149 van de 171
« Eerste  < Vorige 147 148 149 150 151 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 september 2020 07:20 AM
  [ # 2221 ]

Is de kleur puur willekeur of zit er toch nog enige logica in?
Mijn diesel is namelijk zwart.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 01 september 2020 08:28 AM
  [ # 2222 ]

Dan moet je hem eens schoonmaken Mr. Green
Deze discussie is wel vaker gevoerd, o.a. door Arjan Verkade. Ik weet het antwoord niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 september 2020 08:58 AM
  [ # 2223 ]
Nielsje schreef:

Dat klopt, want de mijne is origineel (DS) groen. Oranje heb ik vooral gezien bij IE / GTi blokken. Ik heb wel meerdere groene blokken gezien. Weet niet of dat alleen was bij vroege cX-en, of dat het door de jaren heen is gebruikt.

Gisteren toevallig een 2400 met vijfbak .
Daar was het blok oranje van.
Mijn diesel is ook “zwart”
Ik heb de mijne origineel weer groen gemaakt.
Maar vind oranje ook wel gaaf

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3682
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 01 september 2020 12:23 PM
  [ # 2224 ]

Op mijn blokje trof ik wat restjes groen aan. 2200 1975.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 september 2020 06:33 PM
  [ # 2225 ]
Nielsje schreef:

Dan moet je hem eens schoonmaken Mr. Green
Deze discussie is wel vaker gevoerd, o.a. door Arjan Verkade. Ik weet het antwoord niet.

Voor wat ik toen had gevonden:

(DS) Groen is voornamelijk bij oudere uitvoeringen.
Oranje is ook origineel.
De mijn was origineel zwart.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 september 2020 06:36 PM
  [ # 2226 ]

Ik heb in totaal 3 TD-blokken, voorzover ik het kan zien allemaal van origine zwart, ook na schoonmaken. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 september 2020 06:39 PM
  [ # 2227 ]

Ben ik met je eens diesels lijken vaak zwart te zijn.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 oktober 2020 10:31 PM
  [ # 2228 ]

Zo, tijd voor een update in dit topic. Project kind vergt wat tijd zo af en toe, dus de progressie aan de cx is onregelmatig. Om verschillende redenen heb ik het blok volledig gedemonteerd, waarvan er een is dat ik graag wil leren van wat ik doe. Dus dat betekent dat ik dingen doe die wellicht onnodig nauwkeurig of complex zijn. Het is en blijft hobby Smile Enfin, de volgende updates zijn niet strikt chronologisch, maar vooral op volgorde van wat afgerond is.

De krukas. Kwam er netjes uit, de lagerschalen van de drijfstangen en krukas zelf waren nog erg goed en zal ik derhalve niet vervangen. Lichte loopsporen op de krukas, niet voelbaar. De axiale lagerschalen (vooral koppeling zijde) waren versleten.

[

De krukas weggebracht voor controle, polijsten en spoelen. Kwam heel mooi terug, tijd om te gaan meten! De axiale speling moet tussen de 0.045 en 0.16 mm zijn. In het WPH wordt gerefereerd aan meten als de boel nog gemonteerd zit met voelermaten. Nou vind ik dat meten op die manier niet echt een fijne nauwkeurige methode, dus maar op een andere manier de boel meten.

Eerst de krukas. Om de maat te bepalen tussen de loopvlakken van de axiale lagerschalen wil je een binnenmicrometer gebruiken, maar die had ik niet beschikbaar in die maat. Wel wat anders, dus met zogeheten adjustable parallel meten we nauwkeurig de binnenmaat op. Die kan je vervolgens weer nauwkeurig meten met een buitenmicrometer, die er eenvoudig omheen past.

Met een set zogeheten eindmaten en een houder daarvoor, kan je die maat heel nauwkeurig opbouwen en vervolgens de binnenmaat echt bepalen.

Met de micrometer vervolgens ook de axiaal ‘loopvlakken’ van het blok zelf gemeten en de lagerschalen zelf.

Een beetje rekenen leert dan dat de axiale speling met 0.165 mm inderdaad teveel is. Lagerschalen worden met een +0.04 en een 0.08 mm overmaat verkocht. Met +0.04 zit je prima in het toelaatbare bereik, met +0.08 zit je net op de minimale toelaatbare speling. Aangezien ik niet weet met welke tolerantie die lagerschalen worden geleverd, besloten de +0.04 mm lagerschalen te gaan monteren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 oktober 2020 07:45 AM
  [ # 2229 ]

Omdat lagerschalen inlopen op de krukas en omgekeerd en je nu de krukas hebt laten polijsten zou ik je het dingende advies willen geven om WEL alle lagerschalen te gaan vervangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2020 08:13 AM
  [ # 2230 ]

Voor de prijs hoef je het niet te laten

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 29 oktober 2020 08:45 AM
  [ # 2231 ]

Hi Niels super interessant.very good

Ik ben wel benieuwd of er bij de controle van de krukas ook aandacht besteed is aan balanceren van de krukas.
Je hebt hem nu uit het blok liggen en dus het moment om dat te doen.

 

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2020 09:41 AM
  [ # 2232 ]

goed plan! inclusief vliegwiel!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 29 oktober 2020 07:30 PM
  [ # 2233 ]
waterman schreef:

Omdat lagerschalen inlopen op de krukas en omgekeerd en je nu de krukas hebt laten polijsten zou ik je het dingende advies willen geven om WEL alle lagerschalen te gaan vervangen.

Ja goed punt, toen ik je opmerking las moest ik effe weer goed nadenken. Het advies van het revisiebedrijf was om de schalen te laten zitten, dus ik zal even navragen of ze de boel gepolijst hebben, of gewoon schoon hebben gemaakt.

Dyane_ac078 schreef:

Ik ben wel benieuwd of er bij de controle van de krukas ook aandacht besteed is aan balanceren van de krukas.

Ze hebben hem volledig gecontroleerd op rechtheid e.d. en er hoefde niets aan te gebeuren. Maar ook hier laat m’n geheugen me effe in de steek. Ga dat ook navragen.

bogaard77 schreef:

goed plan! inclusief vliegwiel!

Die staat sowieso op de lijst om nog aan te pakken, maar komt later.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 08 november 2020 03:39 PM
  [ # 2234 ]

Ondertussen wel wat nieuwe onderdelen in huis, via Citrotech zijn er 8 gereviseerde stoterbussen binnen gekomen, mooi:

Ik had ook overmaat axiale lagerschalen voor een DS gekocht, maar het blijkt dat deze wel dezelfde buitendiameter hebben als de CX, maar de binnendiameter is anders. De DS schaal is zon 6,3mm breed, die voor een CX 8,3mm. Was het proberen waard, deze gaan weer retour.

Het was even zoeken naar de juiste lagerschalen voor een CX, die zijn niet zo makkelijk vindbaar. CX-basis heeft ze bijvoorbeeld niet online beschikbaar voor een 2400. Forum- en CX magazijnlid zwrtw ging toevalligerwijs naar het magazijn en wist voor mij een set geschikte NOS lagerschalen bij elkaar te zoeken, deze komen binnenkort mijn kant op.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 november 2020 04:13 PM
  [ # 2235 ]

Welke ondermaat? Of hebben de krukastappen nog de originele maat?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
149 van de 171
« Eerste  < Vorige 147 148 149 150 151 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook