3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Vermogen valt totaal weg, kan alleen nog met choke rijden (2.0 Douvrin)
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 22 augustus 2017 06:49 PM
  [ # 31 ]

Ik heb zovaak motorfietsen gehad waarbij de vlotterhoogte niet meer goed stond, weet nooit wat er in 30 jaar gebeurt is (of tijdens demontage). De standaardwaarde is niet voor niks vermeld.

De ontsteking heb ik nog niet naar gekeken. Dan lijkt me dat hij altijd wel ruk zou lopen? en dan zou de choke niet zoveel effect hebben.
Ik wacht nu op pakkingen en dan zet ik alles weer in elkaar.. daarna verder kijken

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 22 augustus 2017 08:18 PM
  [ # 32 ]

grappig is dat:

er wordt een vraag gesteld, en er volgen allerlei goedbedoelde antwoorden.
en vervolgens trekt de vraagsteller zijn conclusie.

maar of de auto daar beter van gaat rijden????

p.s. ik heb er geen verstand van maar die valse lucht tips zou ik serieus nemen

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 22 augustus 2017 08:26 PM
  [ # 33 ]

? ik trek helemaal geen eigen conclusie. Ik ben nu het eerste en meest voorkomende antwoord aan het checken en dat is verstopte carburateur…...
Zoals ik zei zodra de carburateur weer in elkaar zit en het probleem is niet opgelost ga ik opnieuw kijken naar zaken zoals valse lucht en timing.
In ben alle leidingen en rubbers al nagegaan en kan geen scheurtjes of tekens van valse lucht ontdekken.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 22 augustus 2017 09:57 PM
  [ # 34 ]

Vlotter hoogte meten:

(bron: werkplaatshandboek citroën cx serie 1; uitgegeven door Citroën)
Zoals je ziet horen de bovenkanten van de “drijvers” parallel te staan t.o.v. het pasvlak indien de vlotternaald gesloten is, maar het kogeltje in de naald niet ingeveerd is.

Solenoid:

(bron: werkplaatshandboek citroën cx serie 1; uitgegeven door Citroën)
Het “tonnetje” uiterst rechts op de foto is een solenoid. Zodra je contact aan zet hoort hier de accuspanning (+) op te staan. De “-” gaat via de behuizing. De solenoid geeft het stationairgedeelte vrij. Als de solenoid stuk is heb je dezelfde symptomen als een stationairsproeier die totaal dicht zit.
Het nut van die solenoid is om “nadieselen” te voorkomen zodra je het contact afzet. De (stationair) brandstoftoevoer wordt dan onderbroken d.m.v. die solenoid.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 23 augustus 2017 01:53 PM
  [ # 35 ]

Ik heb net hetzelfde gehad met mijn 1976 Prestige met 2400 carburatormotor. Ik kocht de auto 2 jaar terug die de voorbije 12 jaar nauwelijks gereden had. Ik haalde hem op in Parijs en reed ermee naar Brussel zonder problemen behalve de laatste 20 km. Enkel op choke kon ik nog rijden. Dan vele honderden kms gezocht naar steeds weerkerend euvel. Carburator uitblaze met compressor hielp altijd.  Oorzaak was steeds verstopte sproeiers en kanaaltjes. Enkel op choke rijden lukte nog in geval van verstopping. De Weber 34DMTR carburator is een knap stukje techniek maar vrij gevoelig aan vuil. Het vuil in mijn geval bleek niet van de tank te komen. Zelfs 2 brandstoffilters in serie losten het euvel niet op. Het bleek uiteindelijk vliegroest te zijn vanuit het metalen luchtfilter huis. Dit laatste volledig uit elkaar genomen, keurig gepoetst spuitbus lak aan de blote metalen delen en sindsdien geen problemen meer gehad. De motortechniek van die jaren is nog vrij rechttoe rechtaan dus moet je het soms niet zo ver zoeken. Succes! Tip : let op bij het verwijderen van de sproeiers : neem een foto want ze zijn allen verschillend! Succes!

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 augustus 2017 09:36 PM
  [ # 36 ]

Onverwachte tip!
Nooit bij stilgestaan dat vliegroest via de lucht ook verstoppingen kan veroorzaken…

Blijft alleen het raadsel van de scheve drijvers…

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 23 augustus 2017 10:03 PM
  [ # 37 ]
zwrtw schreef:

Vlotter hoogte meten:

(bron: werkplaatshandboek citroën cx serie 1; uitgegeven door Citroën)
Zoals je ziet horen de bovenkanten van de “drijvers” parallel te staan t.o.v. het pasvlak indien de vlotternaald gesloten is, maar het kogeltje in de naald niet ingeveerd is.

Kijk, daar heb ik wat aan Smile ondertussen deze pagina gevonden in het serie 1 boek.
Waarom ze dit uit het serie 2 boek hebben gehaald weet ik niet.
Van wat ik kan vinden gebruikt de serie 1 ook gewoon de Weber 34 met DMTR, en dus ook met 7mm afstand.

Zojuist even goed voor gaan zitten; met de naald helemaal in de zitting (neem aan dat ze dit bedoelen met closed position) and het balletje niet ingedrukt (hij raakt em nét aan) kom ik op 5mm. Die ga ik dus gelijk op 7mm zetten.

zwrtw schreef:

Solenoid:

(bron: werkplaatshandboek citroën cx serie 1; uitgegeven door Citroën)
Het “tonnetje” uiterst rechts op de foto is een solenoid. Zodra je contact aan zet hoort hier de accuspanning (+) op te staan. De “-” gaat via de behuizing. De solenoid geeft het stationairgedeelte vrij. Als de solenoid stuk is heb je dezelfde symptomen als een stationairsproeier die totaal dicht zit.
Het nut van die solenoid is om “nadieselen” te voorkomen zodra je het contact afzet. De (stationair) brandstoftoevoer wordt dan onderbroken d.m.v. die solenoid.

Ah, dat ding. Mij mij is dat een wit plastic ding. Wist niet helemaal hoe ik die er af kreeg. Volgens Citroville was het gewoon draaien, maar voelde niet helemaal lekker.
Maar goed, het lijkt me dat de motor helemaal afslaat als deze niet goed werkt? Stationair toevoer wordt zoals je zegt dan onderbroken. Dit is het niet het geval, hij loopt perfect stationair.

Stefan Willems schreef:

. Het bleek uiteindelijk vliegroest te zijn vanuit het metalen luchtfilter huis. Dit laatste volledig uit elkaar genomen, keurig gepoetst spuitbus lak aan de blote metalen delen en sindsdien geen problemen meer gehad. De motortechniek van die jaren is nog vrij rechttoe rechtaan dus moet je het soms niet zo ver zoeken.

Goede tip inderdaad. Als ik naar de carburateur kijk zuigt hij van onder benzine aan het van boven lucht via dezelfde sproeier (al is deze in het midden afgescheiden). Via kleine gaatjes komt het dan in de doorgang. Als je de chokeklep dicht zet verhoog je het vacuum op beide systemen.
Zal het luchtfilterhuis eens bekijken.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 26 augustus 2017 01:53 PM
  [ # 38 ]

Spul binnen, gelijk alles maar vervangen.

Kan iemand mij vertellen wat dit ding precies doet?

Ik zie dat van onderen er een membraam ingedrukt kan worden, maar zie niet hoe deze geactiveerd moet worden? Als ik gas geef gebeurt er niks. En wat doet dit membraam precies?

Ook zit er aan de bovenkant een aansluiting voor een kabelschoen (lijkt afgeknipt, rode cirkel), wat is dit precies?

Thanks Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2017 02:27 PM
  [ # 39 ]

Wordt zo te zien aan de onderkant bediend door de hendel die van een gasklep afkomt. Ik denk acceleratiepomp, maar daar komt natuurlijk alleen maar wat uit als er benzine in de vlotterkamer zit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 26 augustus 2017 02:37 PM
  [ # 40 ]

Maar die hendel beweegt dus niet, dat deel eronder activeerd alleen die acceleratiepomp.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 26 augustus 2017 04:13 PM
  [ # 41 ]

Mss hoort die bij een hoog vacuum de acceleratiepomp te activeren en/of de choke klep een fractie te sluiten. Ik vraag me af of alles wel zit zoals het hoort ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 26 augustus 2017 05:31 PM
  [ # 42 ]

Ah, je hebt gelijk. Het systeem werkt andersom; als er vacuum is, wordt de hendel omhoog getrokken. In de hoogste positie (max vacuum), dan zou hij het gas heel iets open houden.. Verhoogd stationair zeg maar. Maar waarom? Is dit het systeem dat het gas wat open houdt met choke? Dan zou hierop alleen vacuum moeten zijn als de choke open is… slangetje die voor de vacuum moet zorgen komt uiteindelijk op 1 van de buisjes uit op de carb met miniscuul gaatje. Maar goed…

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 26 augustus 2017 05:43 PM
  [ # 43 ]

Ik test nu voor de zekerheid de solenoid, zet 12v op het stekkertje en de min op de behuizing, maar gebeurt niks. Mis ik iets? Zie wel kleine vonkjes.

Is dit voor “nadieselen”?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2017 06:59 PM
  [ # 44 ]

Ja. Sluit de stationair sproeier af als je het contact afzet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 26 augustus 2017 08:05 PM
  [ # 45 ]

Wat doe ik verkeerd dan? Plunger zou toch terug moeten trekken met 12v op de kabel en min op de behuizing?
Als de solenoid stuk was zou hij dan nooit stationair gelopen moeten hebben..

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook