165 van de 182
« Eerste  < Vorige 163 164 165 166 167 Volgende >  Laatste »
   
Arjan’s CX 25 GTi Turbo 2—> Motortikje opgelost en opgefrist
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 augustus 2018 10:06 PM
  [ # 2461 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 september 2018 07:21 PM
  [ # 2462 ]

Toch nog even terug naar het hoge schommelen in het toerental bij een koude start.
Eerst loopt de motor even redelijk, daarna begint het schommelen.
Vaak erg genoeg dat de motor na al even gelopen te hebben toch nog afslaat.
Houd je met de voet er een beetje gas bij slaat de motor niet af, maar is nog steeds te merken dat het toerental schommelt.

Zoals eerder gezegd, de motor loopt prima koud bij losgetrokken Lambda sonde.
Dat zegt voor mij: geen problemen met koude startklep, geen probleem met valse lucht.

Wat heeft nog meer invloed op de koude start?
Lambda sonde, KVS temp meter en Luchtmassameter.

Van de Lambda heb ik er 2, 1 nieuw en 1 oud. Beide geven vergelijkbaar gedrag.

KVS temp geeft de juiste waarde bij koud blok.
Is het mogelijk dat deze vreemde waardes geeft tijdens het opwarmen? Ik heb er helaas geen 1 om even te wisselen.
Of luchtbel in het koelsysteem?

Probleem in de LMM?
Dat zou je dat toch ook moeten merken bij een warm blok?

De computer heb ik al eens gewisseld, eerst leek het iets beter te zijn. Gezien het de ene keer erger is dan een andere keer lijkt het hiermee niet opgelost.

Ik neem aan dat de AEI module geen invloed heeft op dit hele verhaal.
Iemand nog ideeën?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 september 2018 08:08 PM
  [ # 2463 ]
Profiel  
 
dimi_v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017

- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Gepost: 14 september 2018 08:57 PM
  [ # 2464 ]

En als je de KVS los gooit? Dan simuleer je een koude motor omdat sensor meestal NTC is (hoe hoger temp, lager de weerstand). Als dat wat uitmaakt denk ik eerder aan kabelbreuk of slecht contact. Sensor doet meestal niet zo snel gek. Heb je een multimeter?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 september 2018 09:25 PM
  [ # 2465 ]

Ik dacht dat de motor helemaal niet liep als die sensor los is.
Al is dat eenvoudig te proberen.

Bij koude motor de weerstand al ruim 2000 Ohm dacht ik.
Zou je bij een kabelbreuk ook geen problemen verwachten bij een warm blok?

Een multimeter heb ik!

Profiel  
 
dimi_v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017

- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Gepost: 14 september 2018 09:35 PM
  [ # 2466 ]

Zou de spanning over de sensor eens meten, en kijken wat spanning is als je op draden meet zonder aangesloten sensor. Vermoed dat regelspanning dan 5 volt is en je zou verwachten dat met aangesloten sensor stukje lager is. En rommelen aan bedrading met meten! Misschien zie dan al wat geks.

Ik vrees voor de dag dat ik een CX met carb heb, daar heb ik echt geen kaas van gegeten en nul ervaring mee. Doet een turbo ook iets met lucht inlaat temp? Lijkt me haast van wel, check daar eens hetzelfde?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 september 2018 10:03 PM
  [ # 2467 ]

Luchttemp wordt zeker gemeten, namelijk in de luchtmassameter. De motor loopt niet als deze niet aangesloten is.

Nogmaals over de draadbreuk nagedacht:
Als de de Lambda sonde los haal loopt de motor goed bij een koude motor, als er een draadbreuk naar de KVS of lucht-temp sensor zou zijn maakt het niet uit of de Lambda sonde is aangesloten lijkt mij.

Profiel  
 
dimi_v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017

- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Gepost: 14 september 2018 11:05 PM
  [ # 2468 ]

Ik ken de motor electronica van een CX niet, maar over algemeen gaat een inspuitsysteem in een soort van “noodloop” als de lambda sensor niet werkt, ofwel een vrij standaard en veilige mapping.

Als je de lambda los gooit, heb je dan dat het toerental wordt geregeld van hoger toerental bij koude motor naar lager toerental? Er even vanuit gaande dat er niet bv een wax klep in het stationair systeem zit wat extra luchttoevoer sluit als koelvloeistof warm wordt (en KVS sensor meer voor onstekingsvervroeging met koude start wordt gebruikt). Zag iets op een pagina terug over een klep staan.

Bij koude start draait je motor waarschijnlijk ook in closed loop, dan zou je lambda sensor geen invloed moeten hebben. Gaat tijdens koude start desondanks toch het toerental schommelen zou ik niet verwachten dat daar zit. Eerder KVS of LMM.

Slechte LMM zou eigenlijk altijd problemen moeten geven
Slechte KVS; sja licht aan hoeveel weerstand er bv in de bekabeling zit. Kun je op de sensor de spanning meten en dan op de computer? Motor uit zodat temp niet verandert.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 september 2018 04:52 PM
  [ # 2469 ]

Er zit in de CX wel een luchtschuif welke voor extra lucht toevoer zorgt bij een koude motor.
Deze gaat langzaam dicht door een bi-metaal welke warm wordt omdat er 12v op staat na de start.

Vandaag getest, de motor start niet als de KVS sensor los is.

De kabel heb ik niet doorgemeten, dan zou ik eerst in het elektrisch schema moeten kijken hoe die precies zit aangesloten.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 september 2018 05:12 PM
  [ # 2470 ]

De L-jetronic van de CX heeft nog geen “noodloop”: Wel digitale electronica maar uit de tijd dat geheugen onbetaalbaar was en processors nog niet echt veel power hadden. Daarom was de onsteking nog niet geintegreerd maar had een aparte regeleenheid.
Schema erbij en alle onderdelen nameten lijkt me de goede methode. Ik denk dat er iets los zit/slecht contact maakt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 15 september 2018 05:24 PM
  [ # 2471 ]

Arjan.

Welke Sensor is dit waardoor de Turbo niet start ?
En waar zit deze eventueel een foto heb met de turbo van mij ook wat troubles vandaar de vraag ?

Mvg Patrick

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3874
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 17 september 2018 10:52 AM
  [ # 2472 ]

Irritant dat je dit hebt en dat je het niet goed lokaliseren….

Ik neem aan dat je een goede BDP sensor hebt, of een andere goede hebt geprobeerd.
Dat blijft de eerste verdachte.

Daarna de kabelboom/stekkers checken, ook op kabelbreuk, bv net naast een stekker….  Heb daar vaker vergelijkbare klachten/problemen mee gehad. (nu met de nieuwe kabelboom niet meer Wink )

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 september 2018 08:39 PM
  [ # 2473 ]

Ik ga er even niet vanuit dat het de BDP sensor is. Zover ik weet heb je dan vooral problemen met starten, of alleen bij een warme motor.
Als de motor eenmaal loopt dan werkt de sensor lijkt mij prima, en met warm blok heb ik geen problemen, ook niet met starten.

Hopelijk van de week nog even wat tijd om wat dingetjes te checken.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 18 september 2018 06:46 AM
  [ # 2474 ]

Hoi Arjan.

Mijn Turbo 2 draait gelukkkg weer en goed ook.  Heb een map sensor in Vems zitten waarop de brandstofsdruk
regelaar zit aangesloten en hiervan was de slang slecht wat in begin voor stotteren zorgde en uiteindelijk draaide
ze helemaal niet meer. Je hebt dat misschien al geprobeerd en weet jij hebt geen Vems maar bij jou zal dat slangetje
aangesloten zijn op een andere sensor. Ik weet het niet en veel verstand heb ik er ook niet van maar denk zet het er
toch even bij.

Mvg Patrick

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 september 2018 05:47 PM
  [ # 2475 ]

Heb je toevallig een 3 of 4 draads lambda sensor: Dan kan het zijn dat de verwarming van de sensor geen stroom krijgt en krijg je “onzin” output als de sensor nog koud is, duurt dan lang voordat die warm wordt, een suggestie zoals gevraagd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
165 van de 182
« Eerste  < Vorige 163 164 165 166 167 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook