9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
De Athena van ZWRTW
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 mei 2019 10:16 PM
  [ # 121 ]

Ai, dat is nou net jammer.
Ik heb wel vaker wisselende verhalen gehoord/gelezen. Waarschijnlijk te wijten aan wat je vermoed: verdroogde/harde gewone rubbers of de pasvorm van de portieren die wat suboptimaal is. Dat laatste is simpelweg een feit.

Ik ben stiekem wel benieuwd hoe het zal werken op mijn auto, dus ik wil denk ik de gok wel wagen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 14 mei 2019 09:55 AM
  [ # 122 ]

Ik heb dit weekend de CX ook weer tevoorschijn gehaald.
Vorig jaar heb ik een nieuw (gewoon) deurrubber geplaatst en de deur ‘strak’ afgesteld zodat over de hele linie het rubber ingedrukt wordt. Je kunt eventueel het bovenste deel van de deur iets naar binnen buigen. Niettemin hoor ik inderdaad vanaf 80-100km/u suizen bij mijn linkeroor. Ik denk dat dit er gewoon bij hoort. Ik denk niet dat je dit veel beter krijgt.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 14 mei 2019 02:42 PM
  [ # 123 ]

Gezien mijn CX mechanisch en esthetisch in topconditie is werd het nu tijd om even kijken hoe het onwerp of realisatie van het ontwerp kan verbeterd worden. Ik heb bij ijze van proef, beide rechterportieren volledig afgetapet aan de buitenzijde. De reductie op windgeruis boven de 100 km/u bedraagt ongeveer 4 dB wat dus ongeveer de halve geluidssterkte is. De oorzaak van de ruis, is niet alleen het minder goed aansluiten van de deurrubbers (omwille van welke reden ook : ouderdom, verdroging, vervormde deurstijlen, etc..) maar ook turbulentie die onstaat in de kieren tussen portier carosserie en deurrubbers. Men zou eigenlijk een soort van dichting moeten vinden die hogergenoemde kieren dient af te sluiten zoals je dat ziet bij moderne wagens.

Een andere bron van turbulentie is de voorruitrubber. Ook die heb ik bij wijze van proef met veel ducktape proberen te overbruggen zodat de overgang van glas naar het dak zo aerodynamisch mogelijk is. Ik heb het effect niet gemeten maar wel gehoord, dat dit nogal scheelt vanaf 110 km/u. Niet spectaculair maar hoorbaar.Vermoedelijk een 2 a 3 dB.

Verder moeten er nog lekken doorheen het schutbord en de midden console. Vermodelijk daar waar het mechanisme van de versnellingbak naar het interieur loopt.

Ook bij mijn portier hoor ik in de linkerbovenhoek geruis vanaf 90 km/u maar echter niet aan de passagierszijde (dus bij niet afgeplakte portieren), dus dit is geen structureel probleem maar een probleem van uitlijning.

Wat me wel steeds opvalt bij deze wagen en zeker in vergelijking met mijn dagelijkse auto (C4 Grand Picasso) is dat het perfect mogelijk is met volledige open ramen te rijden, terwijl dat in mijn C4 vanaf 70 km/u gewoon onmogelijk is omwille van hevige turbulentie die zulke sterke druk op de oren zet dat je gewoon potdoof wordt. Akoestiek is mijn vakgebied en de verklaring hiervoor is dat door de overdruk die in de auto heerst tov de buitendruk bij rijdende auto, de lucht uit de cabine gezogen wordt en natuurlijk er ook tegelijkertijd weer ingezogen wordt. Dit veroorzaakt sterke turbulentie in de allerlaagste frequenties.  In de CX heb je dat niet en ik kan niet direct verklaren waarom. Misschien heeft het te maken dat een moderne auto zo perfect afgedicht is, terwijl de CX nogal wat kieren en lekken heeft langswaar de lucht terug het interieur kan binnenstromen bij rijdende wagen.

Ben ook van plan om een stationaire test te doen. In mijn garage stel ik een 4 tal luidsprkers op die ruis weergeven. Daarmee kan je dan in het interieur al zeker kieren gericht opsporen met het oor of met een meetmicrofoon en zo gericht maatregelen nemen. Turbulenties meet je daar natuurlijk niet mee maar het is al een stap in de richting naar een stillere CX.  Keep you posted.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2019 08:54 PM
  [ # 124 ]

Huh? Mijn CX begint pas bij 160+ echt wat meer windgeruis te maken… (Met CX-Basis rubbers al jaren)

Er zit toch niet veel verschil tussen serie 1 en 2 bij de deur rubbers?

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 15 mei 2019 10:59 PM
  [ # 125 ]

Interessante reakties! Kieren sluiten bij de raamstijlen helpt dus qua geluidsreductie. En qua CX basis rubbers: bij sommigen lijkt het kennelijk wel te werken. Zouden er verschillen kunnen zijn tussen serie 1 en 2 waardoor de extra deurrubbers op serie 2 beter werken?

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 15 mei 2019 11:55 PM
  [ # 126 ]

Dat laatste durf ik niet te beamen, ik heb ze gehad op mijn S1 1982 Limousine en kan zeggen dat het een verbetering gaf, niet aanmerkelijk, maar zeker geen verslechtering.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 16 mei 2019 10:43 AM
  [ # 127 ]

Ik zou een soort tochtkit willen vinden om rond de deuren dus te willen plaatsen zodat er geen kieren meer zijn tussen voor-en achterdeur, voorste en achterste spatscherm en dakrand. Dat moet volgens mij aardig wat schelen.  Keep you posted.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 mei 2019 01:09 PM
  [ # 128 ]

Ik begrijp dat al die kieren voor ongewenste turbulentie zorgen. Als je bij veel CX-en kijkt zijn deuren vaak medium goed afgehangen, waarbij ik vermoed dat het een concessie is wegens de niet al te strakke toleranties op alle onderdelen.

Maar als je rondom alle deuren en kieren een tochtkit of strip plaatst, ben je dan niet bang dat het een nadelig esthetisch effect heeft?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 16 mei 2019 01:34 PM
  [ # 129 ]

Nielsje,

Volmondig eens. Daar zit de uitdaging. Als ik mijn C4 Grand Picasso bekijk zie ik een nauwkeurige afdichting van alle kieren en die auto is werkelijk zeer stil. NAtuurlijk zal de CX niet zo stil worden als de Picasso, maar ik denk toch dat er ruimte voor verbetering is op een aanvaardbare manier. Het is kwestie van het juiste profiel vinden.

Eert een goede meetmethode opstellen. Een 8-tal microfoon langs de raamranden zijn nodig tijdens het rijden , en na analyse van de signalen kan je dan ook weten uit welke richting het geluid komt. Ik zeg er graag bij dat ik dit beroepshalve ook doe en er dus vertrouwd mee ben. Is wel een heel gedoe natuurlijk!

Ik was onlangs bij een sportwagen fabrikant en daar gebruikt men zulke methodes om bvb het uitlaatgeluid op punt te stellen en te vergelijken met de concurrentie. Best grappig.

Natuurlijk zal ik de resultaten , indien relevant, delen op dit forum

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 mei 2019 04:57 PM
  [ # 130 ]
zwrtw schreef:

Interessante reakties! Kieren sluiten bij de raamstijlen helpt dus qua geluidsreductie. En qua CX basis rubbers: bij sommigen lijkt het kennelijk wel te werken. Zouden er verschillen kunnen zijn tussen serie 1 en 2 waardoor de extra deurrubbers op serie 2 beter werken?

Ik heb ze ook op mijn CX zitten - de tweede in rij. Door de wijze van monteren is het contactvlak van het extra rubber op de deuropening erg klein. Als het rubber net iets verdraaid zit, kan er een luid gefluit en geruis optreden. Dat is dan per portier de boel heel goed bekijken en het rubber nog een beetje op de plek kneden. Maar als ze goed zitten, dan scheelt het toch wel iets. Volgens mij zou het nog beter werken als het een soort schuimrubber zou zijn waardoor de kieren wat makkelijker opvullen. Nu ontstaat er soms toch bijgeluid als de wind er net wat ongelukkig op staat.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 17 mei 2019 11:34 AM
  [ # 131 ]

Bij wijze van proef, om het origineel ontwerp even the checken, heb ik alle deurrubbers uitbundig ingestreken met vaseline om de afdichting te optimaliseren.. Deze proef toonde aan dat windgeruis aanmerkelijk beter was, een vlugge meting met mijn smartphone bij dezelfde snelheid, zelfde stukje autoweg, toonde een winst van pakweg 2 dB aan.

Dat betekent dus, dat speling op de deuren en verlies van soeplheid van de deurrubbers wel degelijk een invloed heeft op het windgeruis, en het origineel ontwerp wel goed zat. Dus misschien helpt het wel om een heel dunne tochtstrip (1 a 2 mm dikte max) op de deuren aan te brengen na zorgvuldige uitlijning van de portieren.

Dit plus een middel om de kieren tussen portieren en carosserie op te vullen , moet zeker wel een duidelijke verbetering zijn.

Wordt vervolgd..

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 17 mei 2019 01:29 PM
  [ # 132 ]

wat wij altijd deden; de rubber aan de onderzijde opensnijden, een soort keizersnede maken dus, en dan een zachte rubberen slang erin schuiven, zodat de rubber weer opzwelt. dan gaat ie harder tegenduwen als ie wordt ingedrukt. een beetje hannessen is het wel, maar het werkt goed. succes

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 21 mei 2019 09:43 PM
  [ # 133 ]

Bedankt voor de tip!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 12 november 2019 09:03 PM
  [ # 134 ]

Een middenarmsteun voorin leek me wel prettig en nadat ik in een CX met middenarmsteun van een clublid had gereden was mijn vermoeden bevestigd. Een tijdje later werd ik door een clubmagazijn-medewerker getipt dat er nog een middenarmsteun lag, maar dat er wat mee was waardoor deze ongeschikt was voor de “normale” verkoop. De steun bleek nieuw te zijn, maar incompleet. In ieder geval miste het “driehoekje” waarmee de de boel afsteunt op de middenconsole:

Verder bleek het deksel te klein! Zou dat deksel bij een andere steun horen? BX?

Er zat ook nog een gebruikt kussentje bij die wel het goede formaat had. Met wat hobbywerk heb ik het te kleine deksel vermaakt zodat ik de originele scharnieren kon blijven gebruiken en het juiste kussentje. Voor het mooie wil ik de armsteun nog eens bekleden met de juiste kleur stof, maar kom daar maar eens aan! Wellicht kom ik ooit nog (gescheurde) stoelbekleding tegen waar nog voldoende goed materiaal aan zit om de armsteun te bekleden.

Om ervoor te zorgen dat de armsteun op de juiste hoogte zit zonder het “driehoekje”, rust de armsteun m.b.v. een rubber prop op de bediening van de hoogteverstelling. Dat is een robuust bevestigde hevel die wel wat kan hebben. Niet zo’n elegante oplossing, maar aan de andere kant belast ik het plastic van de middenconsole op deze manier niet.

Ook ben ik nog met de instrumenten aan de gang geweest. Het klokje vond ik vrij luidruchtig en de km-teller/snelheidsmeter maakte ook een rammelend geluid (vooral bij wat kouder weer). Dus tellerblok eruit, ook gelijk maar de lampjes vervangen waar je nu ineens wel bij kan, teller open peuteren en kijken. Vooral opgedroogd vet bij wat wormwieloverbrengingen en de lagering van kunststof asjes. Ik heb er nu wat siliconenvet op gedaan.
Bij het klokje hetzelfde verhaal, een beetje siliconenvet gedaan op de tandwieloverbrengingen die dicht bij het aandrijfmotortje zitten. Het resultaat is bij het klokje verbluffend. Veel stiller geworden! De teller heb ik nog niet geprobeerd, dat kon wel eens na de winter worden. Ik ben benieuwd of het klokje voor langere tijd stopt met rammelen.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 12 november 2019 09:17 PM
  [ # 135 ]

Goed bezig!.
Tone langelaar is bezig met nieuwe stoelbekleding van diverse modellen.
Misschien heeft hij de juiste stof al.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook