6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Eerste GS(A): Verkocht!
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 11 april 2021 10:25 AM
  [ # 76 ]

Die busjes zijn vooral bedoeld om de lekkage proberen te verhelpen zonder de motor uit elkaar te halen. Kn zelfs in de auto blijven zitten. Vanuit die optiek zijn ze bedacht, niet omdat het nu zo goed werkt. Viton gaat zeker langer mee.

Wat heb je nu allemaal vervangen aan keeringen en pakkingen? Een beetje zonde nu je alles eruit hebt gehad niet gewoon alles incl. krukaskeerringen en keerring achter oliepomptandwiel te vervangen. Het is allemaal inmiddels zo oud.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 11 april 2021 10:59 AM
  [ # 77 ]

Afgelopen winter de motor van mijn GSA Cottage drooggemaakt. Leuk is te zien dat er allerlei “oplossingen” zijn verzonnen om de lekkages van de retourpijpen “op te lossen”. Bij mijn motor waren de o-ringen vervangen door gewone rubber o-ringen. Tevens had een creatieve monteur op de kopse kant van de pijp een siliconen-achtige afdichting gemaakt. Deze oplossing is niet afdoende gebleken. Er is maar één echt goede oplossing: VITON o-ringen gebruiken voor de retourpijpen.
Heb je die niet gebruikt, haal dan de boel maar weer uit elkaar. Of doe dat over een paar jaar, als de boel begint te lekken. Dat gaat gegarandeerd gebeuren. De gewone rubber 0-ringen die o.a. in de pakkingsets zitten zijn niet voldoende hittebestendig en worden na verloop van tijd knetterhard. Verder is de manier van monteren erg belangrijk. De retourpijp met de nieuwe ringen eerst in de kop schuiven. De pijp moet daarbij helemaal tot het eind van het gat doorgeschoven worden. Je voelt wanneer de pijp goed op z’n plek zit. Een likje vet op de ringen wil helpen voor het makkelijk monteren. Daarna de kop, compleet met reeds gemonteerde pijp, monteren. Gebruik ook Viton afdichtingsringen voor de oliekoeler. Als je deze maatregelen hebt genomen hoef je deze aktie nooit weer te ondernemen. Ik heb meerdere motoren op die manier aangepakt, altijd met goed resultaat. Bij mijn vorige GSA heb ik deze reparatie ruim 15 jaar geleden met Viton uitgevoerd, heeft sindsdien geen druppel olie meer gelekt. (Meer dan 150.000 km.)

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 11 april 2021 02:58 PM
  [ # 78 ]

Heb pakkingen gebruikt van hetzelfde merk als ik altijd voor m’n Dyane en Ami had en heb er nooit last mee gehad. Of dat nu viton-ringen zijn geweest weet ik niet. Krukas e.d. heb ik niet gedaan om de simpele reden dat die niet lekte, en ik ze ook niet had. Alles was eigenlijk droog alleen lekte hij nogal aan de linkerkant, vooral kleppendeksel en mss het pijpje aan die kant ook. Heb hem vooral gestript om alles proper en netjes te kunnen maken en uit voorzorg de courante dichtingen vervangen. De motor heeft maar zo’n 35.000km gedaan.
Dus we zullen wel zien hoe het uitdraait, het is een Citroën dus blijven sleutelen doe je zowiezo tongue wink

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 11 april 2021 04:24 PM
  [ # 79 ]

Ik durf er vergif op in te nemen, dat in die pakkingset geen Viton ringen voor de retourpijpen en de oliekoeler zitten. Lekkage onder het kleppendeksel vandaan is een unicum. Zijn (bijna) altijd de retourpijpen die lekken. De motor heeft maar 35.000 km. gedraaid, dan weet je nu wanneer je deze reparatie weer kunt gaan uitvoeren. Beetje jammer van al het goede werk dat je er al aan hebt besteed. Verder heb je een prachtige auto en een kleurtje onder de motorkap is ook wel grappig. Ik geef je nog wel één welgemeend advies, neem alle tips die hier, door ervaren GS-GSA sleutelaars gegeven, ter harte en je bespaart je een hoop extra werk. Veel succes!!!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 april 2021 06:35 PM
  [ # 80 ]

Ik beaam wat Dirk aanraadt. Maar aan de andere kant, Jerre: Voorlopig kun je vooruit, misschien wel 10 en meer jaar (de voorziene oorspronkelijke levensduur).  Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 11 april 2021 07:46 PM
  [ # 81 ]

Heb er wel vertrouwen in Wink plan op de lange termijn is dat hij toch weer helemaal uit elkaar gaat (maar eerst de Dyane nog eens aanpakken denk ik, en nog wat andere dingen aanpakken in het wagenpark). Nu is het belangrijkste dat ‘ie gaat en ik er mee de baan op kan. Het was eigenlijk al helemaal niet de bedoeling het blok eruit te halen, maar kon me toch niet inhouden.

En alle tips en hulp hier word natuurlijk zeer ten harte genomen very good

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 april 2021 09:13 AM
  [ # 82 ]

Kan alleen maar beamen wat Dirk zegt. Die 35.000km verklaart wel waarom het nu nog niet lekt.
Maar sta er niet van te kijken dat het na zeg een 10.000km wel stevig begint te lekken. Zeker als je van plan bent ook vakantieritten te gaan doen.

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 14 april 2021 06:34 PM
  [ # 83 ]

Eén van de dagen hier eens aan beginnen, anti-roesten en spuiten. Kan ‘ie bijna weer in elkaar!

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 april 2021 06:37 PM
  [ # 84 ]

Dat lijkt zo te zien, een hele nette kinnebak!

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 21 april 2021 06:43 PM
  [ # 85 ]

Van roest valt het heel goed mee allemaal, heel de wagen is eigenlijk roest en rot vrij.
Kinnebak is ooit wel eens bij elkaar gebraggelt door een blinde lasser met z’n voeten denk ik…8-/


Heb ook de aanzuig/filter unit van de LHM eens goed gekuist. Met het padestoeltje is dus zeker niks mis, er zat gewoon veel te veel in het reservoir in. (zie begin van dit topic)

Gisteren ook geprobeert te starten, en gelukt na heel wat gedoe. Blijkt m’n gereviseerde starter dus een slechte solenoide te hebben! Rolling Eyes Sleutel draaien en hij klikt maar de starter gaat niet rond, met een schroevendraaier over de polen en hij gaat wel rond. Heb er ook nog ff een nieuwe benzinepomp voor besteld want de oude besloot ineens dat het een goed idee zou zijn benzine in het rond te gaan spuiten.

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 26 april 2021 08:00 PM
  [ # 86 ]

Front en kinnebak netjes gemaakt dit weekend


Daarstraks de nieuwe benzinepomp gemonteerd, een tijdje laten draaien, eens buitengereden en de LHM op niveau gezet.

Nog ff en we kunnen de baan op!

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 05 mei 2021 08:01 PM
  [ # 87 ]

En we doen maar wat verder


Denk je bijna klaar te zijn, blijkt ineens de hoogteregelaar te lekken…leuk zo’n Citroën! ;P


Revisiesetje ligt klaar

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 mei 2021 08:19 PM
  [ # 88 ]

Karakter van de auto en van de eigenaar Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 06 mei 2021 08:38 PM
  [ # 89 ]

Ja kijk, daarom moet je dus meer dan 1 van die Citroëns hebben Razz

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 11 mei 2021 05:30 PM
  [ # 90 ]

Zo, nu heb ik dus m’n hoogteregelaar gereviseerd. Gisteren gemonteerd. En de vering werkt en doet wat ‘ie hoort te doen.


MAAR…daarnet nog even langs de wagen geweest en nu zit ik nog steeds (of alweer) met een LHM-lek.

Het is niet de hoogteregelaar of 1 van de leidingen ervan. Die is dus goed. Het bevind zich ergens aan de rechterkant wel. Subframe is redelijk vettig met druppels LHM. Ik zie (zo op de grond) niet meteen waar het vandaan zou komen. Vanuit de motorruimte zie ik ook niets op het eerste zicht.

Iemand een idee of welke richting ik uit moet zoeken?

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
 
6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook