Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
bogaard77 schreef:Zit er ook al een curved limiter in de CX blokken? Ik weet t niet meer.
Anders dat als upgrade erin zetten. ..
zit er niet in en is niet te koop
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Waterman is me voor. Er zit in de CX een gewone rechte geleider.
Wat is het voordeel van een gebogen geleider?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn 2400 had ik destijds ook bij stationair toerental een klapperende ketting.
Bleek de borging van de hydraulische spanner niet goed te staan, vergrendelde dus niet.
Schroevendraaier erin, omzetten en het geklapper was over.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Volgens mij ” klappert” de ketting dan niet.
Omdat bij de rechte geleider de ketting iets vrij moet lopen van de geleider ( voelermaat er tussen).
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Nielsje schreef:
Als dat jouw originele ketting is dan is die zo goed als nieuw!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
René Jongejan schreef:Bij mijn 2400 had ik destijds ook bij stationair toerental een klapperende ketting.
Bleek de borging van de hydraulische spanner niet goed te staan, vergrendelde dus niet.
Schroevendraaier erin, omzetten en het geklapper was over.
Je moet hem toch juist vergrendelen voor demontage? Want dan kan je hem verwijderen zonder dat ’ ie uit elkaar schiet.
F.SvM schreef:Volgens mij ” klappert” de ketting dan niet.
Omdat bij de rechte geleider de ketting iets vrij moet lopen van de geleider ( voelermaat er tussen).VgF
Je bedoelt dus dat ’ ie mogelijk gewoon klappert tegen de geleider aan, omdat ’ ie vlak is?
waterman schreef:Als dat jouw originele ketting is dan is die zo goed als nieuw!
Zal wel niet de originele ketting zijn. Zal wel gemonteerd zijn toen de handbak eraan gelepeld is.
Maar goed, als het de ketting dan niet is, waarom klappert het ding dan? De geleider wat anders stellen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Door een trilling klappert de ketting tegen de geleider.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Right, beetje meten met de schuifmaat levert dat de nieuwe ketting wel degelijk minder speling in de lengte heeft: 118.8 mm om 188.0 mm. Wel heeft de ketting veel meer zijwaartse speling, zoals te zien is op de foto. Wat is wijsheid?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als de ketting opgerekt is dan zal de spanner dat deels opvangen, totdat de max stand bereikt is.
Een langere ketting zal ook betekenen dat de kleptiming veranderd, of je dat merkt is weer iets anders.
Controleer ook even of de tandwielen niet ingevreten zijn.
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede vraag (serieus)
Hoeveel zou 2 mm schelen ,want hier heb je het over.
Hoeveel scheeld dat ...........
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
dat de nieuwe ketting wel degelijk minder speling in de lengte heeft: 118.8 mm om 188.0 mm.
Als die 118.8. 188.8 moet zijn. Of Visé versa
Ten minste daar is mijn bovenstaande reactie op gebaseerd
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
De tandwielen zijn niet zichtbaar versleten, de bussen van de ketting vallen nog mooi in de tandjes (ze ‘zweven’ niet in de tanden). Ik ben ook wel benieuwd wat je nou echt merkt van een iets langere ketting. In principe verloopt je kleptiming, dus een nieuwe ketting zal sowieso ‘beter’ zijn.
Dat de ketting zijwaarts speling heeft, zal je denk ik alleen merken als de speling komt vanuit het feit dat de pen-gat verbinding te ruim is. Als er zijwaartste speling ontstaat die zuiver axiaal, omdat een pen te lang is, dan zou het minder uitmaken denk ik.
Hoop geneuzel in de ruimte natuurlijk, op dit moment staat de vraag ook uit bij de leverancier en weet ik nog niet of ik de nieuwe ketting hierop moet vertrouwen of beter de oude weer kan monteren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een opgerekte ketting zal uiteindelijk je tandwielen mollen. Hij ligt dan niet meer helemaal aan en kan - puur theoretisch- verspringen.
In de praktijk zie je volledig gare kettingen in de blokken gewoon lopen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hr boogaard heeft gelijk, je tandwielen zullen (sneller) slijten. de busjes krijgen een ruimere hart afstand, en zullen , met name onder hoge belasting ‘’ in de tanden klimmen’’ en bij gas loslaten weer terug zakken. dit fenomeem veroorzaakt een snelle slijtage, en die zal je tanden geen goed doen.de tanden worden dan bovenin belast, op een gebiedje waar ze smaller zijn, en de krachten minder goed aankunnen. overigens begrijp ik de maten die je opschrijft niet hoor ! maar dat mag je op mijn konto bijschrijven ! mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Boog heeft daar een goed punt: Om te voorkomen dat je je kettingwielen regelmatig moet vervangen moet je de ketting vervangen: Je ketting is het slijtelement. Als je blijft rijden met een gerekte ketting dan lopen je kettingwielen in en als je er dan een nieuwe ketting op legt dan loopt die niet mooi en rekt meteen op om weer op de kettingwielen aan te liggen.
In de “industrie” vinden ze 1% rek een goede vervangingsgrens, ik vervang ze zelf altijd bij 0.5%, “better safe then sorry”, want nieuwe tandwielen vinden en monteren is een duur karweitje. Voor verspringen moet je echt veel meer rek hebben dan 1%.
Als je ketting al 0.8 mm op 118 gerekt is, dan is dan 0.68 %, dus zou ik hem vervangen.
Rammel: Die kettinggeleiders moeten 0.1 mm van de ketting staan, als je ze verder wegzet klappert de ketting er tegenaan. Je kunt er ook een vel papier tussen houden, dat is nog iets dunner dan 0.1 mm. Als je kettinggeleider al ingelopen is klappert je ketting altijd, of je moet hem er echt tegenaan zetten, maar dan slijt hij nog sneller.
De ketting klappert altijd iets door de trillingen. Als je te weinig oliedruk hebt stationair klappert je ketting ook, want de veer in de spanner is vrij slap,( die dient er alleen voor om de spanner langs de ratel te duwen), dus heb je dan te weinig druk op je ketting.
To err is human, not to err is divine.