72 van de 86
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 74 Volgende >  Laatste »
   
80-99-ZT de Trax van Graddus, modificircus
Gepost: 12 juni 2019 08:31 PM
  [ # 1066 ]

Niet zo rigoureus ome Ron, gisteren bij de plaatselijk Auto Distribution een waterpomp besteld voor de B200/B230 motoren van de firma Volvo, zoals deze werden gebruikt in de laatste achterwielaangedreven Volvo-modellen. De pomp is iets kleiner dan het origineel, maar je ziet aan alles dat hij meer opbrengst zal hebben dan het grof bemeten en goed versleten origineel. Doordat de pomp ook net iets minder lang is ontstaat er voldoende ruimte om een pasplaat te maken tussen het bestaande waterpompbuis op de cilinderkop en de Volvo-pomp. Daarmee is dan het probleem van de niet overeen komende boutgaten ook meteen ondervangen. Vanavond de oude en nieuwe onderdelen achtergelaten bij mijn favoriete constructeur-in-crime, die aan de slag gaat met het zoeken naar een passende poelie in de juiste verhouding en daarna zal bepalen hoe dik de pasplaat moet worden. Ik houd jullie op de hoogte.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 12 juni 2019 10:07 PM
  [ # 1067 ]

Ik snap helemaal wat je bedoeld, … hopen dat het lukt.

Die waterpompen zijn best degelijk en voorlopig nog ruim verkrijgbaar.

Hij is afgegeven bij je favoriete kasteelheer neem ik aan Smile

 

Profiel  
 
Gepost: 12 juni 2019 10:29 PM
  [ # 1068 ]
Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 juni 2019 10:30 PM
  [ # 1069 ]

Vloek ik heel hard als ik suggereer dat je zelfs naar een andere plek zou kunnen kijken?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 juni 2019 12:35 AM
  [ # 1070 ]
graddus schreef:

Nee Frank, in het huis zit een bronzen bus waar de as doorheen loopt, rond die bronzen bus zit een vlak geslepen drukvlak in keramiek dat ingegoten lijkt. Daartegen drukt een mechanische seal met een koolstofring tegen het keramiek. De mechanische seal klemt met een rubber bus rond de as. Het rubber dicht dus af rond de as, de koolstof/keramiek-combinatie lekt altijd een klein beetje, zodat de waterfilm er voor zorgt dat het geheel niet te hard slijt. Helaas zijn bij de meeste pomphuizen de keramieken drukvlakken te sterk gepit om nog betrouwbaar af te dichten. Wellicht dat er met veel kunst en vliegwerk wel een nieuw keramiek in te fietsen is, maar gezien het feit dat ook goede waaiers zeer dun gezaaid zijn en ik het hele ding nu al zes jaar op rij uit elkaar heb moeten halen wegens ergens een mailfunctie ben ik er wel zo’n beetje klaar mee. Tijd voor een alternatief Smile

Ik snap het ..( denk ik )
Die bronzen bus is dus een soort lagering van de as..?
En de keramiek en de koolstof ring zorgen voor de afdichting ,( worden tegen elkaar gedrukt door een veer )

Ikzelf reviceer veel pompen ( voor water melk voor mest enz enz….)
Is er niet genoeg ruimte om de keramiek eruit te halen / draaien en daar een nieuwe passende seal in te zetten….,?

Voor jou niet meer nodig ( nieuw alternatief) maar misschien voor anderen.

VgF

 

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 13 juni 2019 03:14 PM
  [ # 1071 ]

Dat zal vast ook een optie zijn inderdaad, maar ik ga nu even door op dit spoor. Volgende zoektocht, een passende poelie Smile

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 juni 2019 10:22 PM
  [ # 1072 ]

very goodd

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 21 juni 2019 07:30 PM
  [ # 1073 ]

Ondertussen krijgt project waterpomp ook langzaam vorm…

Links de originele pomp, rechts de pomp van Volvo met een op maat gemaakte industriële poelie. Volgende stap, de pasplaat tussen het huis en de nieuwe pomp.

Profiel  
 
Gepost: 13 juli 2019 06:24 PM
  [ # 1074 ]

Het was een beetje stil in het topic, maar dat wil niet zeggen dat het ook stil was op het waterpompfront. Een kleine opsomming met wat plaatjes.


Eerst maar een nieuw stukje koelwaterslang vanaf de bocht onder de dynamo door (komt vanaf de radiateur).


Pakking gemaakt om de adapterplaat tegen het waterpompbuis te monteren.


En de adapterplaat zelf.


Daar hebben we de nieuwe pomp, afkomstig uit de Volvo-catalogus.


Met de op maat gemaakte industriële poelie.


En het geheel op zijn plaats tegen de adapterplaat.


De bovenste boutjes gebruikt om een op maat gemaakt steuntje voor de V-snaarspanner te monteren.


Een mooi nieuw stukje siliconenslang in U-vorm om de eerder getoonde slang te verbinden met de waterpomp, bij de Volvo’s waar deze pomp op wordt gebruikt zitten de koelwateraansluitingen op de radiateur precies andersom namelijk.


De poelies netjes in lijn.


Met de spanner voor de V-snaar weer in positie.


De aansluiting voor de retour van de inlaatspruitstukverwarming (en tegelijkertijd ook van de verdamper van de lpg-installatie).


Ook niet onbelangrijk, nu er geen constant meedraaiend ventilatorblad meer op de waterpomppoelie zit, heb ik van de nood een deugd gemaakt en een elektrische ventilateur ingebouwd. De ventilator van een Saxo automatique bleek precies dezelfde diameter te hebben als de originele. Stevig beugeltje geconstrueerd om het geheel op zijn plek te houden et voilà.


Een elektrische ventilateur behoeft uiteraard ook aansturing, dus in de toevoerslang naar de radiateur een thermoswitch geplaatst uit de BX catalogus. Deze schakelt in bij 88 graden en houdt het bij 77 graden weer voor gezien. In combinatie met de thermostaat die bij 72 graden open gaat leek me dat een mooie combinatie.


Kabelboom gemaakt om de thermoswitch en de ventilateur met elkaar te verbinden. Het geheel afgezekerd en geschakeld via een relais.


Nog een kleine overzichtsfoto.


En natuurlijk waar het allemaal om te doen was, circulatie in de radiateur!!!

https://youtu.be/ynM0dIKO1uE

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 juli 2019 07:22 PM
  [ # 1075 ]

Wat een toffe klus man!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1784
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 13 juli 2019 08:04 PM
  [ # 1076 ]

Geslaagde klus, mooi gedaan! Lijkt me veel voldoening geven, dat het zo mooi samenkomt met al die op maat gemaakte onderdelen erin.

Profiel  
 
Gepost: 13 juli 2019 08:07 PM
  [ # 1077 ]

Het was inderdaad een mooie klus. Nu maar eens kijken hoe het zich houdt in de praktijk. Planning is om donderdag naar La Ferté Vidamme te rijden.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 juli 2019 10:56 PM
  [ # 1078 ]

Lekker bezig! Mooi klusje met voldoening gevend resultaat Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 14 juli 2019 08:03 PM
  [ # 1079 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 14 juli 2019 08:12 PM
  [ # 1080 ]

Klasse klus!

Profiel  
 
 
72 van de 86
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 74 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook