1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
turbo.
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 november 2017 05:55 PM

ben bezig een turbo blok in te bouwen. nu weet ik eigenlijk niet precies hoe de turbo werkt en daarom heb ik de volgende vraag.

er komt of gaat een slang naar de turbo, waar moet de slang naartoe, de slang is ongeveer een meter lang. het lijkt me geen olie slang, wie kan me vertellen wat de exacte functie is van de slang?

dank!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 november 2017 06:31 PM
  [ # 1 ]

Eh.. bezint eer ge begint.
Als je niet precies weet hoe het werkt, weet je dan wel wat je aan het doen bent?
In de handboeken is goed te vinden hoe het e.e.a. aangesloten moet worden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ADW63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2015

- 2CV 2CV6
- C4 (2004-heden) Cactus Shine
- ID/DS DSuper
- C5 Aircross hybride
Gepost: 13 november 2017 07:42 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat je de slang naar de blow-off valve bedoelt? Bij een te hoge druk van de turbo wordt de klep gelicht. Deze slang loopt door een kunstof houder van zo’n 30 cm lang die voor aan de luchtinlaat bevestigd zit.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 november 2017 08:37 PM
  [ # 3 ]

klopt ja die bedoel ik denk ik. de connectie aan het uiteinde luchtinlaat gedeelte waar TURBO op staat is kapot en ontbreekt, denkt gesneuveld bij demontage door vorige eigenaar.

zal dus opzoek gaan naar dat busje/huisje waar connector en slang aan vast zitten. iemand zoiets nog liggen..?

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 november 2017 09:10 PM
  [ # 4 ]

blauwe stekker is afgebroken zie foto. ik neem aan dat hier niet de blow off op zat..?

Afbeelding Bijlagen
IMG_4289.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 november 2017 09:14 PM
  [ # 5 ]

hier nog twee fotos.

me nog steeds een raadsel waar de slang op foto naar toe moet, ene kant zit aan turbo.

er zitten twee aansluitingen voor slangen op de turbo. 1 degelijke met een bout, is dit de blow off? en een dunne aansluiting, iemand die weet wat daar de functie van is?

dank

Afbeelding Bijlagen
IMG_4292.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 november 2017 09:15 PM
  [ # 6 ]

en nog een foto

Afbeelding Bijlagen
IMG_4290.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 13 november 2017 09:31 PM
  [ # 7 ]

Toerental van Turbo kan oplopen tot wel 200.000 rondjes per minuut.

Turbo even laten checken (zijn specialisten voor) kost wel wat natuurlijk (4-5 tientjes) maar uitproberen op een lopend motorblok, kan een hele revisie of vervanging van het blok opleveren.

Weet je in ieder geval dat de turbo NIET goed was ahh
Of niet goed was aangesloten.

Mijn zoon heeft net twee turbo’s voor revisie weggebracht (nee, geen citroen), van lopende blokken.
Ziet er niet meer uit aan de binnenkant!  Opgevroten rotorbladen (door teveel koolstof verbrand, niet zo goed afgestelde motor en olielekkage.)

Volgens mijn zoon zou die slangaansluiting met blauw best wel eens een extra inspuitventiel voor brandstof kunnen zijn. Nodig voor bv een koud-start.

Afbeelding Bijlagen
wg_turbo.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2017 09:33 PM
  [ # 8 ]

Die blauwe stekker ken ik niet…

Bij een Turbo 2 is dat afgedopt.
Bij een Turbo 1 zit hier een koude start injector op de inlaat.

Profiel  
 
ADW63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2015

- 2CV 2CV6
- C4 (2004-heden) Cactus Shine
- ID/DS DSuper
- C5 Aircross hybride
Gepost: 13 november 2017 09:43 PM
  [ # 9 ]

Op de eerste foto zit de blow-off valve links onder (ronde huis). Links zit een slangaansluiting aan de bovenzijde van het huis (aansluiting loopt de foto uit), deze aansluiting zit boven het membraan. Deze slang komt ook in de kunstofhouder, zit aan de andere zijde nergens op aangesloten. De turbo aansluiting zit op de foto rechts van de valve maar lager (onder het membraan).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 november 2017 08:12 PM
  [ # 10 ]

Volgens mij worden er 2 zaken door elkaar gebruikt. Op de foto is alleen de wastegate te zien.
De dikke slang die eraan vast zit met de bout is een olieslang. Die loopt via een stalen leiding en nog wat zaken naar ergens achterop het blok.

Die blow off valve zit op een andere plek.
Op de foto is de zwarte blow off valve net te zien, iets voor de rechter veerbol. Er zitten 2 dikke slangen en een dun slangetje aan.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 20 november 2017 07:58 PM
  [ # 11 ]

ben er inmiddels uit hoe de slangen moeten aan de Turbo.

wel heb ik nog een vraag over de waterslangen.

zoals het lijkt gaat er een waterslang van de oliekoeler boven het oliefilter (warmtewisselaar) naar de kachel, en dan van de kachel naar de onderkant van de waterpomp, klopt dat? de slang van de verwarming naar de waterpomp ontbreekt namelijk, gaat van een ongeveer 16/18 mm naar een 25/30 mm lijkt.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 20 november 2017 07:59 PM
  [ # 12 ]

om de aandrijfashoezen zitten rooie ringen, ik moet de hoezen vervangen, zal ik ook de ringen overzetten? zijn ze noodzakelijk, welk nut dienen ze precies? ze zijn namelijk niet meer compleet.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 20 november 2017 08:00 PM
  [ # 13 ]

ben nu bezig met sensoren aan te brengen voor de nwe ecu en dan gaat het blok in de auto

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 november 2017 08:21 PM
  [ # 14 ]

Waterslangen kan je nieuw kopen bij CX Basis. Er is zelfs een complete set, dan ben je in 1 keer van alle oude slangen af.

Die ringen zorgen ervoor dat de ashoes niet bol gaat staan bij het draaien van de as en kans geeft dat al het vet naar buiten gedrukt wordt en de as zelf droog komt te staan.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 27 november 2017 09:07 AM
  [ # 15 ]

weer een paar stapjes verder, klaar om het blok in de auto te plaatsen.

nog een paar vragen: er zitten veel sensoren in het oliecircuit, wat is hun functie, ik heb foto bijgevoegd en met een rode stift sendor 1 en 2 aangegeven. ik zou denken dat er een voor oliedruk en een voor temperatuur is. maar dan zit er ook nog een sensor direct in het blok die volgens mij ook al druk is?

Afbeelding Bijlagen
IMG_4335.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook