in het systeem (en dus ook in de carb).

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 april 2017 11:22 PM
  [ # 1500 ]

2,4co is prima hoor!

Profiel  
 
 
100 van de 171
« Eerste  < Vorige 98 99 100 101 102 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook