137 van de 171
« Eerste  < Vorige 135 136 137 138 139 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 maart 2019 11:38 AM
  [ # 2041 ]
mrep schreef:

overigens begrijp ik de maten die je opschrijft niet hoor !  maar dat mag je op mijn konto bijschrijven !

Nee, ik begrijp de verwarring wel. Op een foto zie je hoe ik de ketting heb opgemeten met de schuifmaat. Bij de ene ketting is de lengte over dit aantal schakel 188.8 mm, bij de andere ketting is dit 188.0 mm. De oude ketting is dus over deze lengte .8 langer geworden door slijtage op de pennen/bussen.

Citroensmgz schreef:

In de “industrie” vinden ze 1% rek een goede vervangingsgrens, ik vervang ze zelf altijd bij 0.5%, “better safe then sorry”, want nieuwe tandwielen vinden en monteren is een duur karweitje. Voor verspringen moet je echt veel meer rek hebben dan 1%.
Als je ketting al 0.8 mm op 118 gerekt is, dan is dan 0.68 %, dus zou ik hem vervangen.

Duidelijk, vervangen zat zelf ook in mijn gedachten. Alleen heb ik nog steeds geen lekker gevoel bij de zijwaartste speling van de nieuwe ketting.

Rammel: Die kettinggeleiders moeten 0.1 mm van de ketting staan, als je ze verder wegzet klappert de ketting er tegenaan. Je kunt er ook een vel papier tussen houden, dat is nog iets dunner dan 0.1 mm. Als je kettinggeleider al ingelopen is klappert je ketting altijd, of je moet hem er echt tegenaan zetten, maar dan slijt hij nog sneller.
De ketting klappert altijd iets door de trillingen. Als je te weinig oliedruk hebt stationair klappert je ketting ook, want de veer in de spanner is vrij slap,( die dient er alleen voor om de spanner langs de ratel te duwen), dus heb je dan te weinig druk op je ketting.

Ook duidelijk. Ik zal gewoon de geleider iets nauwkeuriger afstellen. Deze is niet nieuw maar nog zeker niet versleten. Er zit nog voldoende loopvlak op, ik zal er een foto van maken.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2019 11:58 AM
  [ # 2042 ]

Gewoon die nieuwe erop en gaan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 maart 2019 01:15 PM
  [ # 2043 ]
Nielsje schreef:

Alleen heb ik nog steeds geen lekker gevoel bij de zijwaartste speling van de nieuwe ketting.

Ook duidelijk. Ik zal gewoon de geleider iets nauwkeuriger afstellen. Deze is niet nieuw maar nog zeker niet versleten. Er zit nog voldoende loopvlak op, ik zal er een foto van maken.

Zijwaartse speling is een “design issue” en hoeft geen slijtage in te houden: Rek komt door slijtage van de pennen en de rollen, zijwaartse speling wordt voornamelijk bepaald door “hoe strak ze de zijplaten” zetten door het stuiken/klinken van de pennen.

Als je loopbanen in de geleider hebt dan kun je geleider beter echt tegen de ketting zetten, of een nieuwe kopen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 maart 2019 01:46 PM
  [ # 2044 ]

Duidelijk. Ook de reactie van de leverancier laat weten dat ze nooit problemen gehad, maar ook nooit de zijwaartste speling hebben vergeleken. Ik monteer de nieuwe ketting en dan maar weer eens gaan met het ding Smile
Dank voor de info!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 maart 2019 05:34 PM
  [ # 2045 ]

De verwarring kwam omdat je 118.8 had geschreven ipv 188.8
Ik snapte het ook niet!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 maart 2019 06:52 PM
  [ # 2046 ]

Dus ook even een nieuwe spanner en gelijder erop.
Als je er een nieuwe ketting op doet.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 29 maart 2019 07:39 PM
  [ # 2047 ]

Inmiddels zit de hele santenkraam weer op z’n plek.
De geleider is nog prima, de spanner heeft wel wat inloopsporen..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 juni 2019 12:00 PM
  [ # 2048 ]

Mijn wagen heeft een Weber 34 DMTR, zie plaatje voor beeldvorming.
De kunststof luchtinlaat boven op wordt met vier moertjes op de opstaande boutjes gemonteerd.
Twee van die boutjes zijn over tijd losgekomen, en de draad in de gaten is foetsie.

Nou heb ik ooit iemand gesproken die daar een goede oplossing voor had. Persoon vergeten, methode vergeten. Maar het was iets met een of ander goedje wat je samen met het losgekomen boutje in het gat steekt. Uit laten harden, dan kan je boutje weer losgedraaid worden en heb je weer een draadgat. Iemand bekend met zoiets? Indien dit niet werkt, iemand een andere oplossing?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 juni 2019 12:01 PM
  [ # 2049 ]
Nielsje schreef:

Inmiddels zit de hele santenkraam weer op z’n plek.

Terugkoppeling hierop: het geratel wat ik had bij stationair loop is verdwenen, dus de nieuwe ketting heeft soelaas geboden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 juni 2019 02:32 PM
  [ # 2050 ]
Nielsje schreef:

, iemand een andere oplossing?

Helicoil?  maar die had je zelf misschien zelf ook al bedacht…
Maar ik denk dat je “vloeibaar of kneedbaar” 2 componisten spul bedoelt, Loktiet heeft dat onder andere, maar misschien is er nog steviger spul in de handel.
Het zal niet zoveel belast worden, maar misschien heb ik het wel mis, het zou daar behoorlijk kunnen vibreren…

Of zoiets:
https://www.manutan.nl/nl/mnl/zelftappende-draadbus-met-schroefdraad-type-320-staal 
Heb je er wel gelijk 50… Wink

Loopt de auto nou ook iets beter met de nieuwe ketting?
Of niet merkbaar?

 

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 02 juni 2019 06:38 PM
  [ # 2051 ]

Waarom niet m6 ipv m5 tappen?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 juni 2019 07:23 PM
  [ # 2052 ]

Goeie vraag. Dan moet ik ook de gaten gaan opruimen van het kunststof inlaatstuk, maar ik weet eigenlijk niet goed het tappen zal gaan in een carburateur. Een tapje is wel te regelen, eens kijken of een helicoil een mooie oplossing is.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 02 juni 2019 07:40 PM
  [ # 2053 ]

Voor het plaatsen van een helicoil met je ook optappen. Ik zou voor M6 gaan, helicoil is m.i. altijd een laatste redmiddel.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 juni 2019 10:25 PM
  [ # 2054 ]

Voor m6 hoef je niet nieuws te boren.
Gat is groot genoeg.


VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 03 juni 2019 06:18 PM
  [ # 2055 ]

Als de originele m5 schroefdraad nog een beetje in takt is, kan je de tapeindjes vervangen door m5 schroeven die je vanuit de onderzijde in het deksel schroeft met een druppel locktite. Doordat de kop van de schroef onder het deksel zit, kan je ze er ook niet meer uit trekken als je de plastic luchttoevoer vast schroeft.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
 
137 van de 171
« Eerste  < Vorige 135 136 137 138 139 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook