In geval je een Weber carburateur hebt kun je in het WPHB 142-3b vinden hoe je de chokebediening af moet stellen.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Enkele controles/ checklist:
- Trekt het inlaatspruitstuk geen valse lucht?
- Carburateur niet losgelopen of kromme voet?
- Als je in het donker start: geen vonkenregen bij de bougiekabels?
- Stekkerverbindingen van de ontsteking (circuit) zuiver en oxidatievrij.
- Bobine slecht? (Bij de ATypes een voorkomend euvel)
- Verdelerkap slecht (afgebroken stift, vocht, oxidatie)
Mocht je geen enkele remedie vinden en de wanhoop nabij zijn: op Franse beurzen zit een mannetje die een vonkversterker aanprijst. Velen zijn sceptisch maar op de Derbi van mijn zoon werkt het: Meteen een koude start van die nukkige brommer.
Succes!
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn :smt039
Totaal aantal Berichten: 15693
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Allemaal mooi, al die lijstjes, maar ik zou toch echt eerst eens beginnen met het gebruiken van de choke.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Klopt Graddus, maar die choke-tip was al eerder gegeven en hopelijk al opgevolgd, zonder oplossing van het probleem. Of denk ik nou niet goed?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 15693
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij staat de auto niet bij huis, want ik heb nog nergens gelezen dat hij het al geprobeerd heeft op de choke Volgend weekend staat er ergens…
Choke eerst gecheckt of die wel helemaal dicht ging. Ja. Trekt hij ook de gasklep iets mee. Ja. En toen gestart en deed er iets minder lang over. Eerst zonder gas geven en omdat het toch nog langer duurde gas bij gegeven.
Ze slaat aan en loopt meteen netjes en blijft met halve choke lekker laag stationair draaien. Morgen de remmenreininger test doen.
Allemaal bedankt voor het meedenken. Fantastisch forum is dit toch!
Hans.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 15693
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi.
Zo’n carburateur heeft een accelleratiepompje welke als je het gaspedaal intrapt een klein beetje benzine in de inlaat spuit. Dit kun je controleren door zonder luchtfilter in de inlaatopening van de carburateur te kijken en met de hand even gas te geven, uiteraard niet met lopende motor. Je moet dan duidelijk dat straaltje kunnen zien.
Werkt dit goed, dan kun je eens proberen om voor je gaat starten even een paar keer het gaspedaal in te trappen en kijken of hij dan sneller start.
Ik zal morgen dat ook eens controleren.
Ik kan me niet herinneren dat er daadwerkelijk benzine in de inlaat spuit. Er zal iets mechanisch aan de gasklep zitten wat dat pompje aanstuurt en het pompje zelf zal ook vast kunnen zitten. Zeker de moeite waard om te checken.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Dit zal niet dezelfde carburateur zijn, maar op de meeste carburateurs werkt de acceleratiepomp hetzelfde en hierboven zie je dat dingetje rechts onder op de carburateur. Het werkt met een membraantje en dat kan keihard zijn geworden waardoor het nauwelijks nog kan bewegen.
De motor zal daardoor ook niet goed oppikken als je gas geeft en kan gaan niezen. Nieuw membraantje lost het op.
@Han S
Die van mij staat al een tijdje stil maar dat is wel de volgorde zoals ik de wagen altijd startte, 1 a 2 keer het gaspedaal intrappen en dan met de choke geheel of gedeeltelijk uitgetrokken (afhankelijk van de buitentemperatuur) de wagen starten .
De carburateur is kort geleden gereviseerd en qua rijden/optrekken heeft @ansarin geen klachten dus het acceleratiepompje zal wel in orde zijn maar goede tip.
DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane
Het is een Weber carburateur.
Eerst wilde ik zeker zijn dat de acceleratiepomp in orde was.
Ik zag geen benzine spuiten op de gasklep met gas geven.
Ik heb de bovenkant eraf gehaald en de acceleratiepomp leek vast te zitten.
De pomp, sproeier en het spuitje uit de carburateur gehaald en doorgeblazen. De boel gemonteerd. Met gas geven komt er nu in ieder geval benzine in de inlaatpoort.
Toen starten met remmenreininger bovenin de carburateur spuitend. Ik liet dr alleen maar ronddraaien. Dus geen choke erop.
De motor leek meteen aan te slaan en stopte ook meteen weer. Toen doorgestart met 5 6 x gaspedaal intrappen en de choke erop. Toen kwam ze best snel tot leven. Morgen weer een poging wagen.
Wordt vervolgd. Hans.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De grote vraag is: wat verwacht je? Hij gaat echt niet op 1 of 2 seconden aanslaan namelijk als de motor koud is.
De choke: als je die volledig gebruikt moet hij de gasklep echt een aardig stukje mee open trekken. Dit stel je af door het verbuigen van het verbindingsstangetje tussen de choke en de gasklep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik verwacht een acceptabel startende auto. Niet eentje die als je hem hoort starten dat je denkt ‘dat duurt lang’.
Voordeel van lang starten is dst ik best snel de oliedruklamp zie uitgaan. Pluspuntje.
Die 23 ie die ik eerder had startte vrijwel meteen. Koud en warm.
Dat is mooi. Ik vind binnen een tel of 3 4 ook mooi.
Morgen weer proberen met een koude motor.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een 23 IE kun je niet met een Dsuper met een carburateur vergelijken. Zo’n IE slaat makkelijker aan omdat er gelijk druk op alle injectoren staat, de brandstof vrijwel direct de verbrandingsruimte in verneveld wordt en er een koude start injector is. Werkt anders, is anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste