12 van de 22
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Het dak van Celosses Pluriel
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 13 januari 2020 12:28 PM
  [ # 166 ]

Zwart-wit neemt minder MB ruimte in en is soms duidelijker.
Ik weet niet veel van fotobewerking maar dit is mijn manier om onder de maximale grootte voor dit forum te blijven!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 januari 2020 12:40 PM
  [ # 167 ]

Gewoon de foto’s hosten, bijvoorbeeld bij https://myalbum.com/nl

Dan zijn het voor ons tenminste geen postzegels meer.

En nu weer on topic.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 13 januari 2020 01:52 PM
  [ # 168 ]

Inderdaad, lekker gewandeld!

Aanwijzing 3 Voorbereiding in het blad “Kleine Mechanismen”:

Dit gaat over het bedoelde nokje of haakje in de 5e interslide.

“plaats de klem (7) op het vaste uiteinde van de achterste traverse enz.

Met dat nokje of klem aldus vastgehaakt breekt dat nokje af bij het inschuiven van de 5e interslide in de rails van de achterruit, omdat het ‘t zwakste punt is in de constructie!

Niet goed uit het Frans vertaald? Want het moet juist los zitten anders schuift de 5e interslide niet in de rail.

Als ik het mis heb hoor ik dat graag.

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 januari 2020 10:43 PM
  [ # 169 ]

Ja, je hebt het mis.

De door jou geciteerde regel heeft namelijk niets te maken met het plaatsen van de 5de interslide in de rail op de dakcassette.

Deze interslide bestaat uit 5 delen, 4 van kunststof en 1 metalen verend plaatje, klem (7) is 1 van de 4 kunststof delen en het door jou gesloopte nokje is er ook 1.

“Nr 7 plaatsen” is namelijk ter voorbereiding van het terugplaatsen van het dak op de dakcassette.

Deze montage begint met het in de rail plaatsen van de 5de interslide, deze kan pas verder in de rail schuiven als de 4de interslide volledig in de 5de wordt gestoken, omdat nr. 4 nr. 5 “ontgrendelt”.
Doe je dit niet met de benodigde voorzichtigheid, dan breekt dat nokje af.
Aldus geschiedde.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 januari 2020 06:14 AM
  [ # 170 ]

Het is mijn intrepetatie van de nogal onduidelijke beschrijving!
De 5e interslide gaat pas volledig in de rail als het beroemde nokje in de vrije stand staat, ook met die 5e slide los van het dak dus als enkel onderdeel.
Straks als het licht is weer verder spelen.
Maar wat is het doel van deze blokkeerconstructie?

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 januari 2020 09:34 AM
  [ # 171 ]

Verder gekeken zowel in de schuur aan de Pluriel alsook aan tafel met een kop koffie de beschrijving nogmaals herlezen en bekeken.

Inderdaad moet het uiteinde van de 4e interslide in het gat van de 5e interslide vallen om het nokje vrij te geven.

Rene heeft dus volkomen gelijk!

Met de 4e en 5e interslide los geprobeerd en het lukt!

Maar met het nokje niet geblokkeerd lukt het inschuiven ook!

Nu verder onderzoeken wat de functie van die blokkeerinrichting is in de 5e interslide.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 januari 2020 10:05 AM
  [ # 172 ]
Celosse schreef:

Maar wat is het doel van deze blokkeerconstructie?

Met alle respect, maar het feit dat je deze vraag nog stelt is voor mij nogmaals een bevestiging die je niet weet hoe het dak tot in detail werkt.

Dus ga ik maar weer.

Uitgangspunt is stand 9, het dak ligt als een gevouwen pakket op de achterruit.
Wanneer nu het dak een sluitcommando krijgt gaat eerst het hele gevouwen pakket omhoog.
Dit vanwege het feit dat in deze situatie alle interslides met elkaar gekoppeld zijn.
De kabels duwen interslides nr. 1 naar voren en vanwege de onderlinge koppeling wordt het hele treintje meegenomen.
Als interslide 5 op zijn eindpositie komt, wordt door een nokje interslide 4 vrijgegeven en begint het dak zich vanaf de achterzijde uit te vouwen en te strekken.
Wanneer interslide 4 op zijn plek is, gebeurt hetzelfde, nr. 3 wordt vrijgegeven enz. enz..
In interslide 1 zit nog de bijzondere constructie dat bij volledig sluiten het voorste dakspant iets naar beneden wordt getrokken.
Bij het openen vanuit de volledig gesloten stand gebeurt exact het omgekeerde, nr. 2 blijft op zijn plek totdat nr. 1 ‘m ontgrendelt, het dak begint zich dus vanaf de voorzijde te vouwen.

Het bij jou afgebroken haakje in interslide 5 heeft dus een wezenlijke functie en als je denkt dat het zonder ook goed gaat werken ben je echt op het verkeerde pad.

Dus terug naar af en zorgen dat je weer beschikt over een complete interslide nr 5 zonder afgebroken delen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 januari 2020 10:25 AM
  [ # 173 ]

Gelukkig leer ik snel en begrijp het dak meer en meer.

Maar ik blijf erbij dat het gebruikte materiaal voor dit doel te zwak is.

Temeer daar sommige delen van de 1e interslide wel van metaal zijn.

Eerst proberen het afgebroken haakje weer aan de rest vast te smelten, want lijmen blijkt niet te lukken.

Als dat niet gaat, dan verder zoeken naar die 5e linker interslide, maar gezien de zwakke uitvoering zullen er wel meer exemplaren rondzwerven met afgebroken nokje dan hele exemplaren!

Vroeger zou zo’n kwetsbaar onderdeeltje van metaal spuitgietwerk worden gemaakt, wat ook niet het eeuwige leven heeft, maar wel minder kwetsbaar is!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 januari 2020 12:26 PM
  [ # 174 ]
Celosse schreef:

Eerst proberen het afgebroken haakje weer aan de rest vast te smelten, want lijmen blijkt niet te lukken.

Zinloze actie, vandaag heel, overmorgen weer stuk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 januari 2020 12:34 PM
  [ # 175 ]

Afmeting van dat haakje op het breukvlak is 2x6mm!

En dat moet dan heel blijven bij het openen en sluiten van het dak en ook bij 130 km/h?

Uitermate zwakke constructie en ik vrees dat het moeilijk zal worden om nog een heel exemplaar van zo’n 5e interslide 2e hands te vinden.

Aan elkaar smelten lukt goed, maar dan alleen voor de foto!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 januari 2020 12:41 PM
  [ # 176 ]
Celosse schreef:

En dat moet dan heel blijven bij het openen en sluiten van het dak en ook bij 130 km/h?

Het wordt ten zeerste ontraden om rijdend het dak te openen/sluiten.
Doe dit eigenlijk alleen bij een stilstaande auto, welke op een vlak terrein staat.
Zelfs bij enige torsie in de koets kan het al misgaan.

Celosse schreef:

Uitermate zwakke constructie

Je valt in herhaling, als je dit nu werkelijk van mening bent, stop met dit project.

Celosse schreef:

Ik vrees dat het moeilijk zal worden om nog een heel exemplaar van zo’n 5e interslide 2e hands te vinden.

Succes!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 januari 2020 01:41 PM
  [ # 177 ]

Ik bedoel dat het dak ook bij 130km/h vast moet blijven zitten en die prutsonderdeeltjes dan ook niet mogen afbreken!

Stoppen met dit project, waarom?

Heb wel slechtere auto’s onderhanden gehad en alles al veel erger meegemaakt.

Zie hier de foto van mijn Rosengart LR539 met Citroën techniek voor de aanvang van de restoratie.

Afbeelding Bijlagen
Afbeelding_007.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 januari 2020 03:37 PM
  [ # 178 ]
Celosse schreef:

Heb wel slechtere auto’s onderhanden gehad en alles al veel erger meegemaakt.

Zie hier de foto van mijn Rosengart LR539 met Citroën techniek voor de aanvang van de restauratie.

Dit is in dit kader niet relevant, zullen we gewoon on topic blijven en het over het Pluriel-dak hebben?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 januari 2020 03:56 PM
  [ # 179 ]

In mijn kennissenkring heb ik een tandtechnieker, een edelsmid en een instrumentmaker, dus dat kleine dingetje met dat asje zal wel nagemaakt worden in een wat minder slechte kwaliteit.
Eerst maar even op tekening zetten, daar heb ik voor doorgeleerd en wel met een tekenbord enzo, dus niet op een scherm.

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 16 januari 2020 12:36 PM
  [ # 180 ]

Vanmorgen is het gelukt om met z’n tweeën het dak weer in de achterruit te schuiven, na eerst die achterruit goed vastgezet te hebben.
Onder de achterruit een flink blok hout in de kofferruimte en tussen de twee blokkeringsstiften een stuk 3/4” plasticpijp. gewone 5/8” plastic pijp bleef niet zitten vanwege de kracht van de gasveren.
Maar nu schuift het dak niet over de daktogen met de hand, aan de rechterkant blokkeert er iets. Wat is dat nu weer, eerst weer de motor electrisch aansluiten? Lijkt mij niet nodig omdat de kabels er ook niet inzitten en de accuklem geruime tijd los is geweest.
Ik durf ook geen gepast geweld toe te passen gezien de erbarmelijke kwaliteit van het toegepaste plasticmateriaal.
Eerst maar m’n middagwandeling, ruim 4km door het bos om een en ander te overdenken.
Een foto op redelijke grootte bij te voegen lukt nog steeds niet vanwege mijn onkunde met die materie.

Profiel  
 
 
12 van de 22
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook