1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Oproep m.b.t. ‘Hout Auto’
HoutAuto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-11-2020

Gepost: 28 november 2020 11:01 AM

Hallo beste Forumleden,

Mijn naam is Rob Jansen en vanaf de aanschaf in 2003 door het Centraal Museum in Utrecht begeleid, onderhoud en documenteer ik het kunstwerk ‘Hout Auto’ van de beeldend kunstenaar Joost Conijn.
Het kunstwerk bestaat uit de door hem gebouwde HOUT AUTO inclusief de presentatie van een film die hij heeft gemaakt op zijn reis terwijl de auto wordt aangedreven op gas door een verbrandingsketel op hout.
Voordat de auto onder beheer kwam van het Centraal Museum is de auto weer omgezet op benzine.

De basis van HOUT AUTO is een Citroën DS.


OPROEP

(Elektrische) Oplossing gezocht voor verplaatsen en installeren HOUT AUTO zonder gebruik van de benzine verbrandingsmotor. 

De auto moet steeds worden gestart voor mobiliteit naar/in /uit transportwagen c.q. expositieruimtes en musea, wanneer er sprake is van bruikleen. Dat dit problemen geeft kunnen jullie je wel voorstellen waaronder rook in Musea {rook alarm etc.}.
Het museum heeft de wens dat de auto niet meer verplaatst hoeft te worden middels starten (op benzine) maar elektrisch aangedreven kan worden.

Diverse mogelijkheden heb ik inmiddels onderzocht cq uitgeprobeerd.
Duwen is geen optie (ivm beschadigingen) en ook de zgn ‘auto-movers’ niet, ivm krappe doorgangen, onregelmatige ondergronden en drempels. Alleen op de startmotor rijden is eveneens geen optie ivm doorbranden (soms langdurige afstanden binnen bijvoorbeeld een museum).

Mijn vraag
Is het mogelijk de startmotor om te bouwen naar elektromotor (bedienaar van binnenuit) of een elektromotor te bouwen die de aandrijving verzorgt?
Ik wil graag dat zowel remmen en stuurinrichting werken, bijvoorbeeld met in en uitladen (evt vering). Bediening van binnenuit heeft mijn voorkeur. Ook is het daarbij belangrijk dat het geheel eventueel in de toekomst weer is terug te brengen naar originele staat.

Nu is het zaak de juiste persoon/bedrijf te vinden die dit adequaat kan en wil uitvoeren.

Bent u of kent u iemand in uw netwerk die bekend en/of ervaring heeft met het bovenstaande?
Dan zou ik graag in contact komen met diegene die de oplossing weet/heeft/bedenkt en die zich hiervoor hard wil maken zodat het project komend voorjaar degelijk en kwalitatief kan worden uitgevoerd.
Zo moet de Houtauto op bruikleen kunnen voor een tentoonstelling in aangepaste vorm.

Graag alleen serieuze reacties sturen naar
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Ter informatie en indruk:
Film: Dit korte adhoc-filmpje mbt het installeren maakte ik voor het Frans Halsmuseum, expositie Wanderlust, enkele jaren geleden.
https://vimeo.com/studioxlm/wanderlust
Artikel: Hoe krijg je een Houtauto in Haarlem?
https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf20180926_46447942

Afbeelding Bijlagen
HOUTAUTO8.jpgHOUTAUTOCM.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 november 2020 12:59 PM
  [ # 1 ]

Rob, misschien is dit interessant leesvoer voor je: Klik!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 28 november 2020 05:55 PM
  [ # 2 ]

Derk linkt naar een auto die helemaal is omgebouwd naar electrische aandrijving. Mooi, maar volgens mij overdone voor de toepassing. Zoals ik het lees is er sporadische verplaatsing binnen gebouwen. Vermogen, topsnelheid, actieradius is allemaal niet van belang.

Ik zit eerder te denken in de richting van een caravanmover. Dit zijn rollen die op de banden worden gedrukt en een caravan langzaam verplaatsen, de energie komt van een 12V accu. Bediening door middel van een afstandsbediening. In dit geval zou je de rollen op de achterwielen zetten. De caravanmover zelf heeft al de functie ingebouwd dat je de rollen op de banden kunt zetten en eraf kunt halen. De uitdaging zit hem in de montage, kan dat vast aan de auto en hoe combineer je dat met de vering van de DS. Elke ‘gewoon’ geveerde auto zou makkelijker zijn. Maar het is mogelijk om druk in het systeem te krijgen zonder de motor te gebruiken, dan moet je een boormachine en een losse poelie gebruiken. Als alternatief zou je de auto eenmalig kunnen opkrikken, bollen eraf, stukken bezemsteel (of nog liever hardhout) van 10 cm ertussen, bollen terug. Alleen blijft de auto dan op hoogte staan.

[edit] ik bedenk me net dat Henk (de man in de link van Derk’s 1e post) een aparte oplossing heeft bedacht voor de hydraulische druk. De pomp wordt aangedreven door de motor van een electrische fiets. Deze deel-oplossing kan natuurlijk wel mooi worden toegepast in de hout-auto. Dan is de auto makkelijk op druk te krijgen door de druk op een knop.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 28 november 2020 06:03 PM
  [ # 3 ]

Als een caravanmover op de auto niet kan, zou je nog een externe mover kunnen proberen. Deze wordt vaak gebruikt om caravans e.d. te verplaatsen in stallingen. De hout-auto is uitgerust met een trekhaak, dan maak je een trek/duw stang op maat met aan beide kant een aanhanger koppeling. 1 persoon bedient de mover, 1 persoon zit in de auto.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 november 2020 06:04 PM
  [ # 4 ]

Ja, maar juist die hydraulische gedeeltes zijn in de compleet geëlektrificeerde DS goed uitgedacht. Ik bedoel er ook niet mee dat je ‘m zo zou moeten ombouwen, maar meer ter inspiratie. Er zitten vast wielen in dat verhaal die je dan in ieder geval alvast niet opnieuw hoeft uit te vinden Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 28 november 2020 06:09 PM
  [ # 5 ]

Ja, dat bedacht ik me ook net Smile, ik was mijn post aan het aanpassen toen jij reageerde

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 28 november 2020 08:45 PM
  [ # 6 ]

Externe mover is m.i. prima idee. Ze worden inderdaad door caravan handelaren gebruikt en ook in stallingen. Een vriend van mij heeft eens een aanhangwagen gemaakt met een citroen onderstel met veerbollen. Gewone aanhangers stuiteren over de weg, de zijne niet. Een electromotor drijft de hogedrukpomp aan, de in de HOUTAUTO ingebouwde of nog in te bouwen AGM-accu kan voldoende stroom leveren daarvoor. De pomp kan zodanig aangesloten worden dat ‘ie alleen draait wanneer drukopbouw verlangd wordt. Een tweede LHM_accu, er zit er al één in, maakt het systeem iets praktischer. Met zo’n betrekkelijk eenvoudige installatie functioneren de remmen ook. Een parallelle aandrijving zoals de verzoeker voorstelt, lijkt me, net als Boeman al opmerkte, teveel van het goede.
Indien nodig kan ik om een schets of tekening vragen.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 november 2020 09:04 PM
  [ # 7 ]

Ik ken de constructie niet maar kun je gevaarte niet met een heftruck verplaatsen?
Niet voor het een of ander maar als je electrische aandrijving gaat toepassen (ombouw)  dan ben je toch de essentie van het kunstwerk aan het veranderen? Zoals een olieverf schilderij veranderen in een waterverf schilderij.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 november 2020 09:10 PM
  [ # 8 ]

Gewoon een elektrische pompwagen er onder en klaar. Ideaal. Doen ze bij diverse automusea en beurzen ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 28 november 2020 09:23 PM
  [ # 9 ]

Een pompwagen is vaak in de laagste stand al te hoog. Denk ook aan situaties waarin de auto niet op een vlakke vloer staat. Ook moet de HOUTAUTO door museumdeuren, over drempels en ga zo maar door. Bovendien zullen de draagarmen zakken en de wielen van de DS de grond raken waardoor manouvreren sterk bemoeilijkt wordt. De hefhoogte van een pompwagen is veelal te gering en de belasting in het midden van de auto is erg ongunstig voor het behoud van het kunstwerk.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 november 2020 09:52 PM
  [ # 10 ]

koeltunnel en radiator eruit, dan heb je prima plek om op de bevestigingspunten van de radiator een frame (plankie?)te bouwen voor een afgeregelde electromotor en extra accu die alleen de pomp en/of dynamo aandrijft. Ff zoeken naar goede maat V-snaar,schakeldraadje naar buiten klaar. Dikke duw trekstang op de trekhaak en rijden maar.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 november 2020 07:50 AM
  [ # 11 ]
Hempie1 schreef:

Een pompwagen is vaak in de laagste stand al te hoog. Denk ook aan situaties waarin de auto niet op een vlakke vloer staat. Ook moet de HOUTAUTO door museumdeuren, over drempels en ga zo maar door. Bovendien zullen de draagarmen zakken en de wielen van de DS de grond raken waardoor manouvreren sterk bemoeilijkt wordt. De hefhoogte van een pompwagen is veelal te gering en de belasting in het midden van de auto is erg ongunstig voor het behoud van het kunstwerk.

Nee, dat bedoel ik niet. Er zijn pompwagentjes met lepels, net als bij een takelwagen. Die gaan onder de voorwielen. Hef je de wagen dus niet op het chassis mee.

https://youtu.be/snBEimxc0YQ

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 29 november 2020 09:44 AM
  [ # 12 ]

police Citaat van het direct voorafgaande bericht gewist

Dat is inderdaad een mooi apparaat maar ook kostbaar en groot. Die aandrijving moet meereizen met de auto naar de verschillende musea. Een apparaat als deze hieronder lijkt me dan meer geschikt. Die kan in de HOUTAUTO worden meegenomen en zal zeker goedkoper zijn.(Dan moet natuurlijk nog wel de verbinding met de auto aangepast worden en het probleem van de te geringe grondspeling ivm met de ingezakte vering moet worden opgelost).

https://www.youtube.com/watch?v=o3QB_PSyV7Y


Er zijn overigens ook filterhouders in de handel die je op de uitlaat zet en die de uitstoot opvangen. Die worden ook in showrooms gebruikt. Ze gaan een bepaald aantal starts en minuten mee, daarna moeten ze geregenereerd worden of er moet een filter vervangen worden.
Voordelen:  Geen aanpassingen aan de auto, lage kosten, weinig extra zaken te vervoeren en de auto zal met enige regelmaat gestart kunnen worden en dat is gunstig om deze goed werkend te houden.

https://www.ehcteknik.be/nl/roetfilter-roetfilters

Profiel  
 
Gepost: 29 november 2020 09:47 AM
  [ # 13 ]
Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 29 november 2020 10:42 AM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 29 november 2020 01:47 PM
  [ # 15 ]

Blijf het jammer vinden dat dit kunstwerk geen Houto genoemd wordt ipv houtauto….gemiste kans Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook