3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
ruitenwissers slaan op hol
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 05 april 2022 10:22 AM
  [ # 31 ]

Ik had dus met een Pluriel hetzelfde. Die begon snachts haar ruitensproeierpomp leeg te blazen.
BSM staat constant 12v niet via contactslot op. Die relais worden wel aangestuurd via contactslot, maar als die kapot zijn van binnen kan t zo maar dit soort dingen geven

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 05 april 2022 10:45 AM
  [ # 32 ]

/die bsm-kast heb ik dus al vervangen, weliswaar door een tweede hands. Maar zou wel heel toevallig zijn als die de zelfde problemen gaf. Manus

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 05 april 2022 06:16 PM
  [ # 33 ]

Ik zit net op het c5-forum te kijken en daar was iemand die (bijna) de zelfde klachten had. Daar werd de schuld gelegd bij een brakke ruitenwissermotor? Is dat een mogelijkheid? Ik begreep overigens dat er geen andere te krijgen waren…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 april 2022 06:44 PM
  [ # 34 ]

Zie mijn vorige post Wink Ik denk dat een gammele wissermotor of een bedradingsprobleem richting de wissermotor best een mogelijkheid kan zijn. Maar om enigszins te voorkomen dat het onderdelenkanon geladen wordt voordat we dat redelijk zeker weten heb ik JW toch maar gevraagd hoe dat zit bij een C5X7. Die weet dat ongetwijfeld beter dan ik Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 april 2022 08:43 AM
  [ # 35 ]

Hardop denkend…..

In de C5X7 zitten twee wissermotoren, die zijn onderling “elektrisch vergrendeld”
Bij een links gestuurde auto, is de linker de master, rechts de slave.
Na een commando om te gaan wissen, gaat eerst de linker lopen, en als die een bepaalde hoek afgelegd heeft komt de rechter op gang.
Bij het teruggaan zorgt de terugkoppeling vanuit de slave ervoor dat de linkerwisser niet te vroeg teruggaat.
Dat alles om te vermijden dat de wisserbladen elkaar raken.
Als dat ook nu nog goed werkt, is in elk geval dat gedeelte van de wissers, en bijbehorende logica oké.

Die wijze van werken doet mij ook denken dat de 0-positie van de wissers door dat systeem bepaald wordt, en z’n info doorgeeft aan de elektronica die de onderlinge vergrendeling verder regelt. Als daar dan een verkeerde puls binnenkomt, zou er wat kunnen misgaan.

Eind volgende week heb ik weer toegang tot SEDRE. Hopelijk kan ik dan wat meer vinden over dit onderwerp.

Groet,
JW

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 06 april 2022 04:52 PM
  [ # 36 ]

J.W., nogmaals bedankt voor de energie die je er in steekt. Ik zag dat je je ook al bezig houdt met het parallelle berichtje bij de C5-club. Daar begrijp ik dat dit probleem toch meer voor komt. Ik wacht met grote interesse de ontwikkelingen af. Groet, Manus

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 04 mei 2022 08:10 PM
  [ # 37 ]

Zo, ik zal het draadje weer eens wat nieuw leven inblazen. Na de bsm vervangen te hebben ging het na een paar dagen weer mis. Toen een com2000 bij bart ebben besteld. Ging een tijdje goed, maar helaas: Vandaag ging de ruitenwisser toch weer op de interval… Een tweede garage heeft er nog naar gekeken, maar weet het ook niet. Volgens mij blijft de bsi nu nog over. Maar ja, niet goedkoop en ook niet zomaar te vervangen. Een punthoofd, dat krijg je er van.
Het is een prachtige auto, maar je loopt er op leeg. En dat zonder resultaat. Daar komt bij dat de motor koud nog steeds niet goed loopt. Daar heb ik in een ander draadje al het nodige over gezegd. Maar de gedachte was, ook bij de garage, dat de problemen, EVENTUEEL, in de bsi bij elkaar komen.
Als iemand nog een helder idee heeft, houd ik me aanbevolen. Groet, Manus

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 mei 2022 08:39 PM
  [ # 38 ]

Heb je de laatste 8 cijfers/letters van je VIN voor me?
Dan zal ik volgende week zaterdag kijken of ik het schema kan vinden, en bijbehorende doc’s over dit onderwerp.

Groet,
JW

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 04 mei 2022 08:44 PM
  [ # 39 ]

Hallo JW, mijn chassisnummer: VF7RDRFJF54006858. Alvast bedankt voor het meedenken.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 14 mei 2022 10:56 AM
  [ # 40 ]

We blijven zoeken… Met het zoekwoord “BSI” kwam ik een bijzonder bericht van meer dan 10 jaar oud tegen: Door de
shunt-zekering er uit te halen kun je de bsi-kast resetten?! Bijzonder… En wat doet dat meer dan wanneer je de accu loskoppelt? Iemand hier ooit van gehoord?
Wat ik ook las was dat in de beginjaren van de phase3 (die van mij is uit 2008) er een terugroepactie van citroën was op de ruitenwissermotor. Linker motor er uitgehaald en daar staat 2011 op. Dus die is inderdaad vervangen.
Kan iemand iets zinnigs over die shunt zeggen?
Groet, Manus

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 mei 2022 05:34 PM
  [ # 41 ]

Inmiddels heb ik het schema te pakken van deze ruitenwissers.
De RW motoren zijn onderling elektrisch gekoppeld, vanwege die master-slave die ik eerder beschreef. Dat werkt kennelijk goed.
De spanning komt via 3 draden uit de BSM. En op zijn beurt wordt de BSM aangestuurd vanuit de BSI, deels met harde verbindingen, maar ook met CAN-Bus sturingen. En die krijgen hun info deels via CAN-Bus weer uit de COM.

Bij de storingscodes kom ik er geen tegen die dit fenomeen dekken, langs die weg komen we dus niet verder.
Maar uit het feit dat veel via de CAN bus loopt, en wetende dat als daar verkeerde signalen op komen, roept dat de vraag op: is er wat extra aangesloten op de auto? Zit er een trekhaak onder?
In het laatste geval zou je de stekkers bij het emulatiekastje kunnen losnemen, en kijken of de storing dan verdwijnt.

Groet,
JW

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 15 mei 2022 07:22 AM
  [ # 42 ]

Hallo JW, nogmaals bedankt voor het meedenken. Er zit altijd al een (wegklapbare) trekhaak op. Tot een jaar terug
heeft deze nog nooit problemen gegeven. Ik heb hem geloof ik nog maar 1x gebruikt. Maar het proberen waard. Waar zit dat kastje? Ik ben eigenlijk ook wel zover dat ik de bsi wil vervangen(tweede hands/ dan wel reviseren. Er zijn speciale bedrijven die dit tussen de €100,- en €150,- doen. Iemand ervaring?
Groet, Manus

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 mei 2022 08:36 AM
  [ # 43 ]

Via je VIN kan ik zien dat die trekhaak er af fabriek niet onder zat, die is dus later gemonteerd.

Is er enige correlatie tussen het optreden van jouw probleem en het weer op dat moment? Was het nat buiten?
Bekend is dat de stekkerdoos in de loop van de tijd problemen kan geven, door vocht en vuil kunnen er lekstroompjes ontstaan, die tot CAN-Bus storingen leiden, dan wordt het lijden dus.

Waar bij jou dat emulatiekastje zit weet ik niet.
Bij de PH2 zit ‘ie links achter in de bagageruimte, achter een afdekking die je los kunt nemen.
Of ‘ie bij de PH3 ook daar zit weet ik niet. Wellicht te zien/vinden als je de bedrading van de stekkerdoos even naar binnen volgt.
Of weten anderen dat wel?

Groet,
JW

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 15 mei 2022 12:15 PM
  [ # 44 ]

Grappig JW, jij hebt op afstand meer kennis van mijn auto als ik… De verbindingsdoos van het stopcontact kon ik zo gauw niet vinden. Ik heb het stopcontact schoon geblazen. Kwam veel stof uit. Hielp niet. Rijdt tegenwoordig alleen met droog weer; want ja, de ruitenwisser doet het niet… Gelukkig heb ik nog een xm. Geeft minder problemen. Nu was ik dus met die shunt bezig. Van resetten merk ik niets. Maar als de ruitenwisser weer eens op tilt gaat en ik trek de shunt er uit, dan stopt de ruitenwisser er ook mee. Is dit een bevestiging dat hier het probleem zit? De bsm en com2000 zijn goed, dus.
Groet, Manus

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 mei 2022 12:35 PM
  [ # 45 ]

Begrijp ik hieruit dat je, ook nu met droog weer, de ruitenwissers überhaupt niet kunt activeren?

Groet,
JW

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook