13 van de 25
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Project Zuid-Afrikaanse Pallas; Verkocht
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 17 augustus 2020 03:04 PM
  [ # 181 ]

Hahaha! Ja, maar daarmee heb je wel een continue uitdaging! Ik moet zeggen dat ik tijdens mijn 4000 km roadtrip door Zuid-Afrika eigenlijk maar 1 probleem met Lucas heb gehad; De stadstoeter had een gescheurde montagestrip. Dat kwam door een 60 kilometer lange zandweg

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 07 september 2020 01:38 PM
  [ # 182 ]

Afgelopen week heeft de lokale stoffeerder er weer frisse bekleding en matten ingelegd, behalve de stoelen en bank, want die zijn nog goed (Vinyl in de Zuid-Afrikaanse pallas!) Hij heeft ook een origineel gebruikt hemeltje erin geplakt. Aluminium dak overigens! Voor het eerst dat ik die tegen ben gekomen. Helaas heeft hij een foutje gemaakt met de kaartenzak tegen de motorbult; deze hoort een beetje frans open te lubberen, en de stoffeerder had die een beetje te strak duits gemaakt. Vrijdag doet hij die even opnieuw.

Ik kreeg hem maar niet lekker stationair; liep alleen maar met choke een beetje uit, totdat ik afgelopen zaterdag toch maar eens de stationairsproeier van het secundaire kanaal ging dubbelchecken; Dat was een 50, en moest een 70 zijn. Die had ik gelukkig nog in mijn archief en hij liep meteen stukken beter. Ook was de achterrem toch weer lek. Die O-ring moest toch een maatje dikker dan ik in mijn archief had. Inmiddels heb ik de juiste maat; die gaat er vanavond op.
De motorkap uitlijning was ook nog niet helemaal lekker; daar bleek hij tegen de bovenkant van de radiateur aan te komen, dus die lager gesteld en frame van flexibel deel even verboord zodat die ook een centimeter lager zit. Daarna kon ik de motorkap wel mooi uitlijnen. Bijrijderdeur ging opeens niet meer op en van slot; Dat bleek na 4 x paneel los en vast zetten een te lange montagepin van deurpaneel die net tegen slotje kwam….pffff. Ook nog even bronze bus van stangetje naar carburateur toe in een net niet lekker passende grommet geplakt met polyurethaan. Die gaat er vanavond ook in. En dan kan ik na een jaar echt weer lekker kilometers maken, en hem langzaamaan verder verbeteren

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 07 september 2020 05:33 PM
  [ # 183 ]

Duitse buidel ha ha. Lekker bezig hoor.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 september 2020 09:58 AM
  [ # 184 ]

Ben er vanochtend even langsgegaan; Half uur later heb ik een prachtig frans lubberende kaartenzak.
Nu nog even wachten op de hankoook 185-80-r15 banden. (De enigste fabrikant die die maat hier levert) want mijn banden zijn gevaarlijk slecht. Schip zou deze maand binnenkomen, maar komt nu maandje later.

Net op de terugweg even op zijn staart getrapt, maar ik moet zeggen dat de 2.3 nou niet echt voelbaar harder sleurt dan de 2.1 liter. Ik zie ook dat er op papier maar 7 pk tussen zit (108 - 115). De 2.3 is wel heerlijk soepel (net als de 2.1 overigens). Het viel me ook op dat de toerenteller flink afwijkt. Ik zit op ongeveer 1800 toeren bij 80 km/u Ik zal mijn electronische toerenteller op de stroboscoop er eens naast houden en dan met de potmetertjes achterop proberen bij te stellen. Anders heb ik nog een paar toerentellers in in het archief liggen.

Ik loop nog wat te klooien met de juiste routing van de kilometerkabel; Die zit altijd in de weg van hulpstuurhuis, schakelmechanisme en verstralers verdraaiingsmechanisme (stuur rechts!)

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 21 september 2020 06:24 PM
  [ # 185 ]

Afgelopen weekend gaan kamperen in de buurt van 2 sloop dssen; Daar 2 mooie RVS ruitenwisserarmen vanaf geschroefd. Bij mij was er een RVS en de andere gewoon staal; Dat ziet er niet Pallasiaans uit.
Ook had ik het domme geluk dat een van de 2 nog een goede voorruit span strip (die metalen/rubberen strip onder de voorruit) had. De mijne was rot. Wel gek; Die 2 dssen staan toch alletwee al decades naast elkaar in het open veld. De strip van de een leek wel karton, de ander nog gewoon helemaal goed! Wel heb ik het metalen deel losgemaakt en opnieuw gespoten, zodat het ook de komende jaren goed blijft.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 september 2020 07:19 AM
  [ # 186 ]

Het raam van het rechterachterportier bleef soms net even hangen achter de trompet, dus ik ging gistermiddag even de raamgeleider van die deur afstellen. Het viel me op dat de deur wel heel erg flexibel was geworden. Nu is een scheurtje in de hoeken van de raamgleuf vrij normaal bij een DS, maar bij deze deur is hij echt centimeters lang. Zo slecht heb ik een deur nog nooit gezien. Het wordt de hoogste tijd dat ik de Traction de garage uit krijg, want deze deur heeft nog maar een paar open en dichts in zich. Wel een lekker volgend project.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 september 2020 11:45 AM
  [ # 187 ]

Ik heb gisteren knipperlicht bedrading in dashboard aangepast (zie knipperlicht post)
Het relais van de electrische radiateur fan was doorgebrand. Dat vond ik wat vreemd. Daarnaast lijkt het dat ondanks laadspanning van 14 volt, ik de accu toch vaak moet bijladen. Ik dacht; wellicht is de temp sensor die relais van de fan aanstuurt kwa temp gelijk of lager dan de thermostaat; In dat geval komt de fan altijd aan bij bedrijfstemp, en dat komt het laden van de accu niet ten goede. Daarom heb ik meteen een pool van de temp sensor doorgelust naar het achterruit verwarmings waarschuwingslampje op het dashboard. Nu kan ik tijdens het rijden zien wanneer de electrische fan aan gaat, en zo controleren of de thermostaat en deze temp schakelaar te dicht bij elkaars temperatuur zitten. Ik heb een aparte temperatuurmeter in het dashboard (alle Zuid-Afrikaanse DSssen hebben dat) en die staat wat boven het midden tijdens het rijden, maar dat is puur ter erg grove indicatie; dat aluminium armpje (kopie benzine meter armpje) kan buigen. Morgen weer stukje rijden. Ik ben benieuwd.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 september 2020 12:30 PM
  [ # 188 ]

Ik heb ooit hetzelfde gadaan, maar dan met het lampje voor remblokslijtage.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 januari 2021 04:51 PM
  [ # 189 ]

Het is me gelukt de waarschijnlijk laatste 4 185-80R15 banden van Zuid-Afrika te kopen (hankooks, daar heb ik best goede ervaringen mee), Heb de wielen laten stralen en poedercoaten, helaas kon de bandenfirma niet de dichte DS velgen balanceren, dus dat moesten ze 300 km verderop laten doen. Volgende week komen ze binnen.
Ben net terug van een corona-proof vakantietrip van 5000 km door Zuid-Afrika met het gezin. Gelukkig kon ik weer langs bij Kurt-de-ds-koning in Somerset West; Hij woont 3 km bij mijn schoonouders vandaan. Meteen weer 4 universele lekzakken (die groene harmonica zakken) en 4 membranen gekocht bij hem; Hij maakt dat allemaal zelf! heerlijk over DS techniek gepraat en weer in de auto gestapt. Daarna nog 2 keer uit de auto gestapt om toch nog effe wat uit te laten leggen door hem (dempers, details van de deur, koeling, afdichtingen, koppeling etc), ; Joh wat heeft die man een schat aan ervaring en kennis om een DS slim, goedkoop en handig rijdend te houden. Hij loopt inmiddels tegen de tachtig, maar zit nog steeds de hele dag in zijn garage aan Dssen te toveren, terwijl zijn vrouw in de DS pick-up door het dorp sjeest (je kunt de DS pick-up op de oprit zien staan op google maps; https://goo.gl/maps/8NkJKsRMaPpLSTgF8)
Hier een schitterend stuk over de beste man; https://medium.com/@leonjacobs/love-balls-and-german-mechanics-22b650e796ca

Nu weer terug thuis; drankwinkels dicht, onderdelen genoeg (tijdens de vakantie ook nog een schitterende analoge autoradio met cassettespeler gekregen van mijn zwager), dus ik kan weer lekker aan de slag!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 januari 2021 09:00 AM
  [ # 190 ]

Gisteren kleppen nagesteld (koprevisie ingelopen) en daarna bij het vallen van de avond een stukje gaan rijden in het dorp. Heeeerlijk!! Zo’n 2.3 pallas is toch wel nog “wolkeriger” dan een gewone DS. Toch sleurt hij niet zo hard als mijn 2.1 liter cabrio van een paar jaar geleden voor mijn gevoel. Zie filmpje op 10:00 minuten; acceleratie van 60 - 140 in zn 5. (filmpje ooit gemaakt voor de koper; deze auto rijdt nu rond in Londen)


Maar ik begrijp dat de Zuid-Afrikaanse 2.1 vaak al door de lokale fabriek was voozien van snellere spullen, en het zou me niet verbazen als dat ook zo het geval was met de cabrio. Van de 4 dssen die ik tot nu toe heb gehad was dat ook echt opvallend de snelste. Op papier heeft de 2.1 en de 2.3 evenveel vermogen (115 pk). Ik zal dezelfde acceleratietest in zn 5 eens doen met de 2.3, kijken of het ongeveer overeenkomt. Het blok is wel heeeel soepel, en tegen de 2e trap aan op het gas is 130 echte kilometers per uur (net als bij de 2.1 en de 2.0)

Het viel me wel op dat de snelheidsmeter van deze pallas flink afwijkt; Op de teller 100 = 110 volgens GPS, dus dat kan een dure worden als ik de snelheidsmeter volg. Ik heb op het internet wel ergens gezien hoe je dat kunt bijstellen. Dat ga ik eens proberen. Anders heb ik nog een hele hoop tellers liggen hier. Ook de toerenteller wijkt flink af (zoals bij al mijn DSsen tot nu toe) Die nastellen is ook een dankbare weekendklus.

Ook moet ik nog eens goed kijken naar de demping van de achteras. Vooras slokt de verkeersdrempels prima op, maar de achteras komt te langzaam terug, waardoor de achterkant naar beneden trekt (duikt) als je over de drempel bent. Eerst maar weer eens bollen testen (anderhalf jaar geleden), hoogte controleren en de achterste regelaar ook maar eens schoonmaken (voorste was heel vuil, achterste zal dus net zo vuil zijn)

Gelukkig nog genoeg te doen!

Groeten uit Afrika

 

 

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 februari 2021 04:50 PM
  [ # 191 ]

Vandaag eindelijk eens onder de 35 graden, dus naar het dorp geweest met de DS om wat dingen te regelen en voor een vergadering. Heerlijk! Achtervering heeft zichzelf gerepareerd! Ik heb een paar kilometer geleden de LHM vervangen. Ik denk dat die nieuwe LHM de meeste troep uit de hoogteregelaars heeft gespoeld ofzo. Ze rijdt steeds lekkerder! Viel wel 1 x stil voor het stoplicht direct na een stuk flink doorrijden op het einde van de rit, en in het begin moest ze een keer hoesten. Maar dat mag allemaal van mij. Motor is al wel soepeler aan het worden viel me op. Moet gewoon wat langere stukken gaan rijden. Helaas weleen druppelende hydrauliekpomp na het vervangen van de seals. Wanneer hij druk moet leveren elke 5 seconden een druppeltje, dat is natuurlijk gewoon teveel. Hydrauliekinterval 40 seconden, dus vaak druppelt hij ook niet. Ik heb een verloopstuk gevonden waarmee ik de hydrauliekpomp kan testen op mijn bollentester/vul installatie. Ik kan met de hand 150 bar op druk deel zetten en zien waar hij lekt. Mijn 2 reserve pompen zijn ook lek; Eentje heel erg (alu huis gescheurd) andere ook een druppeltje elke paar seconden. Ik verdenk bronzen bus die gelappt moet afdichten tegen lagerschaal.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 februari 2021 05:33 PM
  [ # 192 ]

pomp mag nergens lekken. klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 04 februari 2021 07:44 AM
  [ # 193 ]

Eens! Daarom ga ik op zoek naar de oorzaak.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 22 februari 2021 09:17 AM
  [ # 194 ]

Opgelost! Spietje was bij terugplaatsen poulie uit de baan gewipt, waardoor de poulie niet tegen het schijfje drukte die de o ring tegen het lager drukt. Ook het O-ringetje was net te dun. De spiebaan van de poulie was een stukje uitgebroken door het opgewipte spietje. Ander O-ringetje erin gezet, andere poulie uit het magazijn gepakt, extra zeker gemaakt dat het spietje nu wel goed zit. Teruggezet en pomp nu kurkdroog. Er was een liter LHM weggedrupt op deze manier.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 15 maart 2021 09:35 AM
  [ # 195 ]

Na maandenlang seinen te geven dat hij op zn einde is heeft de startmotor het begeven. Gisteren het kreng eruitgehaald; Terwijl ik de ds omhoogkrikte viel de motorkap dicht, terwijl er een spuitbus remmenreiniger op de radiateur lag; Flinke buts in de alu motorkap….grrr… Na een flinke tijd eindelijk de startmotor in kijn handen; Daar was al eens flink aan geknutseld! Er missen behoorlijk wat vulringen en het linkse draad boutje was afgebroken. Koolborstels helemaal naar de haaien. Gelukkig kan ik van de sloop ds nog een startmotor afschroeven. Ik hoop dat dat nog wat is.

Profiel  
 
 
13 van de 25
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook