166 van de 182
« Eerste  < Vorige 164 165 166 167 168 Volgende >  Laatste »
   
Arjan’s CX 25 GTi Turbo 2—> Motortikje opgelost en opgefrist
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 september 2018 06:46 PM
  [ # 2476 ]

Het is een 3 draads, bestaande uit 2 stekkers.
1 stekker geeft 12 V voor de verwarming, de andere stekker met enkele draad is voor het signaal.

Hoe lang duurt het voordat de sensor warm genoeg is als de verwarming niet werkt?

@Patrick, dat slangetje zit bij mij nog vast.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 september 2018 06:51 PM
  [ # 2477 ]

Ik denk dat die cel ind e lambda sonde ruim over de 200 graden moet zijn, dus dat duurt als de verwarming niet werkt / dus niet aanstaat bij jou want anders zou je 2e lambda sonde niet hetzelfde probleem geven, zo lang als het uitlaatspruitstuk goed heet wordt. Het je zo’n infrarood temperatuur meter ? Is daar erg handig voor. Ik denk dat het wel tot enkele minuten kan duren voordat dat ding een beetje warm wordt, dat hoort bij de verwarming rond de 15 seconden te zijn.
Testen: Steek de 2e lambda sonde aan de steker, zet het contact aan, misschien moet je de motor starten, hangt van de sturing af, was vroeger vrij simpel. . Je moet de warmte die hij maakt onmiddelijk voelen en ik denk al na 15 seconden je vringers eraan verbranden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 september 2018 07:14 PM
  [ # 2478 ]

De motor moet lopen anders verwarmt die niet.

Ik heb al eens gemeten met lopende motor, dan heb ik 12 V op de stekker.

Welk deel moet er direct heet worden, het deel in de uitlaat neem ik aan?

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 18 september 2018 08:56 PM
  [ # 2479 ]

Iemand nog een idee?

Ik heb ooit gewerkt aan een auto met dezelfde symptomen als jij beschrijft: starten gaat goed, blijft netjes lopen totdat de injectiecomputer op basis van het lambdasonde signaal begint te regelen. Lambdasonde los trekken: blijft netjes lopen. Lang verhaal kort: de massaverbinding tussen carrosserie en blok was niet goed genoeg.

de andere stekker met enkele draad is voor het signaal.

Wat uitleg: een sonde met een enkele draad voor het signaal gebruikt de uitlaat als massa/referentie. In het geval van de auto die ik onder handen had, was de massa/referentie van de injectiecomputer verbonden met de carrosserie. Met draaiende motor (en dus een generator die stroom levert!) was er een spanningsverschil tussen de massa van de carrosserie en de massa van het motorblok. De injectiecomputer had dus een andere referentie dan de lambdasonde. Er zat een paar tienden volt tussen carrosserie en blok en dat is op een (maximale) spanning van minder dan 1V van een lambdasonde erg veel. Een nieuwe dikke massakabel tussen blok en carrosserie loste het probleem op.

Dus: probeer eens met een multimeter de spanning te meten tussen blok en carrosserie bij draaiende motor en verbruikers aan. Indien dit -ik schat- 0,1V of meer is zou dat al problemen kunnen geven.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 september 2018 09:51 PM
  [ # 2480 ]

Die 12 volt op de stekker zou voor de verwarming moeten zijn. De uitstekende punt die in de uitlaat zit wordt heet.

Zwrtwt heeft wel een punt: als je al 0.5 volt spanningsval hebt op de masse tussen de motor en de L-jetronic dan is de referentie van je lamda signaal weg: De signaalvariatie op een Lambda sensor is maar 1 volt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 september 2018 10:53 PM
  [ # 2481 ]

Als ik dat goed begrijp meet ik dat door met draaiende motor eerst de laadspanning te meten op de accu polen.
Vervolgens de massa meetpin te verplaatsen naar het blok.

Dan mag er nagenoeg geen verschil in zitten.

Klopt dat?

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 19 september 2018 07:29 AM
  [ # 2482 ]

Zou kunnen, maar je kan het ook direct meten: de +meetpin op een blank stuk van het blok en de -meetpin op een blank stuk van de carrosserie.
De voltmeter moet bij deze meting vrijwel 0 aangeven.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2018 04:41 PM
  [ # 2483 ]

Ach ja, dat is natuurlijk sneller en geeft een betrouwbaarder resultaat. Voor mij allemaal alweer 15 jaar geleden dat ik daar mee te maken had…

Goed ik denk dat je daar wel een sterk punt heb. Ik verlies ongeveer 200 mV van het blok naar massapunt boven de accu.
Verlichting en koelfans staan dan aan.
In dit geval lijkt mij 200 mV genoeg om het signaal van de Lambda sonde minder betrouwbaar te maken.

Ik heb de accu niet los gehad. Maar als de motor uit staat meet ik ongeveer 2 Ohm weerstand tussen het blok en de minpool of het massapunt boven de accu.


Wat ik er nu wel bij moet zeggen dat ik er ook een andere LMM heb ingezet. Met deze is de koude start veel beter. Echter dan loopt het blok weer wat laag in de toeren. Eenvoudig op te lossen door de luchtschroef open te draaien, alleen dan loopt de motor bij warm blok weer erg hoog…


Is 2 Ohm en 200 mV verlies te veel? Ik denk het wel.
Waar haal ik makkelijk een geschikte massa kabel voor een CX. Er zit bij mij ook een extra klein draadje aan welke aan het masspunt boven de accu vast zit.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 september 2018 05:23 PM
  [ # 2484 ]
Arjan Verkade schreef:

In dit geval lijkt mij 200 mV genoeg om het signaal van de Lambda sonde minder betrouwbaar te maken.

Niet mee eens. Moet gewoon geen probleem zijn als de sonde ok is

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 19 september 2018 05:57 PM
  [ # 2485 ]

Ja, 200 mV dus 0,2V is wel veel voor de lambdasonde. Het lambdasonde signaal schommelt als het goed is tussen 0,2V en 0,8V. Als de injectie computer inderdaad z’n massa van de carrosserie pakt, heb je dus een verschuiving van 200mV. Bij een automaterialenzaak zijn wel massakabels te koop. Doorgaans is het een soort platte ongeisoleerde kabel van gevlochten koperdraad met aan weerszijden een gat om de kabel ergens aan vast te schroeven. Het is in ieder geval het proberen waard.
Je zou ook om te proberen een flinke koperdraad ergens onder een uitlaatbout kunnen klemmen (liefst zo dicht mogelijk bij de lambdasonde) en het andere eind bij het massapunt aan de carrosserie vast maken.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2018 06:47 PM
  [ # 2486 ]

Inmiddels is het motorblok flink afgekoeld. Ik meet nu nog maar een weerstand van 0.5 Ohm tussen het blok en het massapunt boven de accu.

Nu het aardig afgekoeld is heb ik ook vanaf de Lamdasonde zelf kunnen meten, ook daar zit ik op ongeveer 0.5 Ohm naar de massa.

Dat neemt echter niet weg dat de computer zelf goed aan de massa zit verbonden. Maar om dat te meten zal ik de computer eruit moeten halen en hopen dat ik de juiste pin in de stekker kan vinden welke aan de massa ligt.
In het elektrisch schema heb ik in elk geval al kunnen terugvinden dat de gehele injectie kabelboom aan hetzelfde massapunt ligt boven de accu. Dus niet op een punt in het interieur.

Het blijft ook wel vreemd dat het gedrag nu met een andere LMM flink veranderd is. Op 1 punt beter en op een ander punt slechter…

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 19 september 2018 07:12 PM
  [ # 2487 ]

0,5 ohm lijkt me nog steeds veel. Als er een stroom van bijvoorbeeld 2A zou lopen zou je een spanningsval van 1V hebben. Met wat verbruikers aan zit je snel aan meer dan 2A. Dat strookt dus niet met de gemeten spanningsval van 200mV. Ik twijfel dus een beetje aan de correctheid van weerstand.
Hoe dan ook: een probeersel met bijvoorbeeld een startkabel tussen massa van het blok en het massapunt van de carrosserie is snel gedaan. Dan kan je een slechte massa heel snel uitsluiten (of niet). Mocht je dat gaan proberen, ook dan even de spanningsval meten. Als het goed is, is die dan lager dan 200mV.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
dimi_v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017

- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Gepost: 19 september 2018 07:17 PM
  [ # 2488 ]

Je lambda geeft een spanning af, en ziet dus een bepaalde ingangsweerstand/impedantie. Die zal vast relatief hoogohmig zijn dus een halve ohm weerstand lijkt mij persoonlijk niet zo’n probleem. Zo wel, dan weer wat geleerd (maar dat moet dan eerst uit de diagnose en oplossing blijken), maar dat zou mij wel verbazen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 september 2018 07:19 PM
  [ # 2489 ]

Doe je bij weerstandsmeting wel een nul meting?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2018 07:23 PM
  [ # 2490 ]
zwrtw schreef:

0,5 ohm lijkt me nog steeds veel. Als er een stroom van bijvoorbeeld 2A zou lopen zou je een spanningsval van 1V hebben. Met wat verbruikers aan zit je snel aan meer dan 2A. Dat strookt dus niet met de gemeten spanningsval van 200mV. Ik twijfel dus een beetje aan de correctheid van weerstand.
Hoe dan ook: een probeersel met bijvoorbeeld een startkabel tussen massa van het blok en het massapunt van de carrosserie is snel gedaan. Dan kan je een slechte massa heel snel uitsluiten (of niet). Mocht je dat gaan proberen, ook dan even de spanningsval meten. Als het goed is, is die dan lager dan 200mV.

Als de motor loopt en de accu bijlaad dan loopt er toch al snel een stroom van ruim 50 A?
Ik dacht dat een CX dynamo namelijk max 75 A kan leveren?

Alleen de verlichting loopt al ruim boven de 10 A. Koelfans net zoiets (gokje)? Blower, injectie systeem, radio, airco, etc…

 

Profiel  
 
 
166 van de 182
« Eerste  < Vorige 164 165 166 167 168 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook