23 van de 26
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
   
123-LPG: Pools alternatief, nu incl katalysator
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 20 oktober 2014 07:38 PM
  [ # 331 ]

@nltecoko, dank je wel voor de tip van het uitzetten!

Ik heb de kranen helemaal opengezet en het maakte geen verschil met de koude start. En het is inderdaad wat jij zegt het duurt even voordat de lambdasonde warm is. En niet wat ik dacht dat het even duurt voordat het koelsysteem warm genoeg is voor het gas. Als ik op benzine start dan wordt de lambdasonde warm van het kleine stukje rijden op benzine in combinatie met de overschakkeling naar gas.

Ik ga het knopje bij de start omzetten op test en als de motor even loopt zet ik deze om…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 oktober 2014 07:57 PM
  [ # 332 ]

Temperatuur van de KVS maakt niet uit, als het maar niet bevriest. Ook aan KVS van - 10 kun je warmte onttrekken. Dan wordt die KVS dus - 15 bijvoorbeeld. Vandaar dat je met lpg altijd moet opletten of je KVS voldoende vorstveilig is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 20 oktober 2014 09:05 PM
  [ # 333 ]

Er zal wel verschil zitten tussen de verschillende lambdasensoren. Die van mij komt uit een oude BX….

Edit: Wel met aangesloten verwarmingsdraden

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
GOE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-01-2010

- 2CV 2CV6 Club
- ID/DS DS21
- ID/DS ID Break
- XM EXCLUSIVE V6
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM CT turbo prestige
Gepost: 21 januari 2015 03:24 PM
  [ # 334 ]

ik heb zelf de emmegas installatie in mijn DS break gebouwd en herken een aantal punten van de discussie:

- stationair regeling is niet prettig
- bij koude start moet de regeling uit totdat motor/lambda warm is.
- bij vollast moet het mengsel uit en rijk zijn.

Dus als er een TPS sensor in de DS gemaakt wordt met een schakeling erbij ontworpen die op de TPS sensor op nul en vollast de regeling uit zet en ook als de temperatuur te laag staat zou het geheel perfect moeten worden.

Heeft iemand ervaring met een TPS sensor om deze in te bouwen en welk type is dan gebruikt? De schakeling kan relatief eenvoudig gemaakt worden

“Tout le monde savait que c’était impossible. Il est venu un imbécile qui ne le savait pas et qui l’a fait. ” - marcel pagnol

Profiel  
 
GOE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-01-2010

- 2CV 2CV6 Club
- ID/DS DS21
- ID/DS ID Break
- XM EXCLUSIVE V6
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM CT turbo prestige
Gepost: 21 januari 2015 03:24 PM
  [ # 335 ]

ik heb zelf de emmegas installatie in mijn DS break gebouwd en herken een aantal punten van de discussie:

- stationair regeling is niet prettig
- bij koude start moet de regeling uit totdat motor/lambda warm is.
- bij vollast moet het mengsel uit en rijk zijn.

Dus als er een TPS sensor in de DS gemaakt wordt met een schakeling erbij ontworpen die op de TPS sensor op nul en vollast de regeling uit zet en ook als de temperatuur te laag staat zou het geheel perfect moeten worden.

Heeft iemand ervaring met een TPS sensor om deze in te bouwen en welk type is dan gebruikt? De schakeling kan relatief eenvoudig gemaakt worden

“Tout le monde savait que c’était impossible. Il est venu un imbécile qui ne le savait pas et qui l’a fait. ” - marcel pagnol

Profiel  
 
GOE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-01-2010

- 2CV 2CV6 Club
- ID/DS DS21
- ID/DS ID Break
- XM EXCLUSIVE V6
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM CT turbo prestige
Gepost: 21 januari 2015 03:24 PM
  [ # 336 ]

ik heb zelf de emmegas installatie in mijn DS break gebouwd en herken een aantal punten van de discussie:

- stationair regeling is niet prettig
- bij koude start moet de regeling uit totdat motor/lambda warm is.
- bij vollast moet het mengsel uit en rijk zijn.

Dus als er een TPS sensor in de DS gemaakt wordt met een schakeling erbij ontworpen die op de TPS sensor op nul en vollast de regeling uit zet en ook als de temperatuur te laag staat zou het geheel perfect moeten worden.

Heeft iemand ervaring met een TPS sensor om deze in te bouwen en welk type is dan gebruikt? De schakeling kan relatief eenvoudig gemaakt worden

“Tout le monde savait que c’était impossible. Il est venu un imbécile qui ne le savait pas et qui l’a fait. ” - marcel pagnol

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 21 januari 2015 09:24 PM
  [ # 337 ]

Hé GOE,

als je drie punten wilt maken, is het niet nodig drie maal te posten hoor Wink

Ik herken en begrijp je derde punt niet, mengsel “uit en rijk” ?
Bij mij werkt de regeling ook bij vollast prima.

Een TPS sensor is niet eens nodig, een simpele schakelaar (of 2) die de TPS-draad (paars meen ik) aan massa legt bij stationair en vol-gas is al voldoende. Een schakeling is daarbij niet nodig.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
GOE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-01-2010

- 2CV 2CV6 Club
- ID/DS DS21
- ID/DS ID Break
- XM EXCLUSIVE V6
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM CT turbo prestige
Gepost: 23 januari 2015 12:43 AM
  [ # 338 ]

Hoi,

Bedankt voor je opmerking over de schakelaar, dat is een eenvoudiger oplossing dan TPS.

De vollast opmerking komt van het feit dat een rijk mengsel gewenst is bij vollast draaien, niet een op lambda geregeld mengsel.

Ik ga eerste eens een schakelaar voor het stationair lopen in de bouwen, kijken hoe dit gaat

PS als je weinig post krijg je blijkbaar bonus post door 3x gemeld te worden

“Tout le monde savait que c’était impossible. Il est venu un imbécile qui ne le savait pas et qui l’a fait. ” - marcel pagnol

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 18 september 2018 11:33 AM
  [ # 339 ]

Egbert en anderen,

Hoe is jullie ervaring nu na een paar jaar met het Emmegas systeem?
- Gebruiken jullie het nog?
- Werkt het goed?
- Geen of weinig storingen?
- Rij je zuiniger en/of loopt de motor beter of vlotter (meer koppel) op LPG?

Ik ben benieuwd.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 september 2018 05:50 PM
  [ # 340 ]

Zelf heb ik nooit het Emmegas systeem ingebouwd.
Tot nu toe heb ik er geen slechte berichten over gehoord.
De ervaringen die ik weet:
- Niet zuiniger
- wel meer vermogen en veel soepeler mn laag in de toeren. ( verklaart misschien ook het niet verlaagde gebruik, je gaat gewoon harder optrekken)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 19 september 2018 05:41 PM
  [ # 341 ]

Hallo Hydro,

Nu heb ik mijn DS al een tijdje geleden verkocht en ben ik verder gegaan op de motor. Mijn ervaringen waren positief. Ik heb geen enkele storing gehad. Het verbruik bleef gelijk. Ik reed relatief veel in de stad en daar merkte ik wel het voordeel dat de verbranding altijd optimaal is. Dus in de juiste verhouding. Het gebeurde regelmatig dat ik vanwege de DS een praatje had als ik ergens stond. Als ik dan aangaf dat de auto op LPG reed, dan waren de meesten verbaasd dat ze daar niets van roken. Wat juist wel het geval was bij de gewone, niet geregelde gasinstallaties.

Op spritmonitor.de heb ik alles bij gehouden. Mijn auto had daar nummer 613026. Ik weet niet goed of je dat zo kan terug vinden.

Ik heb met de installatie met vouwwagen en caravan gereden door Frankrijk en als we ergens ter plekke waren ook de bergen in gereden en eigenlijk nooit problemen gehad.

In de Pyreneeën was ik onderweg naar Andora en toen dacht ik dat het niet goed zou gaan. En toen heb ik overgeschakeld op benzine. En toen kreeg ik een kokende motor. De temperatuur liep toen zo hard op dat zelfs de ventilator en alle verwarmingen openzetten geen zin meer hadden.

We zijn lekker gaan shoppen in Andora en toen de motor helemaal was afgekoeld heb ik het hele systeem weer gevuld en heb ik de rest van de vakantie alleen maar verder op LPG gereden. Berg op berg, bij 40*C en meer gereden, met volle bepakkingen en meer; en geen enkele keer meer koelproblemen gehad of iets dergelijks dat fout ging.

Later bleek wel dat de koppakking van het incident een tik heeft overgehouden, want 2 jaar later moest ik dus wel de koppakking vervangen.

Ik heb later bij andere “oude” auto’s met LPG (van anderen) geholpen met de inbouw van het systeem en bij allemaal werkt het stuk voor stuk optimaal.

Voor mij was een belangrijke reden om het 123-lpg in te bouwen om aan te tonen, dat met minimale aanpassingen de uitstoot van een oude auto op het niveau van een moderne auto te brengen is. Mijn DS was uit 1973 en stootte op benzine 304gr/km co2 uit. Met de LPG heb ik dat op 213gr/km co2 gekregen. Ter vergelijk onze moderne gezinsauto uit 2007 heeft een werkelijke uitstoot van 206gr/km.

In totaal heb ik twee jaar met het systeem gereden en veel plezier aan beleeft. Meer trekkracht, rustiger en stabielere loop van de motor (berg op, berg af, geen ploffen in de uitlaat en zo), de motor was beter af te stellen en bleef langer goed afgesteld staan.

Als je meer vragen hebt, of hulp bij het inbouwen, dan zie ik je reactie, grt Peter

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 19 september 2018 10:15 PM
  [ # 342 ]

Het lijkt mij ook leuk om dat eens in te bouwen in mijn ds of hy. Heb het gevoel dat ie nooit helemaal optimaal loopt. Heeft iemand een goed adres om een setje van emmegas te kopen?

Alvast dank!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 september 2018 10:20 PM
  [ # 343 ]

http://tinleytech.co.uk/product-category/lpg-parts/electrical/lambda-control-systems/

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 20 september 2018 10:44 PM
  [ # 344 ]

Egbert en Peter,

Bedankt voor de info.

Egbert, ik had de indruk dat je het Emmegas systeem als alternatief/opvolger voor de het 123-LPG systeem had ingebouwd bij jezelf, maar dat had ik dan verkeerd begrepen.

Ik zat een een beetje naar dit Emmegas systeem te kijken, of naar de ombouw van Garage van Bemmelen uit Delft. Die regelt extra lucht toevoer op basis van lambda sensor en hij stopt een katalysator in de middendemper. Volgens zijn zeggen kom je dan ongeveer op Euronorm I uitstoot. Mooi is dat het zowel voor benzine als gas werkt.

Er is niet echt veel informatie over te vinden:
http://www.garagevanbemmelen.nl/milieuzone-ombouw.html
Lezing milieuzone young-timers Alkmaar
Zie bij de laatste link vooral ook de ISSUU presentie met verschil in uitstoot voor en na.

Mijn motor staat naast de auto en de uitlaat is ook los, dus inbouw is nu relatief eenvoudig. Het fijne is dat je bij Van Bemmelen ook een certificaat krijgt dat de auto schoner is. Al is (inter-)nationale erkenning nog ver weg waarschijnlijk.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 september 2018 09:25 AM
  [ # 345 ]

Ik heb een lezing van Peter v Bemmelen gevolgd en het er uitgebreid met hem over gehad.
De elektronica van zijn systeem wordt gebouwd door de jongens van 123 ignition. Dus dat zit goed.
Volgens mij is zijn systeem echt fantastisch, zeker omdat er ook nog een katalysator in de demper gezet wordt. Dus als je geld uit wil geven en een systeem dat ook voor benzine werkt zou ik zeker daarvoor gaan.

Wat je ook doet. Zet voordat je de auto in elkaar zet een moer voor de lambda sensor in je vlampijp

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
23 van de 26
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook