27 van de 28
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 Volgende > 
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 september 2017 11:10 AM
  [ # 391 ]

Je kunt een cursus volgen bij bsautotjoen. Dan leer je het systeem kennen en kun je misschien meer zelf?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 september 2017 11:23 AM
  [ # 392 ]

Dank je! Ik wist niet dat BS-AutoTune ook een cursus geeft. Het lijkt me leuk speelgoed! Voorlopig vanmorgen de auto toch maar weggebracht; ik ben benieuwd of er wat uit komt.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 september 2017 11:49 AM
  [ # 393 ]

Met een slag om de arm: het probleem lijkt opgelost! In de lagere toerentallen stond de motor veel te schraal afgesteld en doordat iemand ooit bij diezelfde toerentallen de lambdasonde had uitgezet, vond er ook geen compensatie plaats, vandaar het afslaan. Het management is nu zo afgesteld dat de motor stationair mooi regelmatig draait, toch nog aan de emissie-eisen voldoet en bovenin optimaal presteert. (“Mooi regelmatig” relatief gezien dan, want de 24-klepper van de serie I blijft een wat rauwe, onbehouwen motor, die in stadsverkeer moeilijk te doseren is.) Daarnet een half uurtje rondgereden en geen problemen ondervonden.

Nog even over die computer: hij heeft inderdaad geen foutengeheugen, maar wel is het mogelijk een datalogboek (mijn term) aan te leggen. De gegevens worden dan bewaard, maar het is aan de monteur die gegevens te interpreteren.

Hopelijk end of story, en anders meld ik mij weer!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 september 2017 12:05 PM
  [ # 394 ]

Gefeliciteerd !
Ik vond mijn PRV 24V onderin niet echt “rauw”. Ik had geen problemen in stadsverkeer, maar dat komt misschien omdat ik er een automaat aan had hangen. ( Nooit geleverd, zelf ongebouwd). De overgangstoerentallen van al die extra kleppen in de inlaat speelt trouwens een relatief grote rol bij het oppakken van de motor. Je zou nog eens kunnen kijken bij welke toerentallen dat nu schakelt ? Maar andes, “karakter” heeft ook wel wat. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 september 2017 12:51 PM
  [ # 395 ]

Mij is eens verteld dat de 3.0 V6.24 serie I nooit met automaat is geleverd, omdat men bij Citroën bang was dat zo’n bak het geweld niet zou aankunnen. Ook heb ik wel eens een late XM drieliter horen draaien, en dat klinkt toch een stuk rustiger en stiller. De extra kleppen in het inlaathuis zijn ooit wel ingesteld om bij een bepaald toerental open te gaan, maar die instellingen weet ik niet meer. Als het goed is, staan ze bij lage toerentallen allebei dicht.

Omdat ik “mijn” topics graag zuiver houd, wil ik hier geen discussie beginnen over motoren of over iets wat mij vanmorgen opviel, namelijk dat mijn olietemperatuurmeter bij fel accelereren even heel sterk zwabbert. Daar zijn andere topics voor. Iedereen bedankt voor het meedenken!

https://www.youtube.com/watch?v=b8EZzYJ5UtQ

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 september 2017 01:58 PM
  [ # 396 ]

Bij mijn weten is de PRV een odd-fire motor, net als de Maserati in de SM. Die lopen altijd wat rauwer omdat de ontstekingsintervallen ongelijk zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 oktober 2017 05:32 PM
  [ # 397 ]

Nondeju, dacht ik dat de auto in orde was, wilde hij daarnet, met een half warme motor, niet meer starten. Als hij afgekoeld is moet ik het opnieuw proberen, want hij staat nu wel op het parkeerterrein van de supermarkt…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 oktober 2017 05:33 PM
  [ # 398 ]

Vak!

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 oktober 2017 07:57 PM
  [ # 399 ]

Na 3 à 3,5 uur afkoelen startte de auto daarnet meteen. Proefrijden durfde ik niet aan en ik heb de kortste weg naar huis genomen. Wordt vervolgd…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 oktober 2017 07:36 PM
  [ # 400 ]

boukewerff schreef: Weet je wel zeker dat de bobine en ontstekingsmoduul goed zijn? Die willen wel eens gek gaan doen bij warme motor.

Sherlock Holmes meldt zich weer! Vandaag tot twee keer toe de omstandigheden nagedaan die er gisteren toe leidden dat ik vanaf de supermarkt naar huis moest lopen: motor (half) warm laten worden, dan een kwartiertje laten staan en dan weer starten. En inderdaad: het probleem (niet willen starten) herhaalde zich.

Meteen daarop één bougiekabel losgetrokken, deze aangesloten op een zevende bougie en die met een beetje tape op het blok vastgeplakt, om massa te krijgen. Proberen te starten en ... joepie! Niet of maar af en toe vonken! (De startmotor draait wel rond.) Laat je de motor vier of vijf uur afkoelen dan start hij weer goed.

Eén verdachte valt in ieder geval af: de ontstekingsmodule, want die heb ik niet meer. Althans, hij zit nog wel tegen de accubak geschroefd, maar heeft geen stekker meer. Net als bij de MAP-sensor, die ik ook niet meer heb, is de functie ervan kennelijk geïntegreerd in de nieuwe computer.

Als ik de computer zelf buiten beschouwing laat, lijkt het me dat er nu één hoofdverdachte is: de bobine. Deze is er echter in maart 2012 nieuw op gegaan en zo’n ding (van Bosch) zou toch wel langer dan vijf à zes jaar mee moeten gaan. Kan ik die wellicht testen, en zo ja hoe?

 

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 04 oktober 2017 07:37 PM
  [ # 401 ]

En de rotor verdeelkap?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 oktober 2017 07:51 PM
  [ # 402 ]

Vernieuwd in 2011 (september). Deze is misschien wat makkelijker te controleren?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 oktober 2017 07:59 PM
  [ # 403 ]

Inmiddels dus al weer jaren oud. Ik zou daar maar eens mee beginnen.

Vroegah, toen slechte vonken nog heel gewoon waren, verving je deze onderdelen direct al, ter uitbuiting van andere mogelijkheden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 oktober 2017 08:11 PM
  [ # 404 ]

We gaan eraan werken!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 oktober 2017 12:03 PM
  [ # 405 ]

Dat ziet er niet erg fris meer uit. Valt me tegen na slechts zes jaar en 30.000 km! Ik zie ook nogal wat condens. Zou ik na plaatsing van een nieuwe kap + rotor de zwarte plastic behuizing er beter af kunnen laten, om het vocht makkelijker te laten verdampen?

Afbeelding Bijlagen
Kap_+_rotor_800_x_600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
27 van de 28
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook