65 van de 86
« Eerste  < Vorige 63 64 65 66 67 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juli 2018 09:20 AM
  [ # 961 ]

Ik heb dit wel eens gehoord. Ook dat er preventief gelast werd aan die nieuwe dingen….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 juli 2018 09:25 AM
  [ # 962 ]
bogaard77 schreef:

.. preventief gelast werd aan die nieuwe dingen….

Je MOET preventief de lagerhouder vastlassen aan de geleidebus want anders flikkert het uit elkaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 11 juli 2018 09:29 AM
  [ # 963 ]
Citroensmgz schreef:

Derk:  Heb je ook foto’s gemaakt van de breukvlakken van de oude lagerdelen, dat zegt soms nog wel wat over de oorzaken.

Breukvlakken, lageroppervlakken etc.


Toen ik nog op de HTS zat mochten we bij materiaalkunde de oorzaken van dergelijk falen onderzoeken.

Kwamen soms erg leuke conclusies uit.

(denk aan de samenstelling van het aluminium van een gebroken fietsremgreep: die was alleen te verklaren als bij de Chinese aluminiumgieter het folie van sigarettenpakjes erdoor ging)

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 11 juli 2018 09:30 AM
  [ # 964 ]
waterman schreef:
bogaard77 schreef:

.. preventief gelast werd aan die nieuwe dingen….

Je MOET preventief de lagerhouder vastlassen aan de geleidebus want anders flikkert het uit elkaar.

hetgeen natuurlijk weer tot wijziging materiaaleigenschappen kan leiden met als gevolg falen…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 juli 2018 09:31 AM
  [ # 965 ]

bij het vastlassen zorg je er gewoon voor dat het heel blijft. vier puntlasjes. Niets meer, niets minder.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juli 2018 09:49 AM
  [ # 966 ]

BTW ik nam ALTIJD de originele gietijzeren druklagers…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 juli 2018 06:46 PM
  [ # 967 ]

Ja goh, dat lager is er natuurlijk ook gewoon uit de voorraad in gekomen en Valeo frictieplaat+drukgroep+lager lijkt niet vreemd. Maar goed: die lagers kunnen dus van de geleidebus vallen. Da’s één ding, en ik zou kunenn volgen dat dat vanuit de constructie een dingetje is, maar uit elkaar spatten vind ik een vrij abnormale vorm van falen. En op het moment dat het lager aan ligt op de drukgroep (wat op het moment van falen zo was, want ik was bezig te ontkoppelen) zou je zeggen dat dat lager niet heel erg de neiging heeft om van de geleidebus te vallen, zo klem gezet tussen diafragma en koppelingsvork.

Een correct gietijzeren lager is onderweg. Dus dat komt allemaal wel goed.

Ik zal later vanavond (mits er niets bijzonders meer op m’n pad komt) nog even een macrolens en wat lampjes bij elkaar grijpen om wat foto’s te maken voor hen die iets met materiaalkunde willen doen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 juli 2018 10:31 PM
  [ # 968 ]

Wat een tegenslagen heb jij!!
Heb ook een keer gehad dat dit type lager door het los gaan van de lipjes uit elkaar gevallen is. Bij mij was er als gevolg schade ook nog een “vinger” van de diafragma krukgroep afgebroken.

Duidelijk dat met de huidige materialen het vervangen van de koppeling bij een DS geen risico loze onderneming is.
Laats Jan Petersen geholpen bij bak in en uit bouwen bak omdat bak gerepareerd moest worden. Voor de zekerheid een nwe koppelingsplaat gemonteerd. Ook die ontkoppelde daarna niet meer.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juli 2018 08:09 PM
  [ # 969 ]

En, zit de boel er al weer in? Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juli 2018 08:50 PM
  [ # 970 ]

Nee. Druklager is nog in transit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 juli 2018 06:08 PM
  [ # 971 ]

Nou. We zijn weer aan het opbouwen. Vandaag alleen de middag door een beetje aan het knutselen geweest. Morgen eerst maar ‘s een stuurhuis prepareren en plaatsen en dan gewoon rustig verder schroeven. De laatste onderdelen komen morgen binnen, dus als alles een beetje mee wil zitten lijkt het er aan het eind van de dag al weer een beetje op. Eén ding scheelt: alles is goed gangbaar…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 juli 2018 06:31 PM
  [ # 972 ]

Duurt lang… confused

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 juli 2018 06:36 PM
  [ # 973 ]

Wat een gezeik Derk. Op een ander forum hebben we een discussie over de koppeling en daar is iemand die het normaal vindt om voor een stoplicht de auto in de versnelling te houden met de koppeling ingetrapt.

Daarbij leg ik hem uit dat een druklager daar weliswaar tegen moet kunnen, maar daar verre van vrolijk door wordt.

De diafragmaveer is geen licht veertje en het druklager zal flink warm tot heet worden zoals je ongetwijfeld weet.

Bij de oude jaguar bestaat het druklager uit een stalen en een koolstof schijf en ik heb ze gezien die donkerblauw waren geworden van de hitte.

Succes met je dame.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 juli 2018 10:39 PM
  [ # 974 ]

In ieder geval word je maar weer eens geconfronteerd met hoe idioot de bediening van de koppeling eigenlijk is. Drie tuimelaars (koppelingsvork, boemerang, pedaal) om de beweging van je voet over te brengen op de koppeling. Eén daarvan is van een ontwerp waarvan je aan ziet komen dat dat een keer stuk gaat (de vork), één daarvan is van een ontwerp dat zo ongeveer stuk is als je het nieuw gemonteerd hebt (boemerang) en één ervan is zo debiel over-ontworpen om alle andere fouten op te kunnen vangen dat je je haast zou benatten van het lachen.

Terugstelveer op de koppelingsvork. Terugstelveer op het pedaal. Dat moet allemaal ook echt werken want anders maak je de slag van de koppeling niet betrouwbaar heen én terug. En dan moet het hele gebeuren allemaal precies melkwarm afgesteld staan en ook echt netjes binnen de gestelde specificaties zijn, anders krijg je het nooit meer goed… ‘t Is gewoon een hoop gedoe. Het ombouwen van die hydraulische bak naar een handbak is veel te veel houtjetouwtje gegaan daar bij Citroën.

Hopelijk is m’n drukgroep trouwens ook echt goed. Het is wel een nieuwe, maar wat zegt dat bij een DS? Nou ja. Ik reken er maar gewoon op dat ik nu niet weer het gelazer krijg dat óf het druklager permanent ‘aan’ ligt óf dat de boel net niet ontkoppelt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 juli 2018 09:33 AM
  [ # 975 ]
Penny Lane schreef:

Het ombouwen van die hydraulische bak naar een handbak is veel te veel houtjetouwtje gegaan daar bij Citroën.


Is de conversie de andere kant op misschien een optie?

Profiel  
 
 
65 van de 86
« Eerste  < Vorige 63 64 65 66 67 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook