4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
De Nieuwe C4 Cactus serie 2 (2018)
HaPee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 16 februari 2018 07:43 PM
  [ # 46 ]

Zo wat mooi!! Veel mooier dan het vorige model. Het is dat ik de mijne net heb geruild voor een C3….

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 februari 2018 05:39 PM
  [ # 47 ]

https://www.telegraaf.nl/vrij/1685992/review-citroen-c4-cactus-2018

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 februari 2018 09:47 PM
  [ # 48 ]

Zeer binnenkort hebben wij ook een en ander te melden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 februari 2018 07:59 PM
  [ # 49 ]

van de voorpagina

Rij-impressie van de nieuwe Citroën C4 Cactus

Wij van van Citroen-Forum.nl vonden dat er weinig mis was met de frisse en guitige C4 Cactus. Citroën meende dat het anders kon en presenteert een behoorlijk ingrijpende life cycle update. In een winters Zuid-Frankrijk mocht onze voorzitter proefrijden!

Het valt niet te ontkennen: de C4 Cactus was van meet af aan een polariserende verschijning. Men vond hem mooi of lelijk, ruimte voor nuance leek er niet te zijn. Nu staan wij Nederlanders over het algemeen bekend als vrij ruimdenkend, misschien wel de reden dat de Cactus juist bij ons een succes was. De Fransen zijn over het algemeen wat conservatiever. Dat verklaart ook dat de tot voor kort nog leverbare C4 Berline, die hier helaas maar weinig kopers vond, in Frankrijk nog wel een heel behoorlijk marktaandeel had. De C4 Berline kreeg geen directe opvolger en Citroën heeft gekozen om de C4 Cactus hoger in het gamma to positioneren en hem daarmee ook de C4 Berline te laten vervangen. Dat verklaar een hoop, onder andere waarom het uiterlijk is veranderd zodat het een grotere potentiële clientèle aanspreekt. Er is op het forum al het nodige over geschreven, maar we zullen het moeten doen met kleinere en minder prominente Airbumps.

Iedereen die nog verdrietig is vanwege het verlies van de Airbumps kan zeker troost vinden in een aantal noviteiten die dit verlies absoluut kunnen compenseren. Dankzij die hogere positionering is de C4 Cactus nu ook leverbaar met motoren die tot voor kort aan zijn neus voorbij gingen. Belangrijkste update is de 130PK PureTech motor. Een andere noviteit is een 120PK HDI, maar die zal vanwege de afnemende populariteit van diesels bij ons waarschijnlijk een beperkte rol spelen. Tegenover de komst van deze nieuwe motoren staat het verlies van de 82PK versie uit het Nederlandse aanbod. U ziet, de trend omhoog is ook in het motorenaanbod terug te zien.

Citroën Advanced Comfort, zo heet het Comfortprogramma dat Citroën enige tijd geleden introduceerde. Een veelomvattend programma dat niet alleen de langverwachte schokdempers met Progressive Hydraulic Cushions brengt, maar staat voor een aanpak die zich richt op alles wat invloed heeft op het comfort aan boord. We reden eerder al met het Cactus-prototype.

Het meest spraakmakende onderdeel van dit programma is zonder twijfel het nieuwe onderstel met dempers met Progressive Hydraulic Cushions. Het brengt een andere onderstelafstemming met eigenlijk drie schokdempers in één. In het middengebied dempt de schokdemper de uitslagen van de relatief slappe veren beperkt, bij maximaal in- of uitveren neemt de dempende werking van de schokdemper door een ingenieuze constructie toe. Lange veerwegen, een relatief slappe vering en een juist wat straffere demping gaven de hydropneumaten van weleer ook het zo bijzondere en door ons zo geliefde veerkarakter. Ook het enigzins deinende gevoel van de hydropneumaten is aanwezig! Een direct vergelijk met een klassieke hydropneumaat ga je misschien niet winnen, alleen al vanwege de bandenkeuze. De ballonband op CX, GS, DS, BX of SM werkt ook veel kleine oneffenheden weg die de tegenwoordig modieuze plattere banden niet weg kunnen poetsen. Voor al die verstokte Citrofielen is dit dus heel erg goed nieuws, jullie kunnen nu allemaal naar de dealer rennen en een nieuwe C4 Cactus bestellen, want voor een relatief bescheiden bedrag heb je een auto op de oprit staan die qua comfort zeker met een C5 of C6 kan concurreren. De basisversie op 16” velgen zal wat dat betreft nog meer te bieden hebben dan de versies met grotere velgen en plattere banden die wij reden. Absoluut het vermelden waard is dat deze dempers niet zijn voorbehouden zijn aan een specifieke versie en ook geen dure optie zijn, maar gewoon standaard worden gemonteerd op elke nieuwe Cactus.

Comfort beperkt zicht volgens Citroëns huidige visie Comfort is the new cool echter niet tot een paar bijzondere schokdempers. Om te beginnen is de geluidsisolatie duidelijk naar een hoger plan getild. De zijramen zijn dikker en de vloer is beter geïsoleerd, vooral het geluid vanuit de wielkasten is beduidend beter gedempt dan voorheen. Ook het windgeruis lijkt minder, wellicht te danken aan de nu verdwenen roofrails.

Misschien wel net zo belangrijk als de nieuwe schokdempers zijn de stoelen die qua comfort echt uniek zijn. Zo zacht dat je er in wegzakt zoals bij een CX zijn ze gelukkig niet. De kern is een dikke laag vrij stevig foam. Op deze dikke schuimkern zijn twee lagen van een zachter foammateriaal aangebracht die voor een ongeëvenaard zitcomfort zorgen. Je stapt ook na een dag achter het stuur fris als een hoentje uit. Nog beter nieuws is dat dit comfort niet is voorbehouden aan de stoelen voorin, de achterbank is op de zelfde manier geconstrueerd. Wel missen we daar een middenarmsteun en de hoofd- en beenruimte zijn onveranderd wat aan de krappe kant. Ook het vermelden waard is dat de vorm van de stoelen zodanig is dat ook de onderrug goed wordt ondersteund, bij Citroën helaas geen vanzelfsprekendheid. Ik ben tamelijk kritisch als het op autostoelen aankomt, maar over deze stoelen ben ik echt lyrisch.

Wij reden in eerste instantie met de nieuwe 130 pk-motor welke altijd gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Strikt genomen heeft de versie met 110 paardenkrachten beslist genoeg vermogen voor de vrij lichte Cactus, maar de 20PK extra geven hem een souplesse die ook weer een flinke bijdrage levert aan het al veel besproken comfort. Schakelen, ach, je kan het doen, maar een rotonde nemen in het tweede, vierde of zelfs vijfde verzet, het gaat allemaal prima. Geef je wat meer gas dan strikt noodzakelijk, dan begint hij er meteen flink aan te sleuren. Ook in dit geval maakt het eigenlijk niet zo veel uit in welke versnelling de opvallend precies schakelende 6-bak staat. Vloer je het gaspedaal in de tweede of derde versnelling dan merk je dat het moeite kost al dit vermogen te beteugelen. Hij trekt aardig in het stuur en je moet wat helpen om hem op koers te houden. Een ontspannen rijstijl past echter beter bij het karakter van de auto en het vanzelfsprekende gemak waarmee de motor vermogen levert bij elk toerental in elke versnelling draagt daar zeker aan bij. De souplesse is zo groot, dat zelfs een verstokte automaat-rijder met deze combinatie goed kan leven.

Die verstokte automaatrijder heeft echter ook een andere optie en die hebben we ook aan de tand gevoeld. Het betreft dan de versie met 110 pk in combinatie met de automatische EAT6-bak die PSA in licentie van het Japanse Aisin Warner bouwt. Een geweldige automaat die ongemerkt zijn werk doet. De gerobotiseerde bak die zijn laatste levensjaren sleet met de benaming ETG6 is definitief van het toneel verdwenen. Deze combinatie sluit misschien wel het beste aan bij de op comfort gerichte nieuwe identiteit van de Cactus en is voor de relatief lichte Cactus absoluut voldoende.

Is de nieuwe C4 Cactus echt een nieuwe Cactus? Nee. Het slechts een facelift noemen doet geen recht aan de ingrijpende veranderingen. De nieuwe Cactus is vooral anders dan de oude. Ik noem het daarom liever een metamorfose dan een facelift. De in den beginne zo basic auto, met een lage vanafprijs, de in 1 deel neerklapbare achterbank en doorlopende bank voorin is veranderd in iets anders. Een Cactus die minder polariseert met zijn vernieuwde uiterlijk , maar dat nu misschien juist wel zal doen door zijn zeer uitgesproken keuze voor comfort. Dat maakt de nieuwe C4 Cactus voor ons met afstand de meest citrofiele aanschaf die je kunt doen.


Verslag: Lucas, foto’s: Autozine.nl, nabewerking: 2d

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 18 februari 2018 08:07 PM
  [ # 50 ]

Goede test, het klinkt als een bijzonder fijne auto. Wellicht over een jaar of wat binnen mijn bereik en dan zeker het overwegen waard.

Wat ik wel een aparte keuze vind is het schrappen van de 82 pk versie. Zeker in Nederland was dat toch de hardloper. Voor een hoogwaardiger gevoel zou het niet nodig hoeven te zijn. ‘Benchmark’ VW Golf heeft tenslotte ook een 85 pk instapper.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 februari 2018 08:11 PM
  [ # 51 ]

Is dat ding van VW niet, net als de TCe 90 van Renooit, een turbo-blokje? Want dat scheelt nog best in de beleving. Zo’n 90-pk tor in de Captur voelt nog best levendig aan, alhoewel eenmaal op tempo het ook niet meer zoveel voorstelt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 februari 2018 08:13 PM
  [ # 52 ]

Vergeet niet dat de Cactus vergeleken met zijn concurrenten behoorlijk licht is, scheelt in veel gevallen 200 a 300 kilo!

Profiel  
 
Longhill
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-12-2014

Gepost: 19 februari 2018 11:21 PM
  [ # 53 ]

Natuurlijk is de enige echte originele net niet auto van het jaar geworden CACTUS een echte eyecatchter en gaat dat volledig gemetarmorfoosde nouvelle cactusje meer richting de peugeot 308, en mijn hemel- de VW-zooi. Wat mij betreft hadden ze ‘m ook beter een andere naam moeten geven. Gelukkig hebben ze het interieur min of meer intact gelaten, maar wat een kniebuiging naar de commercie, echt citroen onwaardig. Prijstechnisch is het al helemaal de volgende metamorfose. Ik rij nog gewoon zeer comfortabel, probleemloos en nagenoeg geruisloos in mijn benzine-Cactus 82 pk anno 2016 met een verbruik van gemiddeld ca 1:19 en moet nog zien dat die nouvelle dat nog maar kan benaderen. Denk ‘t nie met zijn dikkere ramen, breder staal, zwaardere motoren en vetter chassis. De oorspronkelijke doelgroep heeft het nakijken, helaas. En dat vind ik gewoon jammer….... Ik rij m’n enige echte CACTUS gewoon op tot die niet meer kan. De volgende wordt een andere..

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 20 februari 2018 09:30 AM
  [ # 54 ]

Goed stuk over de nieuwe Cactus maar zoals hierboven ook wordt opgemerkt is Citroen gezwicht voor een meer allemansvriend. Het is jammer maar begrijp deze keuze ook wel van PSA, de schoorsteen moet branden en de oude Cactus was niet het verkoop succes die het wereldwijd had moeten zijn. In Nederland hebben wij natuurlijk veel echte citrofielen die graag in wat anders willen rijden dan de buurman in zijn/haar VAG. Hoop alleen niet dat Citroen in de toekomst niet vaker een gewaagd model op de markt gaan zetten dat zijn juist de leuke modellen in mijn ogen.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 20 februari 2018 01:30 PM
  [ # 55 ]

Leuke test, de foto’s vallen me mee. Soort mix tussen Cactus en gewone C4. Ben benieuwd hoe het rijdt. Wel jammer dat niet het hele interieur een upgrade heeft gehad. Op de een of andere manier vind ik het goedkope plastic van dashboard en deurpanelen niet meer passen bij de buitenkant. Hoop dat software/navigatie wel een upgrade hebben gehad trouwens, want die is echt ruk in de ‘oude’ Cactus…

Nu staan wij Nederlanders over het algemeen bekend als vrij ruimdenkend, misschien wel de reden dat de Cactus juist bij ons een succes was.

Ik denk dat je de oorzaak eerder in de toen nog geldende 14% bijtelling moet zoeken. Ik ben daardoor niet per se positief over de marktkansen van deze nieuwe.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 20 februari 2018 03:23 PM
  [ # 56 ]

Leuke en positieve impressie van Autoweek.
https://www.nu.nl/229413/video/eerste-rijtest-de-vernieuwde-citroen-c4-cactus.html

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 21 februari 2018 10:19 AM
  [ # 57 ]

in belgie je krijg je ook de 82 pk versie
en die heeft deze vering niet!!

De pluspunten van de uitvoering
Progressive Hydraulic Cushions ™ (behalve 1.2 PureTech 82 BVM)/quote]

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 21 februari 2018 11:05 AM
  [ # 58 ]
Mulder schreef:

Nu staan wij Nederlanders over het algemeen bekend als vrij ruimdenkend, misschien wel de reden dat de Cactus juist bij ons een succes was.

Ik denk dat je de oorzaak eerder in de toen nog geldende 14% bijtelling moet zoeken. Ik ben daardoor niet per se positief over de marktkansen van deze nieuwe.

Mee eens , niets ander dan een €€ kwestie , enkel daarom ging de oude als hete broodjes , uitzonderingen daargelaten Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Longhill
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-12-2014

Gepost: 26 februari 2018 11:25 PM
  [ # 59 ]
Profiel  
 
P.G.G.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-03-2015

Gepost: 29 mei 2018 11:10 AM
  [ # 60 ]

Toen mijn eigen Cactus vorige week een onderhoudsbeurt kreeg, kon ik tijdens het wachten de nieuwe Cactus uitgebreid bekijken.

Op zich is het wel een mooie auto.

Aan de buitenkant ziet hij er wat beschaafder uit dan de oude Cactus. De achterkant vind ik mooier met de bredere achterlichten.

Aan de zijkanten vind ik het jammer dat de, nu minimale Airbumps, geen enkele bescherming aan het koetswerk meer bieden.

De voorkant vind ik ook wel mooi, maar een beetje anoniem. Daarmee wil ik zeggen dat hij nu wel erg lijkt op de overige Citroen modellen en daardoor niet echt opvalt.

Ik heb ook in de Cactus gezeten en daarbij had ik het gevoel dat ik in mijn eigen Cactus zat. Of de verschillen moeten erg minimaal zijn.

Jammer dat er niks met de minpunten van de oude Cactus gedaan hebben: de matige kwaliteit van de ventilatieroosters, het ontbreken van een toerenteller, een aparte knop voor de verwarming en de klapraampjes achterin.

Wat betreft afmetingen is hij denk ik exact hetzelfde als de oude Cactus, hetgeen slecht nieuws is voor de kofferruimte: deze is aan de krappe kant voor een gezinsvakantie.

Ik hoop wel dat de uitvoering met de automatische versnellingsbak de leuke speeltjes van de oude Cactus heeft behouden: de schakelflippers en de kickdown. Maar dat heb ik helaas niet kunnen bekijken.

De nieuwe Cactus schijnt wel comfortabeler te rijden, maar de oude Cactus reed eigenlijk al hartstikke comfortabel.

Al met al is er denk ik eerder sprake van een evolutie in plaats van een revolutie. Momenteel zie ik geen reden om mijn huidige Cactus die ik nu een jaar heb in te ruilen voor deze nieuwe Cactus.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook