2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
2d’s Berlingo Multispace 2008
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 juli 2017 04:52 PM
  [ # 16 ]

Nee, ik word niet warm van zulke temperaturen Wink

De schommelingen vind ik echter wel wat groot.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 07 juli 2017 05:10 PM
  [ # 17 ]

Mooie upgrade, veel plezier ermee!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juli 2017 08:08 PM
  [ # 18 ]
2d schreef:

Nee, ik word niet warm van zulke temperaturen Wink

De schommelingen vind ik echter wel wat groot.

Is het logisch dat door de thermosstaat te vervangen de schommelingen worden verholpen?
De thermosstaat gaat wel open, anders heb je met weer zoals dit al snel een probleem. Het lijkt me niet dat het ding onderweg weer dicht gaat en zo de schommelingen veroorzaakt.

 

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 juli 2017 08:23 PM
  [ # 19 ]

In één rit van 70 naar 80 naar 90 naar 100 naar 70 vind ik wat veel. Als het nou rond de 85-95 zou blijven hangen, prima. Toen ik bij Oldenhage was gaf Brian aan dat deze thermostaten nog wel eens moeilijk willen doen. Dus ga ik hem lekker vervangen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 juli 2017 08:25 PM
  [ # 20 ]
CitroenAZU schreef:

Mooie upgrade, veel plezier ermee!

Thanks! ‘t Is eigenlijk best erg, maar ook erg leuk Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juli 2017 08:54 PM
  [ # 21 ]

Ah als de problemen bekend zijn dan zeker de moeite waard.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 08 juli 2017 08:52 AM
  [ # 22 ]

Bij mijn vroegere berlingo ging na de koude start en een paar km de temp oplopen tot zo’n 90-95,
daarna kon ik aan de temp.meter zien wanneer de thermostaat open ging want die zakte dan wel weer terug tot 70,
de koudere golf koelwater uit de radiateur kwam immers het blok binnen.
Daarna liep de temperatuur weer gewoon op tot 90 gr.
Dit alles is gewoon normaal.

Een thermostaat kan zeker tijdens het rijden open en dicht gaan, dit is ook normaal.

Gr. Wim.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 juli 2017 07:50 AM
  [ # 23 ]

Wat schetst mijn verbazing afgelopen zaterdag, de bel gaat (uiteraard als ik op de wc zit en net alleen thuis ben), en even later blijkt een koerier een doos van Mister Auto achtergelaten te hebben! De levertijd (donderdag-zaterdag) valt me gezien de reputatie van deze webtoko in het geheel niet tegen. Ik heb nu dus alles compleet voor een beurtje: oliefilter, luchtfilter, bougies, benzinefilter, interieurfilter (actieve kool), Total Ineo ECS 5W30 en het Gates-thermostaathuisgevaldinges.

Zaterdag moest ik nog even bij Johan langs en daar bleek dat het eerder bestelde isolatiematje al binnen was. Een fijn miniklusje om tijdens een bakje koffie in het zonnetje te doen:

Past er allemaal zo in, alleen hebben we een hoekje weg geknipt omdat het niet zo’n goed idee leek de aircoleidingen te lossen. Ik kan niet zeggen dat de auto écht stiller is geworden (dat verwachtte ik ook niet trouwens), maar het haalt wel een beetje rauwwigheid weg wanneer je op snelwegtempo zit, alsof het wat minder resoneert in de motorruimte dus. Goede actie dus al met al.

Verder het hele weekend met de Berlingo in touw geweest. Echt een topding voor klusjes en boodschappen, kan niet wachten om ermee op vakantie te gaan!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 14 juli 2017 04:16 PM
  [ # 24 ]

Leuk ding! very good

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 14 juli 2017 11:45 PM
  [ # 25 ]

De thermostaat is bij deze auto een probleem inderdaad, heb hem al keer vervangen maar nog steeds schommelend tussen 90 en 100 graden bij langzaam rijdend verkeer en file.

vraagje, waar heb je die isolatie mat vandaan voor schutbord?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 juli 2017 10:29 AM
  [ # 26 ]

Heb er nog eens op zitten letten. Hij loopt rustig op naar de honderd om even later op de snelweg weer naar 70 te zakken. Of de meter goede waardes aangeeft is nog maar de vraag, maar de verschillen zijn mij te hoog en (als leek) heb ik het idee dat de thermostaat te traag opent en sluit.

Van dat isolatiepaneeltje had ik natuurlijk even het onderdeelnummer kunnen noteren, maar dat heb ik uiteraard weer nagelaten Smile

In ieder geval zou je het bij elke dealer moeten kunnen bestellen. Ik zal even kijken of ik het nummer nog kan achterhalen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 15 juli 2017 12:11 PM
  [ # 27 ]

Grappig, ik heb dat ook.
Bij mij schommelt de temperatuur ook tussen de 90 en 75 graden.

Heb al 2 thermostaten geprobeerd, een van Valeo en een van Gates. Maakt geen verschil..
Als het echt warm is buiten blijft hij iets onder de 90 staan op de snelweg. (thermostaat open?)

Ik heb er maar mee leren leven. bye1

 

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 15 juli 2017 02:28 PM
  [ # 28 ]
2d schreef:

In ieder geval zou je het bij elke dealer moeten kunnen bestellen. Ik zal even kijken of ik het nummer nog kan achterhalen.

dank je Smile

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 15 juli 2017 03:36 PM
  [ # 29 ]

Als je vindt dat de temperatuur te veel schommelt kan je er een andere thermostaat in doen.

Bijv. eentje met een bereik 80-90gr.
Dus die is dicht tot 80gr. en weer open op 90gr.

Als de temp terugzakt naar 70gr en topt op 90gr. zit er dus een 70-90gr in(ongeveer)
maar daar is niets mis mee.
Is gewoon goed hoor.
We hebben geen extreem klimaat dus het is hier al gauw goed.

Verder moet je er natuurlijk zeker van zijn dat je waterpomp alle schoepjes nog heeft en de radiateur niet vol met slip zit dus gewoon nog mooi open is.

Gr. Wim.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 juli 2017 03:57 PM
  [ # 30 ]

van de voorpagina

Zondagsrust

De term ‘zondagsrust’ kun je op veel manieren interpreteren. Ondergetekende vond een alternatieve beleving hiervan: ‘Zen en de kunst van het motoronderhoud’.

Natuurlijk gaat het vermaarde filosofische werk van Robert M. Pirsig over (alles én) het onderhoud van motorfietsen, maar in de nederlandse vertaling van de boektitel is een wat ruimere interpretatie mogelijk. Zondagsrust kan voor iedereen wat anders betekenen. Een dag die in het teken staat van familie of sport, uitslapen of juist springende kinderen op je bed. Misschien kijk je op zondag graag naar de Formule 1 of ga je naar een voetbalwedstrijd. Toch is wellicht de sterkste associatie met de term ‘zondagsrust’ een religieuze: een dag die in het teken staat van een kerkelijke beleving, met respect voor de rust en stilte. Niet werken dus!

Het uitvoeren van onderhoud aan je motor lijkt in die zin niet direct de zondagsrust te respecteren. Maar is dat wel zo? Een fijn overzichtelijk en vooral geruisloos klusje aan mijn nieuwe rode Berlingo Multispace had ik niet op een beter tijdstip dan de overgang tussen zondagochtend en zondagmiddag kunnen doen. Stukje rijden naar de hobbygarage om de olie op te warmen, die er lekker dun uitloopt na het verwijderen van de carterplug. Luchtfilterhuis lossen en opzij leggen. Ruimte rondom het thermostaathuis vrij maken. Clipje van de watertemperatuursensor lossen: de volgende keer eerst het systeem drukloos maken! Gezicht schoonvegen. Dan slangen los maken, terwijl de koelvloeistof rustig de opvangbak in kabbelt. Die olie blijft er kalm uitsijpelen, en dat is prima. Oude thermostaathuis demonteren. Mijmeren over mooie nieuwe spullen monteren tijdens het schoonmaken van het pasvlak en het bevestigen en vastdraaien van het nieuwe huis.

Bobinedeksel los schroeven en bobine zelf ook. Eén voor een de bougies lossen en even snuffelen. Zien er goed uit, die oude, maar de nieuwe zijn nóg frisser natuurlijk. En niet van Bosch, maar van het door de fabrikant voorgeschreven merk, met de juiste motorspecificatie. Handvast draaien, bobine terug. Deksel er weer op. Poetsdoek over de rode Chevron, het zijn de kleine dingen die het ‘m doen.

Oliefilterpatroon lossen met een grote dop en nieuw filter plaatsen. Nieuwe carterring op de plug en deze weer vastdraaien. Vast is vast! Dan de nieuwe olie - Total volgens specificatie - in de juiste hoeveelheid aanvullen. Alle slangen op het nieuwe thermostaathuis controleren. Nieuw luchtfilter in het filterhuis en ook deze weer bevestigen.

Draai aan de contactsleutel, rondgaan startmotor. Nog een keer, hij wil even niet. Maar dan, bij een derde poging wel gewoon. Eerst nog wat onregelmatig maar even later zijdezacht.

Beetje in de slangen knijpen en af en toe wat koelwater bijvullen. Ondertussen de boel rustig warm laten draaien tot de fan voor het eerst aanslaat. In de tussentijd afgewerkte olie en weggelekte koelvloeistof in een oude sproeiervloeistofcan gieten. Dat kan te zijner tijd netjes naar het afvalpunt! Het gereedschap weer schoonmaken en netjes opbergen. De kachel wordt nog niet warm: een keer rustig het toerental opbouwen en bij een volgende blik op het expansievat blijkt het niveau gedaald: luchtbubbeltje geëlimineerd en de boel wordt lekker heet binnen.

Als alles klaar is lekker een stukje rijden. Na een zelf uitgevoerde beurt is je auto altijd stiller, sneller, draait hij soepeler en stuurt hij fijner. Waarschijnlijk zit het meer tussen de oren dan dat dit werkelijk meetbaar is. Maar dat zo’n overzichtelijk en gemoedelijk beurtje op een zondagochtend/middag goed kan zijn voor je gemoed staat als een paal boven water.

Fijne zon/rustdag nog!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook