40 van de 73
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
   
Ma Prestige - Leboncoin(?)
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 april 2019 05:04 PM
  [ # 586 ]

Neem aan dat je met R134a wil vullen?
Alle rubbertjes in het systeem vervangen. Ook de overdruk klep hoort vervangen te worden, deze zit tegen de aansluitingen van de verdamper aan onder het reservewiel.

Tja wil je het echt goed doen dan is een nieuwe condensor geen slecht idee.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 19 mei 2019 12:37 PM
  [ # 587 ]

Inmiddels heb ik de aircopomp en droger eruit gehaald.
De nieuwe pomp die ik had gekocht moest ik wel ombouwen omdat de aansluitingen anders waren. Ik heb hier dankbaar gebruik gemaakt van de forumbijdrage van Kris:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/169217/P45/#708288
Volgende stap is de nieuwe pomp weer terug te plaatsen.

Vraag is hoe ik het beste de pomp kan uitlijnen.
Op de versnellingsbak (in mijn geval een automaat) zit een steun
IMG_20190519_110543[removed][removed]


Door de steun loopt een bout die ook door deze ogen van de pomp gaat
IMG_20190519_110442[removed][removed]

IMG_20190519_110436[removed][removed]

Met de stelbout kun je de pomp wat naar links op rechts bewegen voor de uitlijning.

Verder zijn er opvulplaatjes die zowel boven als onder er tussen kunnen:
IMG_20190519_111338[removed][removed]

Natuurlijk kan ik weer het monteren zoals het zat, maar ik ben er toch onzeker over.
Vraag is hoe ik het beste kan vaststellen of de poelies in een lijn liggen en ook nog eens precies recht achter elkaar.
Tweede vraag betreft de olie in de pomp. Omdat ik de ‘achterkant’ net als Kris moest aanpassen liep er een hoop olie uit de pomp. Veel meer olie dan in de oude pomp zat. Sterker nog nog: de nieuwe pomp staat vol met olie. Wat doe ik daarmee?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 mei 2019 01:18 PM
  [ # 588 ]

Melden als je hem laat vullen. Dan gieten ze er op dat moment extra olie in.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 20 mei 2019 02:03 PM
  [ # 589 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200673/P1770/#1924199

Arjan, je schrijft dat de droger pas bij het vullen aangekoppeld mag worden. Dat is natuurlijk best lastig. Ga je dan met een afgekoppelde droger naar de vuller?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 20 mei 2019 07:32 PM
  [ # 590 ]
maartens schreef:

...
Tweede vraag betreft de olie in de pomp. Omdat ik de ‘achterkant’ net als Kris moest aanpassen liep er een hoop olie uit de pomp. Veel meer olie dan in de oude pomp zat. Sterker nog nog: de nieuwe pomp staat vol met olie. Wat doe ik daarmee?

Pomp moet je vullen voor montage met de voorgeschreven hoeveelheid olie (hoeveelheid kan ik opzoeken als je wil).
Je moet wel esterolie nemen anders gaan je leidingen eraan (indien er nog minerale of PAG olie inzat moet je ze wel laten uitlekken en dan spoelen met esterolie).
Op de foto kan ik het niet zien maar is je nieuwe compressor geschikt voor R134a?
Indien dit er niet opstaat vervang je best de “shaft seal” door een exemplaar geschikt voor R134a.
Ik had dit niet gedaan bij mijn TRS en enkele weken later vloog hij er door en heel de vulling verloren, ik heb de seal toen vervangen en de airco werkt nog steeds.

Erg leuk dat mij oude topic nog gelezen word Smile

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 21 mei 2019 09:59 AM
  [ # 591 ]

Dank voor je reactie.
Het was niet de bedoeling dat ik ga retrofitten. De pomp is nog bedoeld voor R12 (Het is een Sanden SD508, gelijk aan de pomp die er origineel al inzat).
Ik vervang de droger en de pomp. Verder blijft het systeem zoals het is. Via AircoBolt wil ik dan een vervangend gas gaan gebruiken.

Ik heb geen idee wat voor olie er in de pomp zit en ook niet hoeveel er nu nog inzit. Ik zou ook niet weten hoe ik de pomp kan laten ‘uitlekken’.

Kortom ik heb nog wel een hoop vraagtekens

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 mei 2019 09:54 AM
  [ # 592 ]

Inmiddels zitten alle aircoonderdelen weer op zijn plaats.

Helaas bleek dat van mijn oude pomp, waarvan ik de achterkant (aansluitingen) wilde gebruiken in een ver verleden flink is misbruikt. Aangezien ik de auto al vanaf 1992 heb, is dit dus erg lang gelden gebeurd….


[img]https://live.staticflickr.com/65535/47928590421_1a6055e912_z.jpg”  alt=“IMG_20190525_111925” width=“640” height=“480” />[removed][removed][/img]

Dus een nieuwe achterkant moeten kopen in Uden… lag op voorraad….

Nieuwe afdichtingen op alles wat je losgehaald hebt:
”][img]https://live.staticflickr.com/65535/47941496678_7c454dd85f_z.jpg”  alt=“IMG_0003[1]” width=“480” height=“640” />[removed][removed][/img]

Vullen van de pomp met een start hoeveelheid olie. De vraag is echter hoeveel olie….. Er zit nog oude olie in het systeem. Te weinig olie dan loopt je pomp vast en te weinig olie dan koelt het niet goed. De droger en de slangen waren eruit dus daar zat gen olie meer in. In totaal zou er 120ml olie in het systeem moeten. Uiteindelijk heb ik 60ml olie in de pomp gedaan. Bij het vullen zal nog wat olie worden toegevoegd.

”][img]https://live.staticflickr.com/65535/47941475112_5e48e5442f_z.jpg”  alt=“IMG_0001[1]” width=“480” height=“640” />[removed][removed][/img]

Hoewel de nieuwe pomp ook een v-snaar aandrijving heeft was de oude poulie toch iets anders. Dus ik heb de poelie van de oude pomp gebruikt. De oude pomp is dus nu aardig ontmanteld.

Poelie van de nieuwe pomp eraf
[img]https://live.staticflickr.com/65535/47928576983_0a0aff1741_z.jpg”  alt=“IMG_20190524_205445” width=“480” height=“640” />[removed][removed][/img]

Koppeling van de oude pomp, die ik niet heb hergebruikt
[img]https://live.staticflickr.com/65535/47928926632_f97dff5af8_z.jpg”  alt=“IMG_20190525_111945” width=“480” height=“640” />[removed][removed][/img]

Pomp weer ingebouwd
[img]https://live.staticflickr.com/65535/47928936177_3dea684d7f_z.jpg”  alt=“IMG_20190525_112211” width=“640” height=“480” />[removed][removed]
[/img]

Weer de oude vulplaatjes gebruikt. Aangezien de nieuwe pomp exact gelijk is aan de oude pomp en de poelie is overgezet ben ik er maar van uitgegaan dat met gebruik van dezelfde vulplaatjes de poelies van zowel pomp als van de motor in één lijn liggen.

De pomp is gemonteerd op een as aan de onderkant met stelmoeren om de pomp uit te richten. Via de wielkast kom je daar (voor de verandering) eens makkelijk bij. Dat werkt wel goed.

Heb meteen de ophanging van de versnellingsbak vernieuwd. Die was uitgezakt.

Tenslotte…. blijkt er een plas olie van de automaat onder de auto te liggen…. Ok, de auto staat behoorlijk schuin, maar dit vind ik vreemd….
[img]https://live.staticflickr.com/65535/47929349231_25474cfe23_z.jpg”  alt=“IMG_20190525_112455” width=“480” height=“640” />[removed][removed]
[/img]

 

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 mei 2019 09:55 AM
  [ # 593 ]

en waarom zien we nu geen plaatjes…. ??

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 mei 2019 11:53 AM
  [ # 594 ]

Nog twee vraagjes:

Moet er bij de sensor op de droger nog iets van een afdichting worden gebruikt? Zover ik kon zien bij de oude droger zat er geen ringetje tussen maar wel iets van een pasta…. maar heel zeker ben ik daar niet van. De droger is nl. ook al 35 jaar oud.

Wat is het aanhaal koppel van de achterkant van de pomp (de 5 boutjes).

@Kris: kun jij je dat nog herinneren?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3874
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 27 mei 2019 01:13 PM
  [ # 595 ]
maartens schreef:

Inmiddels zitten alle aircoonderdelen weer op zijn plaats.

Helaas bleek dat van mijn oude pomp, waarvan ik de achterkant (aansluitingen) wilde gebruiken in een ver verleden flink is misbruikt. Aangezien ik de auto al vanaf 1992 heb, is dit dus erg lang gelden gebeurd….


en waarom zien we nu geen plaatjes…. ??

alleen dit (vanaf de dubbele punt):https://live.staticflickr.com/65535/47928590421_1a6055e912_z.jpg
icm de knop “image”. de rest is te veel.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3874
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 27 mei 2019 01:14 PM
  [ # 596 ]

En ik heb bij de mijne deze nieuwe/moderne vulnippels laten plaatsen, ipv de oude.


Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 mei 2019 01:40 PM
  [ # 597 ]

Inmiddels zitten alle aircoonderdelen weer op zijn plaats.

Helaas bleek dat van mijn oude pomp, waarvan ik de achterkant (aansluitingen) wilde gebruiken in een ver verleden flink is misbruikt. Aangezien ik de auto al vanaf 1992 heb, is dit dus erg lang gelden gebeurd….


Dus een nieuwe achterkant moeten kopen in Uden… lag op voorraad….

Nieuwe afdichtingen op alles wat je losgehaald hebt:
”]

Vullen van de pomp met een start hoeveelheid olie. De vraag is echter hoeveel olie….. Er zit nog oude olie in het systeem. Te weinig olie dan loopt je pomp vast en te weinig olie dan koelt het niet goed. De droger en de slangen waren eruit dus daar zat gen olie meer in. In totaal zou er 120ml olie in het systeem moeten. Uiteindelijk heb ik 60ml olie in de pomp gedaan. Bij het vullen zal nog wat olie worden toegevoegd.

”]

Hoewel de nieuwe pomp ook een v-snaar aandrijving heeft was de oude poulie toch iets anders. Dus ik heb de poelie van de oude pomp gebruikt. De oude pomp is dus nu aardig ontmanteld.

Poelie van de nieuwe pomp eraf
IMG_20190524_205445

Koppeling van de oude pomp, die ik niet heb hergebruikt
IMG_20190525_111945

Pomp weer ingebouwd
IMG_20190525_112211

Weer de oude vulplaatjes gebruikt. Aangezien de nieuwe pomp exact gelijk is aan de oude pomp en de poelie is overgezet ben ik er maar van uitgegaan dat met gebruik van dezelfde vulplaatjes de poelies van zowel pomp als van de motor in één lijn liggen.

De pomp is gemonteerd op een as aan de onderkant met stelmoeren om de pomp uit te richten. Via de wielkast kom je daar (voor de verandering) eens makkelijk bij. Dat werkt wel goed.


Heb meteen de ophanging van de versnellingsbak vernieuwd. Die was uitgezakt.

Tenslotte…. blijkt er een plas olie van de automaat onder de auto te liggen…. Ok, de auto staat behoorlijk schuin, maar dit vind ik vreemd….

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 mei 2019 02:09 AM
  [ # 598 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 28 mei 2019 11:40 AM
  [ # 599 ]

Weet iemand waar ik het beste kan zoeken naar de plastic (pvc?) retour leidingen die vanaf de lekzak lopen naar het vat? Dat zijn leidingen (schat ik) van 4 mm buitenmaat.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 mei 2019 07:28 PM
  [ # 600 ]

Een sloper zoeken.
Of zitten ze ook bij een DS.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
40 van de 73
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook