4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Multiriem / airco + signaallampje (BX)
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 04 september 2017 09:04 PM
  [ # 46 ]

Temperatuur voeler in de verdamper (in kachelhuis),is stuk.
Heb ik ook al eens gehad met mijn 16v. Bij mij vroor de verdamper dicht.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 september 2017 09:09 PM
  [ # 47 ]

Dank je, daar kan ik wat mee! Ik vrees wel dat het, als ik het láát doen, door de arbeidsuren een dure reparatie wordt, dus wellicht eerst maar eens zelf kijken of ik het kachelhuis kan blootleggen. Daar zijn hier wel topics over als ik me niet vergis.

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 04 september 2017 11:23 PM
  [ # 48 ]

Voeler zit tussen de lamellen van de verdamper geschoven. Is het makkelijkst te bereiken, door de kachel radiateur er uit te halen.
Moet je wel slanke handen en dunne armen hebben. Als je het kachel bedien paneel verwijder incl. de middelste monden, kan je de sensor/ voeler ook zien.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 september 2017 11:32 PM
  [ # 49 ]

Begrijp ik het goed dat de voeler dus vervangen kan worden zonder dat de installatie leeg hoeft?

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 04 september 2017 11:41 PM
  [ # 50 ]

Ja klopt, is gewoon een sensor die de temperatuur meet van de verdamper.
Ik kan de oude zo gauw niet vinden hier, anders kan ik er even een fototje van posten.
Ligt waarschijnlijk in de garagebox. Zal morgen wel even kijken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 september 2017 11:49 PM
  [ # 51 ]

Dat zou mooi zijn. Wees echter niet beledigd als ik een paar dagen niet reageer, want ik moet weg en leef qua communicatiemiddelen nog in het Stenen Tijdperk.

Kees

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 september 2017 03:13 PM
  [ # 52 ]

Vanmorgen is bij mijn vaste garage de airco doorgelicht. Het blijkt dat mijn expansieventiel niet (goed) meer werkt, waardoor het systeem maar doorgaat met koelen. Zie nr. 2 in het plaatje bij het onderstaande bericht.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223370/

bx16vert, bedoel je in jouw bovenstaande posts dan nr. 5 (sensor expansieventiel) of nr. 6 (thermostaat)? Nr. 5 is een noodvoorziening die in werking treedt als de boel te koud wordt. Deze sensor signaleert een probleem (bevriezing) en schakelt daarom de pomp uit, maar is niet de oorzaak van het probleem.

Overigens is het maar de vraag of mijn (volgens de garage later ingebouwde) systeem er net zo uitziet als op het plaatje. Er zijn namelijk wel vijf of zes van elkaar afwijkende aircosystemen. Voorlopig ga ik proberen het expansieventiel te demonteren. Het koelmiddel is er vanmorgen alvast uitgehaald.

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 13 september 2017 10:23 PM
  [ # 53 ]

Hmm… theoretisch als het expansie/ inspuitventiel open blijft staan, dan zou het systeem blijven koelen.
Maar met deze buiten temperaturen zou de verdamper op een gegeven moment ook bevriezen. En dat word dan weer voorkomen door de sensor 5 i.c.m. regelkastje/thermostaat 6, deze zou de pomp dan moeten uitschakelen.

Wat ik tot nu toe heb meegemaakt met bx-en, is dat het inspuit ventiel vervuild en of oxideerd van binnen door langdurige leegstand van het systeem.
Door dat het ventiel dan nagenoeg dicht zit, bouwt het systeem een te hoge druk op aan de hoge druk zijde.
Bij 17 bar(r134a) of 19 bar(R12) grijpt dan het manocontact in, en schakelt de pomp uit. Het manocontact zit in het droger potje geschroeft.

Het inspuitventiel vervangen kan nooit kwaad, je krijgt er meestal een beter werkende airco voor terug.
En voor de kosten hoef je het ook niet te laten, prijs ligt zo rond de 4 tientjes.
Is alleen een rot karwei, ding zit naast het gaspedaal achter een kap. Je hebt zo weinig ruimte voor je sleutels, om de leidingen los te maken. Ik haalde meestal het pedaal stel er uit. ( heb het tot nu toe 3x gedaan bij 3 verschillende 16 v’s)

Verder denk ik peroonlijk niet dat dit je probleem gaat oplossen. Je topic te hebben terug gelezen, zijn de symptomen gelijk aan die van mijn 16v indertijd.
Bij mij was het probleem over na het vervangen van sensor nr5.
Maar het zou mooi zijn als het wel zo is, want die sensor is moeilijk aan te komen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 september 2017 10:47 PM
  [ # 54 ]

Dank je. Twee opmerkingen: mijn droger is spiksplinternieuw, dus als het manocontact (= nr. 5?) daar in zit, zal het niet kapot zijn.
W.b. het demonteren van het ventiel: ik ga ervan uit dat het een rotkarweitje is, maar het is niet gezegd dat in mijn 16 TRS alles op dezelfde manier geconstrueerd zit als bij jouw 16v’s.

Edit: als die tekening ook voor mijn auto geldt, zit dat contact niet in de droger.

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 13 september 2017 11:16 PM
  [ # 55 ]

Over welke tekening hebben we het nu? Manocontact nr 8 (andere tekening op citroen service) zit op de droger geschroeft.
Droger staat achter de linker koplamp in de motor ruimte. Wordt overigens niet meegeleverd met een nieuwe droger, moet je meestal overzetten.

Wat betreft aftermarket versus origineel, kachelhuizen en onderdelen zijn gelijk. Ook de plaats van onderdelen is meestal gelijk.
Alleen de bediening zit vaak op andere plaatsen. Bij aftermarket zit de airco knop soms in de middenconsol of links naast het stuur bij de mistlamp schakelaar.
Jouw bx heeft originele airco bedienings schuiven. Zal wel achteraf ingebouwd zijn, maar waarschijnlijk wel bij citroen besteld.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 september 2017 11:27 PM
  [ # 56 ]

Ik heb het steeds gehad over de tekening die je ziet als je de link in mijn post nr. 52 aanklikt (meteen het eerste bericht aldaar). Of die tekening ook voor mijn airco geldt weet ik dus niet, maar ik kan gemakkelijk controleren of er in de buurt van mijn droger een contact zit.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 september 2017 11:44 AM
  [ # 57 ]

@ bx16vert: Begrijp ik het goed dat er dus twee noodvoorzieningen zijn?

1. Nr. 5 op het plaatje in de link onderaan. Als de thermostaat (nr. 6 op het plaatje) een te lage temperatuur doorgeeft, schakelt deze sensor de pomp uit.

2. Het manocontact op de filter/droger op de foto (van mijn eigen auto). Dit contact schakelt de pomp uit als de druk te hoog (of te laag?) wordt.

Wat mij intrigeert is dat als het inderdaad voorzieningen zijn die ingrijpen als er iets niet goed gaat, je de oorzaak m.i. elders moet zoeken: waardóór wordt de temperatuur te laag of de druk te hoog? Wat de temperatuur betreft kom je dan uit bij het expansieventiel (nr. 2 op het plaatje). Als dat niet goed werkt en de airco maar blijft koelen, wordt de temperatuur te laag en bevriest de verdamper, waarop sensor nr. 5 in actie komt.

Wat ik (ook) niet snap is waarom nr. 5 en nr. 6 beide nodig zijn: een thermostaat kan toch zelf iets in- of uitschakelen?

https://www.citroen-forum.nl/?URL=https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223370/

Afbeelding Bijlagen
Manocontact_op_droger.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 oktober 2017 05:26 PM
  [ # 58 ]

Vandaag na almaar uitstellen aan de airco begonnen. Op de foto zie je het (oude) expansieventiel. Het grote deksel kreeg ik niet weg, omdat ik ook de rempedaalconstructie niet los kreeg. Gelukkig zit er een klein dekseltje op om het ventiel te bereiken. Een nieuw ventiel is besteld maar moet ik nog monteren. Dat zal een crime worden, want ook met de voorstoel weg en het stuur eraf is het verschrikkelijk om te werken. Als het nieuwe ventiel erop zit, laat ik de installatie weer vullen. Mocht het, zoals bx16vert schrijft, toch de sensor (of de thermostaat) zijn, dan kan ik die vervangen zonder dat de installatie leeg hoeft.

Afbeelding Bijlagen
Expansieventiel_800_x_600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 oktober 2017 06:08 PM
  [ # 59 ]

- Zoals bx16vert al schreef, is demontage van het expansieventiel zonder het verwijderen van de pedalen bijna onmogelijk. Zelfs met de pedaalsteun verwijderd krijg je het grote deksel maar moeilijk weg, reden waarom ik het (na het nemen van de foto) een beetje heb bewerkt, om het terugplaatsen straks makkelijker te maken.

- Voor wie ook nog eens zoiets moet doen: de pedaalsteun zit op vijf plaatsen vast: bovenin met twee boutjes 10, in het midden met twee moeren 11. Als je deze twee eraf draait, komt in de motorruimte meteen je remcilinder los. Het onderste moertje 10 zit contra; je moet dus onder de auto zijn, ongeveer 10 cm onder de remcilinder. (Voor een handbak maakt de constructie weinig verschil, denk ik.)

- Misschien kan bx16vert advies geven: de laatste, tevens kwetsbaarste aansluiting (linksboven) krijg ik tot nu toe niet los en ik wil straks geen lekkende airco. Daarnet heb ik nog ruimschoots gespoten met WD40; misschien lukt het morgen.

Afbeelding Bijlagen
Pedaalsteun_1_800_x_600.jpgPedaalsteun_2_800_x_600.jpgVentiel_airco_1_800_x_600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 oktober 2017 09:42 PM
  [ # 60 ]

Het nieuwe expansieventiel is geplaatst. Als je niet jong en lenig bent, kost dat nogal wat moeite. De garage heeft de installatie vervolgens eerst vacuüm getrokken, geen lekkage geconstateerd en hem daarna gevuld (0,6 kg). Begrijp ik het goed, dan zijn de sensoren voor de druk en de temperatuur, als alles werkt zoals de bedoeling is en het systeem niet lekt, ‘eigenlijk’ niet nodig, omdat het ventiel, op basis van druk, alles regelt.

Ik ben van plan morgen een thermometertje aan te schaffen om te kijken hoe koel de uitstromende lucht wordt. Een graad of tien lijkt me prima. Zou de lucht na verloop van tijd weer nul graden worden (en de verdamper dus aan het bevriezen zijn), dan is alle moeite voor niets geweest.

Het oude ventiel heb ik open gezaagd, maar ik zag (helaas) geen corrosie of viezigheid, dus ik hoop maar dat het probleem met deze operatie is opgelost. Op de foto’s ligt maar een stukje van de pen die door het gehele blokje gaat, doordat het grootste deel in de stofzuiger is verdwenen. Als iemand mij kan uitleggen hoe zo’n ventiel precies werkt en waar bijvoorbeeld dat varkensstaartje voor dient, graag!

Afbeelding Bijlagen
Open_exp._ventiel_800_x_600_(1)_.jpgOpen_exp._ventiel_800_x_600_(2)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook