79 van de 86
« Eerste  < Vorige 77 78 79 80 81 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 september 2020 08:14 PM
  [ # 1171 ]

Nou, die schijven zijn gevlakt geweest omdat ze rete-krom waren en daarna hebben ze keurig trillingsvrij gewerkt. Dat kán over zijn gegaan en dan langzaamaan verergerd zijn, maar het is ook wel opvallend dat ik niet zoveel vet in de rechter aandrijfas gepropt krijg dat ‘t onder de bibaxrubbers uit wil komen (maar dan houd je wel een nette schone velg, da’s een voordeel). Dus behalve of de remmen iets mankeert kun je je ook afvragen of er niet een dubbel kruisstuk drooggelopen is omdat er een verstopping in die as zit en ze dus weinig of geen vet krijgen.

Daarbij lijkt het wel of je de kruisjes ook meer hoort knakken in scherpe bochten op de dagen dat de auto naar denderen neigt, maar daar heb ik nog niets hard over kunnen vaststellen. Daar kunnen we dus in de praktijk voorlopig niet op rekenen.

Maar het effect van een dikkere plek op een schijf krijg je eventueel ook als zo’n schijf langs een radiale scheur vervormt, lijkt me. En dat zou eventueel zichtbaar kunnen zijn als een sprongetje op je meetklok. En natuurlijk kun je op die manier zien of de boel andere vreemde slingering heeft (zoals bijvoorbeeld alweer krom). Er werk van maken om dat te meten heeft ook vooral als doel om te bepalen welke onderdelen het meest waarschijnlijk bij het oud ijzer kunnen. ‘t Is werk genoeg om dat zo gericht mogelijk te willen doen. Hoewel irritant genoeg het helemaal niet zeker is dat er ook maar iets te zien gaat zijn op een meetklok, want meestal moet je wel eerst een beetje redelijk belasting creëren bij het remmen wil je er werkelijk wat van merken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 september 2020 08:16 PM
  [ # 1172 ]
waterman schreef:

Is de voortrein niet gewoon losgescheurd?

Dat zou kunnen, maar dat zou dan ondanks de aangebrachte verstevigingen ten tweeden (nou, derden want hij was eerder ook al eens gelast) male moeten zijn én dan zou dat m.i. afgelopen voorjaar bij de keuring boven water moeten zijn gekomen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 september 2020 10:22 AM
  [ # 1173 ]

Het enige wat je doorsmeert bij de aandrijfas is de centrale kogel. De kruisjes zijn “voor het leven gesmeerd”.
Het kan dus best wel zo zijn dat er een kruisje niet meer goed is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 september 2020 01:23 PM
  [ # 1174 ]

Visuele inspectie van alle verdachten levert geen duidelijk zichtbare gekkigheid aan de remmen op. Niet dat daar dan niks aan de hand is, maar dat is niet met een simpele inspectie ‘op het oog’ te zien. De handremmen zouden een kromme schijf m.i. prima kunnen verraden door er desnoods een paar klikjes op te zetten en dan de auto te verplaatsen (zou je een zwaarder punt moeten merken), maar ook dat levert niets op. Later kan er eventueel ook nog een meetklok op, maar ik vermoed dat we dan nog niks zien. Meten is echter weten, dus dat zal te zijner tijd nog wel eens gebeuren.

Wat ik wel zag, is dat van de linker aandrijfas het binnenste kruisje ruimte heeft, of althans duidelijk meer dan hetzelfde kruisje rechts. Ook zag ik dat het kennelijk moeilijk is voor de kogel in het midden om smering te krijgen of te houden. Ondanks dat het linker dubbele kruisstuk van buiten beduidend meer vet heeft dan rechts (terwijl ze eerder beide netjes droog van buiten waren) was er binnenin die kruiskop duidelijk minder vet aanwezig. Ook heeft de linker tripoïde wat meer ruimte dan de rechter, maar dat kan een kwestie van oorzaak/gevolg zijn als aan die as een kruisje moeilijk doet.

Ik heb dus nu, om te zien of er dan iets verandert, beide assen nog maar eens van een zooitje daartoe geschikte Molykote voorzien. Zowel via de nippels als handmatig onder de bibaxrubbers door. Maar ik heb wel de indruk dat die linker as rijp voor vervanging is. Of dat dan ook het denderen tijdens het remmen oplost is vers twee, maar het zou een goed startpunt kunnen zijn. Ik zal eens zien of ik daar een net setje voor bij elkaar scharrelen kan; wisselen is redelijk simpel en dan kun je in ieder geval die as uitsluiten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 september 2020 10:58 AM
  [ # 1175 ]

Goed, dus ik heb geen linker aandrijfas meer liggen. Maar ‘s kijken of er ergens wat te scoren is. Maar eerst die Break oplappen en door de keuring drukken, want die moet wél rijden. Kan dus nog wel even duren voordat dit een vervolg krijgt.

Ik vroeg me nog wel af of ik niet voor de grap ook eens naar m’n achterremmen zal kijken. Normaal gesproken doen die niet zo veel, maar dat is normaal gesproken en er is nu een probleem, dus met ‘normaal gesproken’ heb ik niks uit te staan. En omdat als je bijna tot stilstand bent gekomen je duidelijk merkt dat de achterkant sprongetjes maakt kun je je ook nog afvragen of er een ovale trommel of losse voeringen op zitten, zoiets.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 december 2020 07:08 PM
  [ # 1176 ]

Maar goed. Al bij al nog voor geen meter tijd gehad om wat aan dat gedender bij het remmen te doen. Dat moet nu toch maar een keer, want het lijkt me goed waardeloos dat die remmerij zo dendert als het eerdaags glad wordt. Ik zal ‘t ding maar weer eens opgraven en kijken of ik ‘t nu wél kan vinden. Bokjes d’r onder trappen, kijken of er ergens iets afwijkends te vinden valt, schijven met een meetklok te lijf, we zien wel. ‘t Moet uiteindelijk gewoon te vinden zijn lijkt me. Zo veel spannende techniek komt er niet bij die remmen kijken, ze zitten alleen maar op een enorm vervelende plek. Hopelijk zijn de schijven niet krom, want da’s een klus waar ik nul zin in heb, maar eerst maar kijken of er achter te komen is wat er stuk is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2020 08:12 AM
  [ # 1177 ]

En idd ook de achterremmen open trekken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2020 08:49 AM
  [ # 1178 ]

En nu ik er over nadenk: Check ook je tripoide huizen. Bij remmen belast je ze op de andere kant dan bij aandrijven.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 december 2020 10:32 AM
  [ # 1179 ]

Ja, die twee ideetjes was ik al mee bezig. Een rechter tripoidehuis heb ik denk ik nog wel, die kan er eventueel links onder dan. Het is wel het verkeerde type (de lage) maar een verkeerde die intact is, is beter dan de goeie die stuk is dus wat mij betreft kan ‘t gewoon. Hoewel ik vermoed dat er een kogel tussen de kruisjes aan de wielzijde vast wil lopen als je remt, maar daar is slecht achter te komen.

En met een klein beetje wurgen heb ik ook nog complete achterremmen liggen, die zitten nog onder de restanten van de sloop-DS. Het zou dus fijn zijn als ik erachter kom dat het daarin zit, dat kost vlot 300 euro en een dikke dag werk minder dan schijven vervangen Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2020 10:52 AM
  [ # 1180 ]

De kruizen lopen in naaldlagers. geen kogels. Ik heb nog wel wat assen liggen. laat maar weten. Ooit had ik het plan ze te reviseren en op de SM te zetten maar als daarvan nu een as stuk gaat ga ik op homokineten over.

Achterremmen is vaak ovale trommels. die kan je nog wel laten uitkotteren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 december 2020 11:46 AM
  [ # 1181 ]

Ja, maar het is wel lekker om te weten dat er andere trommels voorhanden zijn. Dan kan je de oude daarna op je eigen tijd laten uitdraaien. En die sloper had in ieder geval geen denderende remmerij, dus wat dat betreft durf ik ze er zo nodig best onder te drukken. Ik moet alleen even buiten in de regen de schroefjes uit de naven boren om ze eraf te krijgen, maar dat hebben we allemaal al wel eens gemoeten.

Misschien begin ik wel met de achterremmen. Daar ben ik nog niet bij geweest, dus het is eens wat anders. En dat kan met een paar bokjes onder de auto ook gewoon lekker makkelijk op een krukje ernaast zonder achterlijke rek- en strekoefeningen of op je rug in een plas losjes met kattengrit afgedekte olie, dus dat is wel weer eens lekker Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2020 11:59 AM
  [ # 1182 ]

ja met een beetje mazzel zit er geen schoefje meer in! Ik gebruik een ouderwetse slagschroevendraaier. Oud brommer gereedschap:

15 euro bij de gamma

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 december 2020 12:41 PM
  [ # 1183 ]

Er zitten dolgedraaide schroefjes in. Heb ik al eens naar gekeken. Gewoon lekker de boormachine erop, klaar. Dan heb ik reserve trommels enz. gewoon voor de greep. Die sloper heeft ze nooit meer nodig. En op de DS zelf zit het er allemaal netjes onder, dat gaat hoogstwaarschijnlijk moeiteloos los.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 december 2020 03:38 PM
  [ # 1184 ]
Penny Lane schreef:

Hopelijk zijn de schijven niet krom, want da’s een klus waar ik nul zin in heb, maar eerst maar kijken of er achter te komen is wat er stuk is.

Als ze nog dik genoeg zijn is dat toch prima op te lossen met slijtblokken?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 december 2020 04:57 PM
  [ # 1185 ]

Dat is zo, maar zijn zijn al eens afgedraaid omdat ze krom waren. Het lijkt me dan geen goed teken als ze alweer krom zijn. FDie schijven waren er nog maar pas door de eigenaar vóór Jan.D op gezet, maar ik heb natuurlijk geen idee of ‘t goedkope schijven van gruyèrekaas waren of dure die wel van redelijke kwaliteit zijn.

Hoe dan ook, nu het een stuk kouder is buiten is het probleem al veel minder. Je kunt ‘m nu ook weer uit het dreunen krijgen als-ie ermee begonnen is en als je het remmen een beetje kunt inleiden is het meestal maar heel weinig. Kennelijk is er dan toch ergens iets wat op een foute manier warm loopt. Als je wat vaker achter elkaar remt wordt-ie er wel weer gevoelig voor, maar dat klopt dan ook wel met de temperatuurontwikkeling.

Ik kan ‘m voor de grap ook eens op bokjes zetten en kijken of het met vrijlopende wielen te simuleren is. Dus in de versnelling lopen laten en dan met de rem stoeien terwijl er iemand kijkt wat er dan gebeurt. Dan kun je misschien het wiel vinden waar het ook echt vandaan komt. Soms denk je linksvoor, soms lijkt het rechtsvoor, soms vraag je je af of het achter is… Het is al rijdend op de een of andere manier lastig om dat dreunen naar een bepaald wiel te herleiden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
79 van de 86
« Eerste  < Vorige 77 78 79 80 81 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook